روی بد  خودرو  به  بورس علی‌محمدی / دنیای‌اقتصاد

دلار سامانه نیما در ادامه رشد مستمر خود، در روز گذشته به ۴۲‌هزار و ۸۰۰‌تومان رسید. افزایش قیمت دلار سامانه نیما، یکی از امیدوارکننده‌‌‌‌‌ترین اخبار برای بازار سهام است، اما متاسفانه در شرایط فعلی به دلیل تنوع ریسک‌های حاکم بر آن، بازار به این مسائل مثبت واکنش خاصی نشان نمی‌دهد. دلار بازار آزاد نیز در میانه‌های کانال ۵۹‌هزار‌تومان قرار دارد.

کاهش نرخ بدون‌ریسک

نرخ بدون‌ریسک نیز که انتقاد فعالان تالار شیشه‌ای را برانگیخته بود، این روزها چشم‌‌‌‌‌انداز نزولی از خود نشان می‌دهد. میانگین نرخ اسناد خزانه اسلامی در روز گذشته وارد کانال ۳۱‌درصدی شد و به‌نظر می‌رسد که کماکان روند نزولی این نرخ ادامه‌دار باشد.

زیان ایران‌خودرو

دوشنبه شب، صورت‌های مالی تلفیقی حسابرسی‌‌‌‌‌نشده ایران‌خودرو روانه کدال شد و بررسی اعداد و ارقام مندرج در صورت‌های مالی ایران‌خودرو نشان می‌دهد که ایران‌خودرو در سال‌مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۱۴۰۲، به ازای هر سهم ۱۲۳‌تومان زیان محقق کرده‌است.

حاصل فعالیت ایران‌خودرو در سال‌گذشته، زیان ۳۷‌هزار و ۹۳‌میلیارد و ۶۷‌میلیون‌تومانی بوده‌است؛ این در حالی است که به‌تازگی مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق‌بهادار گفته بود؛ شرکت‌های ایران‌خودرو و سایپا تا تیرماه سال‌۱۴۰۴ فرصت دارند تا از شمولیت ماده‌۱۴۱ لایحه اصلاحی قانون تجارت خارج شوند تا مشمول لغو پذیرش نشوند. همین موضوع معاملات روز گذشته شرکت ایران‌خودرو را تحت‌تاثیر قرار داد و نماد خودرو در محدوده صف‌فروش کار خود را  به اتمام رساند.

چشم‌‌‌‌‌انداز اقتصاد جهانی در آینده

موسسه اعتباربندی فیچ گفت: چرخه سیاست پولی جهانی در حال ورود به مرحله جدیدی است. با وجود چرخش بانک‌های مرکزی به سمت سیاست‌های انبساطی پولی و کاهش تدریجی نرخ‌های بهره در ادامه سال‌جاری، پیش‌بینی می‌شود رشد جهانی در سال‌۲۰۲۵ با کندی مواجه شود، زیرا نرخ‌ها همچنان در سطحی باقی خواهند ماند که تقاضا را محدود می‌کند. با وجود کند‌شدن تدریجی رشد اقتصادی ایالات‌متحده، پیش‌بینی ما برای رشد این کشور در سال‌۲۰۲۴ همچنان ۲.۱‌درصد باقی‌می‌ماند، اما به دلیل شتاب بیشتر تقاضای داخلی در بازارهای نوظهور به‌جز چین، پیش‌بینی رشد جهانی خود برای سال‌جاری را افزایش داده‌‌‌‌‌ایم. با وجود افت تقاضای داخلی و با توجه به کاهش صادرات و کند‌شدن روند سرمایه‌گذاری دولتی، پیش‌بینی می‌شود که رشد اقتصادی چین، دومین اقتصاد بزرگ دنیا، در سال‌۲۰۲۵ به ۴.۵‌درصد کاهش یابد.