محمدامین مکرمی:  شاخص معیار بازار سهام چین پس از ماه‌ها روند نزولی یا خنثی، هفته گذشته شاهد صعودی رویایی بود. این رشد چشمگیر پس از آن رخ‌داد که دولت چین بسته‌‌‌‌‌‌های مختلفی را برای نجات بازارهای مالی دومین اقتصاد بزرگ جهان ارائه کرد. در صورت تداوم روند مثبت بورس چین، اقدامات دولت پکن می‌تواند «چراغ راهنمایی» باشد برای متولیان بورس ایران که مدت‌هاست در شرایط رکودی گرفتار شده و روند حرکتی متزلزلی را دنبال می‌کند. براساس گزارش فایننشال‌‌‌‌‌‌تایمز، به‌دنبال رونمایی دولت چین از بسته محرک اقتصادی که شامل حمایت 114‌میلیارد دلاری از بازار سهام می‌شود، شاخص‌های بورسی این کشور به‌شدت صعودی شده و بهترین هفته خود از سال‌2008 را به‌ثبت رساندند.

ارتفاع شاخص CSI 300 که شامل شرکت‌های پذیرش‌شده در بورس‌های شانگهای و شنزن است، هفته گذشته 15.7‌درصد بالاتر رفت تا بهترین هفته خود از نوامبر 2008 را تجربه کند. در آن مقطع نیز دولت چین بسته محرک اقتصادی مشابهی را در واکنش به بحران مالی جهانی ارائه داده بود. رالی فعلی بورس چین که به تقویت بازارهای اروپا و فلزات صنعتی نیز کمک کرده‌است، در حالی رخ می‌دهد که دولت پکن تلاش می‌کند تا با حمایت از بازار سرمایه، ثبات‌‌‌‌‌‌بخشی به بخش بحران‌‌‌‌‌‌زده املاک و تقویت مصرف داخلی، مسیر را برای تحقق هدف رشد اقتصادی 5‌درصد در سال‌جاری هموار کند.

بانک‌مرکزی چین سه‌‌‌‌‌‌‌شنبه هفته گذشته از یک بسته اعتباری ویژه بازار سرمایه رونمایی کرد. این بسته شامل منابعی به‌منظور وام‌‌‌‌‌‌دهی به شرکت‌های بورسی برای بازخرید سهام خود و همچنین تامین‌اعتبار برای نهادهای مالی غیربانکی مانند شرکت‌های بیمه به‌منظور خرید سهام شرکت‌های بورسی می‌شود. شاخص CSI 300 روز جمعه 4.5‌درصد رشد کرد. شاخص معیار بورس هنگ‌کنگ نیز در آخرین روز معاملاتی هفته شاهد صعود 3.6‌درصدی بود. این شاخص با جهش 13‌درصدی طی هفته گذشته، بهترین عملکرد هفتگی خود از اکتبر 1998 که در بحبوحه بحران مالی آسیا ثبت شد را به نمایش گذاشت.

لحظه حساس

نیکلاس یئو، تحلیلگر ارشد بازار سهام چین، معتقد است؛ اکنون شاهد یک «لحظه حساس» در اقتصاد چین و بازارهای مالی این کشور هستیم. او تاکید می‌کند؛ اقدام اخیر فدرال‌رزرو آمریکا برای کاهش نرخ بهره نیز می‌تواند «باد موافق» مهمی برای بازارهای سهام محسوب شود. «تسهیل سیاست‌های پولی در سطح جهانی به تقویت مصرف کمک می‌کند، امری که برای چین به‌عنوان بزرگ‌ترین صادرکننده در جهان یک نعمت به‌حساب می‌آید.»

امید به ایجاد تحرک در اقتصاد چین، به بهبود شرایط بازارهای سهام در اروپا نیز کمک کرده‌است. شاخص معیار بازارهای سهام اروپا معروف به Stoxx 600 روز جمعه قله جدیدی را فتح کرد. افزایش قیمت سهام شرکت‌های تولیدکننده کالاهای لوکس که از تقویت مصرف در بازار چین منتفع می‌شوند، نقش مهمی در رشد این شاخص داشت. رالی اخیر بورس چین با روند صعودی بازارهای سهام ایالات‌‌‌‌‌‌متحده همزمان شده‌است. شاخص معیار S&P 500 روز پنج‌شنبه سومین رکوردشکنی تاریخی خود طی یک هفته را ثبت کرد. مقامات چینی در ماه اوت انتشار داده‌های مربوط به ورود سرمایه خارجی به بازارهای مالی چین را محدود کردند، با این حال شرکت خدمات مالی سیتی اعلام کرده؛ چند روز گذشته «شلوغ‌‌‌‌‌‌ترین بازه فعالیت برای تیم معاملات و فروش سهام سیتی در منطقه آسیا بوده‌است» و این گروه توانسته‌است جریان بی‌سابقه ورود مشتریان به بازارهای سهام هنگ‌‌‌‌‌‌کنگ و چین را رصد کند. به گفته منابع مطلع، بورس شانگهای طی اطلاعیه‌‌‌‌‌‌ای در روز جمعه به سرمایه‌گذاران نسبت به افت غیرعادی سرعت تراکنش‌ها به دلیل معاملات پرهیجان صبحگاهی هشدار داد.

وینی وو، استراتژیست ارشد سهام «بنک او آمریکا»، معتقد است؛ رویکرد جدید با سیاست‌های گذشته دولت چین متفاوت است. به گفته او، اولین‌بار است که دولت چین سرمایه‌گذاری در بازارهای سهام به کمک اهرم اعتباردهی را تشویق می‌کند. او پیش‌بینی می‌کند؛ رالی فعلی که به کمک اهرم نقدینگی ایجاد شده‌است، کماکان فضای قابل‌توجهی برای ادامه داشته‌باشد.

استراتژیست بازارهای جهانی شرکت مدیریت سرمایه‌گذاری اینوسکو بر این باور است که رالی سهام در چین می‌تواند استمرار داشته‌باشد. به گفته او، با توجه به تضعیف شاخص دلار به‌دنبال کاهش نرخ بهره فدرال‌رزرو، انتظار می‌رود شاهد چرخش فعالان از معاملات سهام گرانقیمت شرکت‌های فناوری به سمت دارایی‌های ارزان‌تر در بازارهای نوظهور باشیم. بسته‌‌‌‌‌‌های محرک اقتصادی چین همچنین موجب تقویت قیمت کالاهای پایه‌‌‌‌‌‌ای شده‌است. تنها استثنای قابل‌‌‌‌‌‌توجه قیمت نفت‌خام است که به‌دنبال انتشار خبر آمادگی عربستان‌سعودی برای افزایش تولید، روندی نزولی به خود گرفت. ارزش فلزات اساسی مانند مس، آلومینیوم و روی که چین به دلیل بخش عظیم تولید صنعتی خود به‌عنوان مصرف‌کننده عمده آنها محسوب می‌شود، هفته گذشته رشد چشمگیری داشت. به‌عنوان مثال، قیمت مس از سه‌شنبه گذشته بیش از 5‌درصد افزایش‌یافته و از سطح مقاومتی 10‌هزار دلار به ازای هر ‌تن عبور کرد. تدابیر جدید دولت چین همچنین موجب بهبود تقاضا برای فولاد و در نتیجه بازگشت قیمت سنگ‌‌‌‌‌‌آهن از کف دوساله خود شده‌است.