احمد اشتیاقی copy

از مهم‌ترین اتفاقات در آخرین روز معاملاتی هفته باید به قرمز یک‌دست بانکی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها اشاره کرد. در شرایطی که بازار سرمایه از بحران‌های سیستماتیک عبور کرده و قیمت اغلب سهام ارزنده است و حالا برای رشد نیازمند تصمیمات حمایتی دولت است، روز گذشته وزیر اقتصاد از جریمه 26هزار ‌میلیارد‌تومانی بانک‌های مختلف در حوزه اعطای تسهیلات قانون جهش تولید مسکن خبر داد. این موضوع که شوک بزرگی برای گروه بانکی بازار سرمایه بود، باعث شد تا دیروز گروه بانک به‌تنهایی خروج پولی بیشتر از کل صنایع دیگر بورس داشته‌باشد. این لیدر بازار که روز چهارشنبه با این خبر سراسر قرمز بود 136‌میلیارد‌ تومان نقدینگی از دست داد و این در حالی بود که مجموع 23صنعتی که خروج پول ثبت کردند، 106‌میلیارد‌تومان نقدینگی از‌دست ‌دادند. اتفاق مهم دیگر در آخرین روز معاملاتی این هفته عرضه اولیه کرومیت در بازار دوم فرابورس بود. این سهم توسط صندوق‌ها 569‌تومان کشف قیمت شد.

 برگ برنده بورس برای رشد

احمد اشتیاقی، تحلیلگر بازار سرمایه ماندگاری بازار در مدار تعادل را با توجه به رشد هفته قبل طبیعی دانست و گفت: با توجه به میزان اندک حجم نقدینگی موجود در بازار امکان رشد مستمر شاخص‌کل وجود ندارد. در این هفته با توجه به ارزندگی قیمت سهام، سهم‌ها در قیمت‌های پایین خریداری می‌شد و در قیمت‌های بالا فروخته می‌شد و به همین دلیل این هفته سهام به صف خرید و فروش نرسیدند. وی ادامه داد: عامل اصلی که می‌تواند روند افزایشی بازار را کُند کند، نبود نقدینگی کافی و افزایش نیافتن حجم معاملات به‌صورت مستمر بالای 5هزار‌ میلیارد‌تومان است، مضاف بر این با توجه به اینکه کماکان دلار در بازار آزاد در محدوده 51‌هزار‌تومان معامله می‌شود، انتظارات تورمی تشدید نمی‌شود تا بازار با هجوم پول مواجه شود و تا زمانی‌که انتظارات تورمی کنترل می‌شود، حجم پول زیادی نیز وارد بازار نمی‌شود، کمااینکه اوراق با درآمد ثابت هم کماکان سودهای جذابی دارند.این تحلیلگر ادامه داد: از طرفی این هفته دولت نشان‌داد کماکان اراده‌ای برای جذاب‌کردن بازار سرمایه ندارد، از طرفی نرخ خوراک پتروشیمی‌ها اعلام شد و از طرف دیگر جریمه عدم‌تخصیص وام مسکن بانکی‌ها نشان‌داد دولت به سیاست‌های قبل خود بازگشته و به‌دنبال تامین مالی بخشی از کمبود‌های خود از محل شرکت‌های بورسی است.از طرف دیگر هفته گذشته صحبت‌هایی مبنی‌بر خروج خودرو از قیمت‌گذاری دستوری به گوش می‌رسید ‌اما این هفته تاکید شد نرخ‌گذاری خودرو در اختیار شورای‌رقابت باقی ‌می‌ماند، بنابراین این هفته اخبار مثبتی از ناحیه تصمیمات دولت برای بازار نداشتیم.اشتیاقی اظهار کرد: به‌نظر می‌رسد از ناحیه افراد خارج از بازار سرمایه، در هفته گذشته پولی وارد نشد و میزان کم نقدینگی که در مقاطعی وارد می‌شود نیز پول پارک‌شده اهالی بازار سرمایه بود. در حال‌حاضر بورس در شرایطی نیست که پولی از سایر بازارهای موازی به بازار سرمایه گسیل شود یا شاهد ورود نقدینگی جدیدی از سمت عموم مردم باشیم.

در این شرایط امیدواری بازار این است که با توجه به اینکه در این ایام سود سهام اکثر شرکت‌ها به‌حساب حقیقی‌ها و سپس حقوقی‌ها واریز می‌شود، بخشی از سودی که به‌حساب حقوقی‌ها واریز می‌شود به خرید سهام تخصیص یابد، اما با توجه به اینکه بخش بزرگی از حقوقی‌های ما صندوق‌های بازنشستگی هستند، بعید است سودهای سهام دریافتی را وارد بازار کنند. وی بیان کرد: از این بابت که بازار از فروش اشباع‌شده، انتظار افت قابل‌توجهی وجود ندارد. از طرفی اکثر خریداران نیز فعالان بازار سرمایه هستند، بنابراین کف سهام خود را می‌خرند و این استراتژی باعث می‌شود فقط بازار روند منفی نگیرد و با این تفاسیر نمی‌توان به روند مثبت بازار در هفته آینده خوشبین بود و ممکن است اواسط هفته بعد روند کاهشی محسوسی را نیز شاهد باشیم. این تحلیلگر معتقد است به‌طور کلی با توجه به اینکه قیمت‌ها واقعا ارزنده است و P/E‌ها در نقاط تاریخی 40 سال‌اخیر به‌سر می‌برند، این امیدواری وجود دارد که بازار بتواند نقاط تعادلی را حفظ کند و با گزارش‌های ماهانه‌ای که P/E‌ها را ثابت می‌کند، به‌تدریج روند افزایشی بگیرد. در این میان گزارش‌های ماهانه مهم‌ترین عامل موثر برای رشد بازار است. وی افزود: از طرفی به‌نظر می‌رسد ادامه سیاست بانک‌مرکزی برای تثبیت نرخ دلار نیمای دوم در کانال 38‌هزار و 500‌تومان در آذرماه کار مشکلی است. با توجه به اینکه تخصیص اعتبار‌ها در این ماه به اوج خود می‌رسد، در نبود منابع کافی این احتمال وجود دارد که بخشی از تخصیص اعتبارها به سامانه جامع تجارت بیاید و بخشی از شرکت‌های بورسی قسمتی از دلارهای صادراتی خود را از نیمای دوم به سامانه جامع تجارت ارتقا دهند، این موضوع نیز یک عامل موثر به‌نظر می‌رسد و موجب تحرک و رشد بازار می‌شود، بنابراین دو مورد برای رشد بازار داریم؛ یکی گزارش‌های ماهانه و دیگری ارتقای دلار نیمای دوم به سامانه جامع تجارت.