نماگر اصلی تالار شیشه‌ای با صعود حدود ۴۷/ ۰درصدی در شکست مقاومت ۲میلیون و ۱۰۰‌هزار واحدی موفق بود و در ساعات پایانی معاملات روز چهارشنبه در ارتفاع ۲میلیون و ۱۰۴‌هزار واحدی قرار گرفت. افزایش ۹هزار واحدی شاخص کل بورس تهران در حالی اتفاق افتاد که شاخص کل هم‌وزن که سنجه‌ای مناسب برای ارزیابی همه‌جانبه نمادهای بازار است، با رشد ۵/ ۰درصدی در ارتفاع ۷۱۰‌هزار و ۵۶۰واحدی ایستاد. در این میان شاخص کل فرابورس نیز که نشان‌‌‌دهنده سطح عمومی قیمت و سود سهام شرکت‌های حاضر در فرابورس است، روز گذشته مسیری خلاف نماگرهای اصلی بازار در پیش نگرفت و حدود ۴۷/ ۰‌درصد صعود کرد و در سطح ۲۶‌هزار و ۳۹۶‌هزار واحدی قرار گرفت.

 در روز چهارشنبه سه‌نماد «اخابر»، «وتجارت» و «فارس» بیشترین تاثیر را بر شاخص کل بورس و نمادهای «وسپهر»، «آریا» و «هرمز» بیشترین تاثیر را بر شاخص کل فرابورس داشتند. همچنین «شهر»، «شستا» و «خگستر» سه‌نماد پرتراکنش روز گذشته بازار بودند. بر همین اساس نفس‌های فصل داغ تابستان در حالی به هفته‌های آخر نزدیک می‌شود که بازدهی شاخص کل از ابتدای تیرماه تا روز گذشته منفی بوده است. با این حال بازدهی هفتگی بازار سرمایه به ۱/ ۸‌درصد رسیده که موجب افزایش امید سرمایه‌گذاران شده است. از طرفی شاخص کل بورس پس از تجربه کش‌وقوس‌های زیاد و فراز و فرودهای اندک اما خسته‌کننده پس از ۳۵روز معاملاتی توانست سطح تاریخی ۲میلیون و ۱۰۰‌هزار واحدی را پس بگیرد.

روز گذشته علیرضا قدرتی، رئیس هیات‌مدیره شرکت سبدگردان هیوا، با بیان اینکه در کشورهای توسعه‌یافته دنیا سال‌هاست که صندوق بازنشستگی تاسیس شده، به طوری که تاثیر زیادی بر جذب منابع و سرمایه‌گذاری مردم داشته است، گفت: تعداد زیادی از مردم دنیا به‌خصوص در کشورهای اروپایی و آمریکایی، در این نوع صندوق‌ها سرمایه‌گذاری می‌‌‌‎کنند، چرا که تنوع زیادی برای آنها به همراه دارد.

وی با اعلام اینکه متاسفانه طی سال‌های اخیر نبود صندوق بازنشستگی تکمیلی در بازار سرمایه کشور احساس می‌‌‌شد، بیان کرد: در راستای فقدان صندوق‌های متنوع و اینکه کارگران، کارمندان و کلیه افراد در تعیین صندوق‌های بازنشستگی مدنظر خود حق انتخاب نداشتند، شاهد اتفاقات ناخوشایندی در حوزه بازنشستگی و سنوات آنها بودیم. همچنین بسیاری از صندوق‌های بازنشستگی با مشکلات جدی کسری مواجه هستند، برخی از صندوق‌ها هم به مرز ورشکستگی رسیده یا ورشکسته شده‌‌‌اند. البته وجود صندوق‌های بازنشستگی می‌تواند تا حدودی از گسترش و ابعاد این بحران‌ها بکاهد و بخشی از کسری صندوق‌هایی را که ممکن بود بر زندگی روزمره افراد بازنشسته تاثیر بگذارد جبران کند.

توکلی کاشی copy

علیرضا توکلی کاشی، کارشناس بازار سرمایه، اوضاع و احوال هفته سبز بازار را به این صورت شرح داد: بازار سهام پس از رشد هیجان‌انگیزی که در دوماه نخست سال تجربه کرد و موفق به فتح قله 2میلیون و 500‌هزار واحدی شد، ماه‌ها بود که در باتلاق رکودی خسته‌کننده‌ای فرورفته بود. در خصوص واکاوی شرایط بازار می‌توان اظهار کرد که بازار در ماه‌های اخیر درگیر سردرگمی عجیب و غریبی بوده است؛ به‌طوری که تعیین نرخ خوراک شرکت‌های پتروشیمی در چند هفته اخیر به کابوسی برای دیدگان کم‌توان بازار تبدیل شده بود. همزمان با صحبت‌های سخنگوی اقتصادی دولت پیرامون فرموله‌کردن نرخ خوراک شرکت‌های پتروشیمی شاهد هستیم که بازار روزهای بهتری را در پیش گرفته است. از این‌رو می‌توان اظهار کرد شرایط روزهای آتی بازار تا حد زیادی تحت‌تاثیر باز شدن گره‌های کور اقتصادی و خارج‌سازی بازار از سردرگمی باشد.

علی عصاری copy

علی عصاری، کارشناس بازار سرمایه، هفته‌ای را که گذشت به این صورت تشریح کرد: بازار سهام در هفته‌ای که گذشت روزهای پرفروغ خوبی را به پایان رساند. در این بین ارزش معاملات نیز شرایط مطلوبی داشت. با این حال یکی از عوامل تاثیرگذار بر بازار ناآرام و کم‌رمق چند ماه گذشته، انتشار اخبار ضد و نقیض، مانند تصویب مصوبه‌های پی‌درپی نرخ خوراک شرکت‌های پتروشیمی بود. در این میان پس از اینکه اواسط هفته خبر فرموله شدن نرخ خوراک شرکت‌های پتروشیمی بر اتمسفر بازار پیچید، بازار آرامش خاطر خوشایندی را احساس کرد. از این‌رو می‌توان چشم‌انداز مثبتی را برای بورس در ششمین ماه سال متصور بود. البته نکته حائز اهمیت این است که شهریور، ماه تسویه کارگزاری‌هاست و بازار در صورتی که می‌خواهد شرایط خسته‌کننده موجود را تغییر دهد باید رونق خود را با وجود افزایش عرضه‌ها حفظ کند. پیش‌بینی می‌شود هفته آینده شرایط متعادل رو به سبزی در انتظار بازار باشد.