دوراهی اوراق و سهام صبا طاهریان / دنیای‌اقتصاد

شاخص کل فرابورس نیز که نشانگر مناسبی برای واکاوی وضعیت سهام مختلف فرابورسی است، حدود ۰.۹۹درصد سبزپوش بود و در نهایت هفته گذشته معاملاتی را در ارتفاع ۲۱هزار واحدی به اتمام رساند. هفته‌ای که سپری شد میانگین ارزش معاملات خرد بازار سرمایه که شامل سهام و حق تقدم بازار می‌شود، مقدار یک‌هزار و ۷۵۹میلیارد تومانی را به ثبت رساند. به علاوه در هفته اخیر حدود ۱۷۵میلیارد تومان سرمایه از بازار کوچ کرده است. بازار سرمایه در حالی به استقبال اواسط ششمین ماه سال رفته که روزهای مطلوبی را در هفته گذشته به ثبت رسانده است. در هفته گذشته بورس با نوساناتی ازجمله تعویق ثبت‌نام خودرو با وجود جذب نقدینگی از بازارهای موازی و اتفاقات سیاسی روبه‌رو بود. از طرفی احتمال آتش‌بس میان طرفین جنگ غزه موجی از خوش‌بینی‌ها را روانه بازارهای مالی و کامودیتی‌ها کرده است. صنایع بورسی نیز تحت‌تاثیر این تحولات وضعیت مساعدی را پشت سر گذاشت.

(P/E (TTM بورس در روزهای گذشته به محدوده ۶نزدیک شده و روز چهارشنبه به ۶.۰۷ رسید. ارزندگی بورس موضوعی است که بسیاری از کارشناسان بر آن تاکید دارند. اما مقایسه P/E حدود ۶ سهام با P/E حدودی ۳ اوراق این نکته را یادآوری می‌کند که دولت جدید باید تصمیم مشخصی در خصوص این اوراق که می‌توانند بازارهای موازی را تحت‌تاثیر قرار دهند بگیرد. بر این اساس بازار از روز ۲۳ مردادماه از محدوده‌های یک‌میلیون و ۹۹۱هزار واحدی بازگشت خوبی به کانال ۲میلیونی داشته و امید می‌رود با مشخص شدن برنامه‌های رئیس جدید سازمان بورس و کابینه اقتصادی دولت بهبود نسبی در بازار حاکم شود.

سمت‌و سوی جدید

پیام الیاس‌کردی، کارشناس بازار سرمایه، وضعیت و روند بازار سرمایه هفته منتهی به ۷شهریورماه را این‌گونه ارزیابی کرد: هفته گذشته به دلیل تعطیلی یک‌روزه، بازار فعالیت خود را در چهار روز پیگیری کرد. از طرفی ادامه‌دار بودن محدودیت دامنه نوسان، ارزش معاملات را با افت سنگینی روبه‌رو کرده و فعالیت نوسان‌گیرها را در بازار کاهش داده است. در روزهای گذشته با روی کار آمدن عبدالناصر همتی به عنوان سکاندار جدید وزارتخانه اقتصاد و امور دارایی بازار آن روی آرامش خود را به سرمایه‌گذاران نشان داد. از طرفی گمانه‌زنی‌ها در خصوص انتخاب رئیس جدید سازمان بورس و اوراق بهادار در روزهای گذشته افزایش پیدا کرده است.

با این وجود باید اظهار کرد که بازار سرمایه همچنان سایه احتمال افزایش و بروز تنش‌های جدید را در دل خود می‌پروراند. تا زمانی که احتمال هر چند اندک بروز تنش‌های جدید نبض بورس را در دست داشته باشد، بازار تصمیم می‌گیرد محتاطانه‌تر روند معاملاتی خود را به ثبت برساند. با این وجود به نظر نمی‌رسد گستردگی شعله تنش‌های جدید در صورت وقوع موج جدیدی از کوچ سرمایه از بازار را رقم بزند.

این کارشناس بازار سرمایه در خصوص گمانه‌زنی‌ها از افزایش دلار نیما تا مرز ۵۰هزار تومان گفت: دلار نیما از ماه‌های گذشته جهش مطلوبی به سوی کاهش فاصله با دلار بازار آزاد گرفته است. افزایش بهای دلار نیما می‌تواند سودآوری شرکت‌ها را تحت‌تاثیر قرار دهد و به صنایع فرورفته در باتلاق رکودی چشم امیدواری ببخشد. بر اساس وعده‌های دولت جدید مبنی بر تک‌نرخی شدن نرخ ارز و حذف قیمت‌گذاری‌های دستوری، افزایش دلار نیما به محدوده‌های ۵۰هزار تومانی می‌تواند وضعیت بنگاه‌ها را دستخوش تغییر کند. این کارشناس بازار پیرامون بهبود وضعیت صندوق‌های اهرمی ادامه داد: صندوق‌های اهرمی از روزهای گذشته وضعیت مساعدتری گرفتند. اما به نظر می‌رسد فعالیت بازار و صندوق‌های اهرمی بیشتر با سیاستگذاری‌های رئیس جدید سازمان بورس و اوراق بهادار عجین شده باشد و باید دید سیاست‌ها و برنامه‌های جدید در خصوص فعالیت صندوق‌های اهرمی چگونه خواهد بود.

این کارشناس بازار توجیه‌پذیری سرمایه‌گذاری در بورس با میانگین P/E حدودی ۶ و P/E حدودی ۳ اوراق گفت: بانک مرکزی باید مباحث پیرامون میزان نرخ بهره بدون ریسک را یک بار برای همیشه حلاجی کند، چراکه این اوراق همچنان رقیب سرسخت بازارهای موازی محسوب می‌شوند. با این وجود به نظر می‌رسد نرخ بهره در ماه‌های آینده تغییر چندانی نداشته باشد و بازار باید خود را با نرخ‌های بهره فعلی هماهنگ کند. بنابراین بازار می‌تواند نسبت به وعده‌های خوبی که درباره بهبود وضعیت تولید صنایع گفته شده روزهای درخشانی را پیش رو داشته باشد و پیش بینی می‌شود هفته آینده هفته متعادل صعودی در انتظار سرمایه‌گذاران باشد.

آراد پورکار کارشناس بازار سرمایه هفته گذشته را این گونه مورد تحلیل و ارزیابی قرار داد: بازار سرمایه به واسطه حمایت‌های معتبری که شاخص اصلی بورس به آنها واکنش نشان داد و دیدگاهی که وزرای پیشنهادی نسبت به بازار داشتند عملکرد مطلوبی را در هفته‌های گذشته به ثبت رسانده است. از طرفی محدودیت دامنه نوسان تا حدودی شرایط را برای فعالیت نوسان‌گیرها و سایر فعالان بازار دشوار ساخته است. با این وجود می‌توان اظهار کرد دیدگان بازار به سیاست‌ها و برنامه‌های سیاستگذاران دوخته شده و به میزانی که برنامه‌ها و سیاست‌ها پیش‌بینی شده باشند بازار می‌تواند دورنمای مشخص‌تری را برای خود تصور کند. انتخاب عبدالناصر همتی به عنوان رئیس جدید وزارتخانه اقتصاد با وجود برخی انتقادات از عملکرد گذشته وی، رنگ‌و‌بوی متفاوتی به بازار سرمایه در روزهای گذشته بخشیده است.

این کارشناس بازار در خصوص بهبود وضعیت بازار به دنبال وعده‌های دولت جدید گفت: صحبت‌هایی پیرامون تک‌نرخی شدن نرخ ارز و حذف قیمت‌گذاری‌های دستوری در صورت به وقوع پیوستن می‌توانند روند بازار را از ریل فعلی تغییر دهند. این کارشناس بازار در خصوص توجیه‌پذیری و دور‌نمای مثبت بورس برای سرمایه گذاری افزود: با وجود بالا بودن نرخ بهره بدون ریسک، همچنان می‌توان نمادهایی را در بازار پیدا کرد که وضعیت و پتانسیل مناسبی برای رشد داشته باشند؛ کما اینکه بازار سرمایه از ارزندگی مطلوبی برای صعود برخوردار است. براین اساس پیش‌‌بینی می‌شود بازار هفته آینده روند متعادل مثبتی را پیش رو داشته باشد.