ظهور پتانسیل آغاز روند صعودی

حسین نیا copy

حسن حسین‌‌‌‌‌‌‌نیا، تحلیلگر بازار سرمایه گفت: بازار سرمایه در هفته اخیر تحت‌تاثیر اخبار پیرامون تجدید ارزیابی دارایی شرکت‌ها قرارگرفت، هرچند در ابتدا با انتشار نامه دعوت به جلسه مدیران شرکت‌های سرمایه‌گذاری چندرشته‌‌‌‌‌‌‌ای، ابهام‌‌‌‌‌‌‌هایی در اذهان سهامداران وجود داشت ولی در آخرین روز کاری هفته با صدور نامه دعوت از مدیران چند بانک بورسی برای حضور در جلسه روز شنبه با موضوعیت یادشده، جو افزایش تقاضا و خوش‌بینی به جلسه مذکور شکل‌گرفت و ارزش معاملات بازار سرمایه نیز با رشد خوبی همراه شد که رکورد ارزش معاملات خرد از ابتدای پاییز را شکست. حسین‌‌‌‌‌‌‌نیا عنوان کرد: در هفته آتی شاهد اتفاقات و اخبار مهمی خواهیم بود. نتایج جلسه روز شنبه در سازمان بورس و همچنین بررسی لایحه پیشنهادی بودجه‌۱۴۰۳ در مجلس می‌تواند حاوی خبرهای تاثیرگذاری بر روند بورس باشد. هرچند کلیات بودجه‌پیشنهادی نشان‌دهنده سیاست‌های انقباضی و افزایش میزان فروش اوراق مالی توسط دولت است که می‌تواند بر بازار سرمایه فشار وارد کند، ولی طرح مساله تجدیدارزیابی دارایی‌ها در صحن مجلس همزمان با شکل‌گیری جو موجود در بورس‌‌‌‌‌‌‌، می‌تواند پتانسیل آغاز یک روند صعودی همراه با افزایش تقاضا را افزایش دهد. این تحلیلگر افزود: البته در صورت جدی‌‌‌‌‌‌‌تر‌شدن اخبار و شنیده‌‌‌‌‌‌‌های تجدید ارزیابی دارایی ضروریست سازمان بورس با اتخاذ سیاست‌های مناسب از تکرار تجربه‌‌‌‌‌‌‌های گذشته که به‌زعم بسیاری از فعالان به دلیل عدم‌مدیریت صحیح و سرکوب تقاضای شکل‌گرفته در مراحل اولیه به نااطمینانی و فرار سرمایه‌ها دامن زد، جلوگیری کند.  وی عنوان کرد: به سهامداران توصیه می‌شود اخبار هفته آینده را با دقت پیگیری کنند و همزمان بر آمار معاملاتی از جمله ارزش معاملات و سرانه خرید و فروش در کنار جریان نقدینگی بازار تمرکز داشته‌باشند تا در اتخاذ تصمیم‌گیری معاملاتی هوشمندانه و کم‌‌‌‌‌‌‌ریسک‌‌‌‌‌‌‌تر اقدام کنند.

ترسیم چشم‌‌‌‌‌‌‌انداز مثبت برای سهامداران خسته

نیما میرزایی copy

نیما میرزایی، تحلیلگر بازار سرمایه نیز در این‌خصوص گفت: بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت مشابه روندی که در پاییز امسال داشتیم، نوسانی و عمدتا نزولی بود که این موضوع خود را به شکل معاملات کم‌‌‌‌‌‌‌رمق و عدم‌تمایل خریداران و فروشندگان به معامله نشان می‌داد، اما با نزدیک‌شدن به انتهای هفته و با توجه به ارزندگی قیمت‌ها در بازار سرمایه با تحرک‌های بازارساز مبنی‌بر حمایت برخی از سهم‌های عمدتا خودرویی شاهد افزایش تقاضا بودیم. وی ادامه داد: این‌بار برخلاف دفعات قبل نه فروشندگان خرد رغبتی به نوسان‌گیری داشتند و نه اشخاص حقیقی و حقوقی بزرگ بازار اقدام به سرکوب تقاضا کردند و در مجموع باعث شد در دو روز اخیر بازار با سبزپوشی یکپارچه تابلوی معاملات روبه‌رو شود و شاخص نیز بتواند به مرز محدوده مقاومتی خود ورود پیدا کند که موجی از خوش‌بینی را برای معامله‌گران در پی داشت. پیش‌بینی می‌شود در هفته آینده با توجه به تقاضای شکل‌گرفته بازار، روند باثباتی را پیش‌رو داشته‌باشد و در محدوده‌های فعلی نوسانات عمدتا رو به بالایی را شاهد خواهیم‌بود.

اتمام خبرهای بد؟

خبری زاد copy

محمد خبری‌زاد، تحلیلگر بازار سرمایه با اشاره به اینکه هفته‌ای که گذشت خاص بود، گفت: در دو روز پایانی هفته نوع معاملات تغییر خاصی کرد، حجم گرفت و تغییر روند داشت و مهم‌ترین محرک این هفته اخباری بود که در رابطه با تجدید ارزیابی دارایی‌ها رسید. دو نامه از بخش نظارت بر بورس‌های سازمان منتشر شد؛ یک نامه هلدینگ‌های سرمایه‌گذاری را برای جلسه هم‌اندیشی دعوت کرد و نامه‌ای که در روز گذشته منتشر شد نیز مدیران‌عامل بانک‌ها را برای جلسه هم‌اندیشی دعوت کرد. وی ادامه داد: دو نکته در این‌خصوص وجود دارد؛ یکی موضوع محدودیت زمانی 5سال یکبار و موضوع بعدی مالیات است و اگر این دو موضوع حل شود که به‌نظر می‌رسد با تلاش‌های صورت‌گرفته در حال حل‌شدن است، این عامل می‌تواند محرک خوبی برای شرکت‌ها و مخصوصا شرکت‌هایی باشد که ارزش دارایی‌های آنها در دفاتر اختلاف فاحشی با ارزش واقعی دارایی آنها دارد. روز گذشته ارزش معاملات به 6.5 همت رسید ‌و در نیمه دوم امسال از شهریور تاکنون ارزش معاملات رکورد زد و احتمالا شنبه هفته‌جاری نیز این رشد ادامه خواهد داشت. خبری‌زاد تاکید کرد: برای اینکه روند صعودی پایدار شود باید فروشنده‌ها چندین‌بار از فروش خود پشیمان شوند و اگر این موضوع را در هفته آتی ببینیم، می‌توان گفت روند مثبت ادامه خواهد یافت و بازار می‌تواند به روند روبه‌رشد خود ادامه دهد، اما اگر روند معاملاتی اردیبهشت بعد از هر مثبت این‌بار هم تکرار شود، کار مقداری سخت می‌شود، اما احتمالا این روند صعودی با شیب ملایم تا پایان سال‌ادامه خواهد یافت و به‌نظر هر اتفاق بدی که باید، تا الان رخ‌داده و در بودجه‌هم به‌نظر اتفاق بد دیگری برای بازار نخواهد افتاد.