بازار در نقطه برگشت نیست

علی عصاری

علی عصاری، تحلیلگر بازار سرمایه با اشاره به اینکه بورس در دو روز گذشته افت شدید و ترسناکی را تجربه کرد، گفت: افت بازار سهام در هفته‌های اخیر در پی تنش سیاسی اتفاق افتاد و نمی‌توان آن را به دلیل دیگری نسبت داد. این ترس باعث فرار سهامداران از بازار سرمایه شد و شنبه و یکشنبه‌‌‌‌‌‌‌ای منفی را رقم زد، اما یکشنبه در جهت حمایت از بازار سمت فروش حقوقی‌ها بسته شد. اثر این خبر روز گذشته نیز ادامه داشت. وی بسته‌شدن سمت فروش برای حقوقی‌ها را اتفاق مثبتی ندانست و اظهار کرد: همه فکر می‌کنند چون سمت فروش بسته‌شده فشار فروش نیست و بازار رشد می‌کند اما وقتی سمت فروش بسته می‌شود؛ یعنی اینکه قدرتی می‌تواند به بازار جهت دهد. سمت فروش بسته‌شد که حقوقی‌ها نفروشند، سیگنال مثبت به بازار مخابره شود و بقیه سمت خرید باشند یا گرایش خرید داشته باشند و همان گروه می‌تواند در بازار اثر بگذارد و آن را به سمت مثبت تصنعی یا دستوری‌شدن پیش ببرد.

عصاری افزود: این رفتارها برای بازار سرمایه بسیار مضر است، بستن سمت فروش حقوقی‌ها یا تاکید بر فروش آنها می‌تواند برای بازار به‌شدت سمی و مهلک باشد. من این اتفاق را خبر خوبی برای بازار نمی‌بینم به این دلیل که حرکت طبیعی بازار را از آن می‌گیرد. به هر حال با این اتفاق از اواخر روز معاملاتی یکشنبه، شاهد رنج مثبت در شاخص‌سازهایی مانند شستا، پالایشی‌ها، خودرو و... بودیم و بازار سرمایه به سمت بالا حرکت کرد. روز گذشته نیز بازار مثبت بسته شد و خودرویی‌ها با صف خرید بسته شدند. این تحلیلگر بازار سرمایه گفت: از طرفی شاهد کنترل نرخ دلار بودیم و این موضوع نیز در برگرداندن آرامش به بازار اثرگذار است. اگر روند قیمتی دلار با شرایط صلح همراه باشد، می‌تواند تا آخر هفته پایدار بماند و اگر اتفاق خاصی نیافتد، هفته آینده بازار سرمایه مثبت است. اما اینجا نقطه شروع حرکت بازار نیست، بورس همچنان آبستن اخبار مثبت و منفی است.

با یک خبر مثبت به سمت بالا می‌رود و با یک خبر منفی می‌تواند بشکند و به‌نظر من تا مدتی بازار با این شرایط ادامه خواهد داد و ثبات خیلی به بازار برنگشته است. ثبات، زمانی به بازار برمی‌گردد که اخبار مثبت عمومی به بازار مخابره شود. در این نقطه باید مثبت بیش از 50‌هزار واحد در شاخص‌کل با حجم بالای معاملات را شاهد باشیم.

برگشت به مدار تعادل

ساسانی

مهدی ساسانی، تحلیلگر بازار سرمایه گفت: بازار سرمایه با توجه به حوادثی که در هفته‌های گذشته اتفاق افتاد به بازاری آسیب‌پذیر با سهامدارانی که ترس از ریزش بیشتر دارند، تبدیل شده‌بود. طبیعتا این بازار به اخبار منفی واکنش بیشتری از حالت عادی نشان می‌دهد، بنابراین در هفته گذشته با حملاتی که از سمت حماس به اسرائیل انجام شد، تنش‌هایی در بازار سرمایه ایجاد شد و افت‌های هفته گذشته به‌ثبت رسید. وی ادامه داد: یکشنبه با محدودیت‌هایی که در سمت فروش بازارگردان‌ها ایجاد شد تعادل تا حدودی به بازار برگشت، خبر تزریق پول به صندوق توسعه‌ملی و صندوق تثبیت بازار، فرآیند آغاز خرید هفت صندوقی که در هفته‌های گذشته پذیره‌نویسی شدند و 2800میلیارد تومان نقدینگی آماده خرید داشتند، باعث شد بازار روز گذشته شرایط بهتری را آغاز کند. طبیعتا این عدد برای تداوم یک روند صعودی کافی نیست اما می‌تواند مانع افت بیشتر بازار شود و شرایط تعادلی و مثبتی را در کوتاه‌مدت ایجاد کند که این اتفاق نیز رخ‌داد.

ساسانی افزود: روز گذشته خبرهای دیگری هم در بخش شایعات شنیدیم که خبر از احتمال حذف شورای‌رقابت از روند قیمت‌گذاری خودرو می‌داد. این موضوع باعث واکنش مثبت خریداران در نمادهای گروه خودرویی شد و اگر تکذیب نشود خبر خوبی از آن استنباط می‌شود.  به‌طور کلی بازار سرمایه در ابتدایی‌ترین شرایط خود نیاز دارد به تعادل برگردد تا ترس سهامداران کاهش پیدا کند و به‌تدریج شرایط صعود برای آن ایجاد شود. این تحلیلگر بازار سرمایه بیان کرد: این دو موضوع می‌تواند با اخبار خوب تزریق نقدینگی و جلوگیری از ایجاد هیجان همراه شود تا در هفته‌های آینده چنانچه اتفاق غیر‌قابل پیش‌بینی دیگری رخ ندهد، شاهد بازار بهتری باشیم. وی درخصوص تاثیر ریسک سیاست‌‌‌‌‌‌‌‎گذار بر بازار نیز گفت: یک‌سری شکاف‌ها بین دولت و مجلس وجود دارد و این خلأ گاهی باعث ایجاد نوساناتی در بازار می‌شود که یکی از آنها نرخ خوراک بود اما مساله به همین‌جا خاتمه نمی‌یابد.

در موضوع نرخ خوراک 5ماه طول کشید تا به جمع‌بندی برسند و چند هفته پیش دیدیم که شرکت گاز حتی از مصوبه دولت هم تبعیت نکرده‌بود. ساسانی افزود: در چنین شرایطی این ذهنیت برای سهامدار و سرمایه‌گذار ایجاد می‌شود که شاید دولت و مجلس در موارد بعدی هم این مشکل را ایجاد کنند و همین موضوعات باعث ابهام نسبت به تصمیمات آتی دولت شده و سرمایه‌گذار نمی‌تواند به دولت اعتماد کند.