بورس نیازمند حمایت اصولی

شهیر محمدنیا copy

شهیر محمدنیا، کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه «بازار در دو روز گذشته برخلاف دو هفته پیشین که روزهای خوبی سپری کرده‌بود، قرمزپوش بود»، گفت: روز شنبه پس از خبر استعفای آقای عشقی از ریاست سازمان بورس و از آنجاکه غالب بدنه بازار از عملکرد ایشان راضی نبودند منجر به یک سرخوشی دو ساعته شد، اما خیلی سریع این خوش‌بینی رنگ باخت و عرضه‌ها در بازار افزایش پیدا کرد، هرچند در نهایت بازار ناامید‌کننده‌ای نبود اما در پایان معاملات روز گذشته اندکی بیش از پنجاه‌درصد نماد‌ها منفی بودند.

وی ادامه‌داد: اما در روز یکشنبه قضیه متفاوت بود و از همان آغاز تا پایان با فشار فروش و عرضه روبه‌رو بودیم. چندین دلیل می‌توان برای این عرضه‌ها بیان کرد؛ به‌عنوان مثال نبود سرپرست در سازمان بورس و احتمال کاهش نظارت و توجه به بازار منجر به عرضه قابل‌توجه حقوقی‌های بود که فرصت را مغتنم شمرده و دست به‌فروش زدند، این در حالی است که اگر در بازار امروز شاهد اندکی حمایت و پشتیبانی از بازار می‌بودیم، امکان این بود که به‌راحتی بازار را متعادل و حتی سبزپوش کرد و این امر واقعا انتظار معقولی است که فعالان بازار انتظار آن را دارند زیرا که تجربه چند سال‌گذشته و به‌ویژه 6ماه فعالان بازار را بسیار محافظه‌کار و ریسک‌گریز کرده‌است و ترجیح می‌دهند به محض رشد حداقلی در بازار ریسک نکنند و سریع از بازار خارج شوند و در این مقطع باید از طریق حمایت‌های اصولی این سیگنال به بازار صادر شود که از ابعاد مختلف جای نگرانی و ترسی وجود ندارد و منجر به بازگشت اعتماد لطمه خورده در سالیان گذشته شود.

محمدنیا گفت: با تمام تفاسیر چون شاهد رشد نه‌چندان پر رمقی در دو هفته پیشین بودیم و چون بازار و پول‌های پارک‌شده هنوز مجاب به پذیرش واقعیت تغییرات اساسی در بازار نشده، همچنان دست‌به‌عصا عمل و جانب احتیاط را رعایت می‌کنند. از طرف دیگر نقدینگی بالقوه‌ای که پتانسیل ورود به بازار را دارد منتظر عملی‌شدن وعده‌های دولت جدید و نشانه‌های عملگرایی است و در شک و تردید به‌سر می‌برد که آیا وعده‌های داده‌شده از جنس شعار درمانی و ایجاد خوش‌بینی کاذب هستند، یا قرار است در میدان عمل شاهد اجرای آنها باشیم. در هر حال واقعیت غیر‌قابل‌انکاری که می‌توان به آن اشاره کرد ارزندگی و جذابیت بازار سهام نسبت به سایر بازار‌ها از جنبه سرمایه‌گذاری است و اگر مدتی شاهد ثبات و افزایش تنش نباشیم کم‌کم اعتماد به بازار بازمی‌گردد و چشم‌انداز روشنی می‌توانیم متصور باشیم.

محمدنیا تاکید کرد: نکته بسیار مهم دیگری که هرچه سریع‌تر باید تکلیف آن مشخص شود، تعیین رئیس جدید سازمان بورس است. تاخیر در این موضوع حتما می‌تواند پالس منفی به بازار صادر کند، لذا فعالان انتظار دارند با انتخاب فردی کار آزموده و قاطع هرچه سریع‌تر مشکلات جاری بازار سازماندهی شود. برای ادامه هفته نیز انتظار داریم بازار متعادل شده و در نهایت یک هفته متعادل را سپری کنیم.

تداوم نوسانات تا معرفی رئیس جدید

حسین نیا copy

حسن حسین‌‌‌‌‌‌نیا، ‌‌‌‌‌‌ کارشناس بازار سرمایه در این مورد گفت: بعد از مدت‌ها ریزش در کلیت بازار، روز شنبه شاهد شکل‌گیری صف سنگین در برخی نمادها همچون فولاد و فملی بودیم که در مقاطع گذشته تلاش‌های زیادی برای جلوگیری از چنین وضعیتی حتی با وجود رخدادهای پر ریسک صورت می‌گرفت؛ از سوی دیگر صندوق‌های اهرمی که شکل‌گیری خود را مرهون دوران ریاست عشقی بودند نیز در دو روز گذشته با فشار عرضه شدید همراه شدند، البته انتقاد از عملکرد این صندوق‌ها دقیقا از فردای روز اعلام نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری و پیروزی آقای دکتر پزشکیان شدت گرفت چراکه این صندوق‌ها تا قبل از تاریخ مذکور با حباب مثبت چشمگیر دادوستد می‌شدند.

این کارشناس ادامه‌داد: از آن تاریخ با افزایش عرضه و تصمیم سیاستگذار به سمت کاهش حباب قیمت پیش‌رفتند و سرعت اصلاح قیمتی بالایی را در بازه زمانی پایین تجربه کردند و نهایتا در روزهای اخیر حباب منفی قیمتی قابل‌توجهی را نیز تجربه می‌کنند و همچنان فشار عرضه‌ها بر این نمادها بالاست و بازدهی منفی سنگین این صندوق‌ها در نیمه ابتدایی سال‌اخیر نشان‌دهنده عملکرد بسیار بد اغلب مدیران صندوق‌های سرمایه‌گذاری است که با تاکید جناب آقای عشقی دوره تعدد و شکل‌گیری آنها بدون‌توجه به الزامات و شکل‌گیری بسترهای مناسب به یک هدف استراتژیک در سازمان بورس بدل شده بود.

حسین‌نیا گفت: هرچند توسعه ابزارهای مالی جدید همچون صندوق‌های اهرمی و صندوق‌های بخشی می‌تواند اقدام مثبتی ارزیابی شود ولی عدم‌توجه به توسعه ساختار و واقعیت‌های روز بازار و تحت‌فشار قرار‌دادن فعالان حقیقی بزرگ بازار برای توسعه سرمایه‌گذاری غیر‌مستقیم به هر بهایی می‌تواند عواقب خاصی داشته‌باشد که در سه سال‌اخیر کاملا مشهود بوده و رکود بازار ثانویه را می‌توان یکی از عوارض آن برشمرد.وی گفت: به‌نظر می‌رسد تا روز سه‌شنبه و انتخاب رئیس جدید سازمان بورس همچنان شاهد نوساناتی در سهام بزرگ و صندوق‌ها باشیم و پس از انتخاب رئیس جدید سازمان، اعلام برنامه‌های ایشان و نحوه تعامل با وزارتخانه‌های اقتصادی و فعالان بورسی در کنار تصمیم برای اصلاح رویه‌های گذشته و حتی محدودیت دامنه‌نوسان اخیر بتواند برخی متغیر‌های اصلی در بازار سرمایه را دچار تغییر کند.

افت حقوقی بورس؟

ساسانی copy

مهدی ساسانی، کارشناس بازار سرمایه گفت: بورس از انتهای مرداد و بعد از روزهایی که به لطف رشد صندوق‌های اهرمی و برخی نمادهای شاخص‌‌‌‌‌‌‎ساز به‌صورت جسته و گریخته روند مثبتی را درپیش گرفته بود، حالا دو روزی است که فشار فروش بیشتری را شاهد است. برخی اعتقاد دارند؛ در این مدت حقوقی‌‌‌‌‌‌های بازار به‌صورت دستوری مجبور بودند که عرضه زیادی در برخی از نمادهای بزرگ نداشته باشند ولی در دو روز گذشته این نظارت و مدیریت برداشته شده و حقوقی‌‌‌‌‌‌ها اقدام به‌فروش‌های گسترده‌‌‌‌‌‌تری کردند. از طرف دیگر با توجه به اتفاق‌هایی که در هفته گذشته برای هیات‌مدیره سازمان بورس رخ‌داد، رئیس سازمان بورس استعفای خود را به شورای‌عالی بورس اعلام و شورای‌عالی با آن موافقت کرد.

وی ادامه‌داد: قرار است سه‌شنبه جلسه‌بعدی شورای‌عالی بورس برگزار و احتمالا نام جدیدی به‌عنوان رئیس جدید اعلام شود. سهامداران منتظرند تا اسم اعلام شود و بعد دیدگاه‌های موردنظر او را مورد سنجش قرار دهند تا بتوانند تصمیمات بهتری را بر اساس دیدگاه‌های رئیس جدید اتخاذ کنند. البته باید توجه داشت که این جابه‌جایی‌‌‌‌‌‌ها باعث‌شده بلاتکلیفی درمیان سهامداران رخ دهد و آنها نسبت به تصمیمات سرمایه‌گذاری خود دچار تردید شوند؛ اینکه باید سهامداری کنند یا در سهامی که مقداری سود کردند، سیو سود انجام بدهند و تا ایجاد ثبات در بازار پول خود را خارج کنند.