در این میان مهم‌ترین نکته برای جهش بازار جذب نقدینگی‌‌‌‌‌‌‌‌‌های خارجی است که این اتفاق نیز نیازمند اعتمادسازی است، اعتماد هم جلب نمی‌شود مگر در نتیجه رفتار سیاستگذار، بازارساز، حقوقی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها و همچنین در نتیجه ادامه حمایت هلدینگ‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌های بزرگ از سهام. به اعتقاد تحلیلگران وضعیت فعلی برای بورس نقطه حساسی است و رفتار بازارساز و تصمیم‌گیرندگان در ادامه می‌تواند رشدهای بیشتری را نیز تا انتهای سال ‌رقم بزند.

تداوم رشد با شیب ملایم

محمد خبری‌زاد، تحلیلگر بازار سرمایه گفت: به‌رغم اینکه بازار ارزنده بود و فکر می‌کردیم گزارش‌های شرکت‌ها دلیل رشد شرکت‌ها باشند بازار با گزارش‌ها رشدی نکرد و در نتیجه اخبار تجدید ارزیابی تحرکات مثبتی را به‌ثبت رساند، بنابراین با کاهش تاثیر این خبر به‌نظر می‌رسد بازار در آخرین روز معاملاتی هفته شاهد عرضه بیشتری باشد. برای ماندگاری رشد در بورس، بازار باید چند باری دست‌فروشنده‌ها را بسوزاند و هنوز چنین اتفاقی نیفتاده است.وی ادامه داد: با این وجود حجم و ارزش معاملات نشان می‌دهد که احتمالا شاهد ادامه روند صعودی ولو با شیب کمتری خواهیم بود و البته با توجه به دلیل شروع رشد احتمالا همه نمادها با هم رشد نخواهند کرد و ادامه این روند به سیاست بزرگان بازار بستگی دارد. به‌نظر می‌رسد حمایت‌ها ادامه‌دار باشد و پیش‌بینی می‌شود معاملات حجم گرفته و اگر خبری منفی منتشر نشود، بازار به مرور در هفته آینده نیز شاهد مثبت‌هایی خواهد بود.این تحلیلگر تاکید کرد: هنوز هیچ اعتمادی از خارج بازار به آن جلب نشده و از حالا به بعد باید آرام‌آرام پول‌های خارجی وارد بازار وارد شود و به‌نظر می‌رسد هرچه به پایان سال‌نزدیک شویم این اتفاق بیفتد و شاهد ادامه رشد بازار هرچند کم‌شیب باشیم.

جبران زیان سهامداران؟

مهدی ساسانی، دیگر تحلیلگر بازار سرمایه با اشاره به اینکه در چند روز گذشته یکی از مولفه‌های تاثیرگذار بر بازار سرمایه که همان ارزش معاملات است رشد چشمگیری داشته، گفت: ارزش معاملات به نسبت هفته‌ها و ماه‌های قبل شرایط بهتری پیدا کرده و در صورتی‌که این ارزش معاملات بتواند به‌خوبی مدیریت شود، می‌تواند روزهای بهتری را نیز پیش‌روی بازار قرار دهد. وی ادامه داد: در این میان دو نکته مهم وجود دارد، از نظر کلی مدیریت شرایط یکی از مهم‌ترین مسائلی است که باید درنظر گرفت و اگر مدیران و دست‌اندرکاران بازار سرمایه نتوانند به‌نحوی تابلوی معاملات را مدیریت کنند که دوباره شرایطی که بهتر شده خراب شود، طبیعتا همه‌چیز از بین می‌رود اما اگر این مدیریت به‌خوبی انجام شود و این نقدینگی را به‌خوبی در گروه‌های مختلف بچرخانند و شیب رشد بازار را آرام کنند که دچار هیجان نشود، می‌تواند روزهای بیشتری را سبز بماند و رشد منطقی‌تری را در گروه‌ها شاهد باشیم.ساسانی گفت: با توجه به اینکه به محدوده مقاومت‌عددی شاخص که در شهریورماه مانع رشد بیشتر شده‌بود، رسیدیم احتمالا این روزها سرمایه‌گذاران بازار را با ترس و ابهام دنبال می‌کنند و منتظر این هستند که ببینند بازارساز و صندوق‌های بزرگ بازار چه مسیری را برای ادامه رشد بازار و شاخص‌کل درنظرگرفتند. طبیعتا اگر سهامداران به این اطمینان برسند که قرار نیست دوباره وارد شاخه جدیدی از اصلاح شویم با اطمینان بیشتری نسبت به آینده اقدام به سرمایه‌گذاری می‌کنند اما اگر حجم عرضه‌هایی که در بازار توسط حقوقی‌ها و بازارگردانان و صندوق‌ها انجام می‌شود مدیریت‌شده نباشد، مجددا شاهد عقب‌نشینی خریداران خواهیم بود و همان مسیری که در ماه‌های قبل رخ‌داده را شاهد خواهیم بود. شخصا انتظار دارم بازار بهتر مدیریت شود و اجازه دهند در شرایطی آرام حداقل بخشی از زیان سهامداران که در چند سال‌قبل متحمل شدند، جبران شود.

برگشت توجه بازار به بودجه

مهدی دلبری؛ تحلیلگر بازار سرمایه با بیان اینکه این هفته انتشار اخبار گزارش‌های ماهانه نشان‌داد که شرکت‌ها از لحاظ وضعیت تولید و فروش وضعیتی مشابه مهرماه را تجربه کردند، گفت: به‌نظر می‌رسد در کل فصل پاییز حدود ۱۵‌درصد مبلغ فروش شرکت‌ها بیشتر از تابستان باشد. نکته بعدی نیز اخبار تجدید ارزیابی دارایی‌ها بود که نشان می‌داد حجمی از تقاضا روی سهام بزرگ اتفاق افتاد.وی ادامه داد: همزمان شاهد رشد ارزش معاملات بودیم و بعد از مدتها ارزش معاملات روزانه بالاتر از میانگین خود معامله شد و گروه‌های هلدینگ و فلزی معدنی که پرتفوی خیلی بزرگی دارند و در مرحله تجدید ارزیابی مشمول استهلاک نمی‌شوند خیلی مورد‌توجه بازار قرارگرفت.دلبری بیان‌کرد: به‌نظر می‌رسد برای هفته بعد مهم‌ترین خبر جزئیات بودجه‌ باشد. روز گذشته لایحه بودجه ‌تقدیم مجلس شد و اولین جلسه کمیسیون تلفیق نیز برگزار شد، بندهایی که راجع‌به هزینه‌ها و عوارض و روابط دولت با بنگاه‌ها و صنایع است مورد‌توجه بازار و سرمایه‌گذاران در هفته بعد قرار خواهد گرفت. نکته بعدی تحرک بازارگردان در آخر هفته بود که به‌نظر می‌رسد در هفته بعد نیز بازارگردانان می‌توانند به‌طور همزمان در موقعیت خرید و فروش فعالیت کنند و این موضوع می‌تواند به تعادل و حفظ قیمت‌های فعلی کمک کند.این تحلیلگر گفت: برای هفته بعد انتظار رشد ندارم چراکه بازار در این هفته شرایط خوبی را تجربه کرد و به‌نظر می‌رسد باید منتظر جداول پیوست بودجه ‌در هفته بعد بود تا بتوان تحلیل درست‌تری در مورد روند معاملات هفته بعد داشت.