گشایش در مختصات ورود پول عكس: صبا طاهریان

 آغاز دهه سوم  آبان با یک خبر جدید همراه شد. براساس اظهارات رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، واریز وجوه در سامانه‌های معاملاتی بورس بدون محدودیت و سقف امکان‌پذیر شده است. بر این اساس کاربران سامانه‌های معاملاتی بورس اوراق بهادار از این پس می‌توانند قدرت خرید حساب کاربری خود را با هر مبلغی که مد‌نظر دارند، بدون محدودیت در درگاه‌های آنلاین بانکی و بدون نیاز به مراجعه حضوری به بانک افزایش دهند؛ این در حالی است که تا پیش از این، کاربران و سرمایه‌گذاران قادر بودند روزانه تا سقف ۱۰۰میلیون تومان به قدرت خرید حساب کاربری خود اضافه کنند.

حل مشکل کمبود نقدینگی

روز گذشته بازار با خبر جذابی روبه‌رو شد. مطابق با دستورالعمل جدید بانک مرکزی و سازمان بورس، سقف واریز پول در سامانه‌های معاملاتی بورس حذف شده است.  در همین رابطه حسن رضایی‌پور، کارشناس بازار سرمایه، در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» گفت: بخش بزرگی از بازار سرمایه وابسته به ورود و خروج پول است. این در حالی است که اعمال محدودیت‌های معاملاتی، از قبیل تعیین سقف مشخص ورود پول، باعث شده بود بازار سرمایه از این حیث ضربه بزرگی بخورد. در اکثر مواقع گردش پول زیاد می‌تواند بازار را در جهت راهیابی به قله‌های صعودی یاری کند.

این در حالی است که بازار سهام نسبت به سایر بازارهای موازی از محدودیت ورود پول برخوردار بود. به عنوان مثال هنگام فروش خودرو حساب خودروسازها باز بود و نقل‌وانتقال پول بدون محدودیت صورت می‌گرفت؛ اما در بازار سهام وضعیت به شکلی دیگر بود و جا‌به‌جایی پول به‌سختی امکان‌پذیر بود. این مساله در سال‌های اخیر به یکی از دغدغه‌های جدی اهالی بازار سرمایه مبدل شده، به طوری که شرایطی را به وجود آورده بود که طی آن جابه‌جایی پول به‌سختی انجام می‌گرفت. همان‌طور که بارها گفته شده، مشکل فعلی بازار کمبود نقدینگی و نبود تقاضای موثر در بازار سهام است؛ اما اگر موانع روند ورود پول برداشته شود، این مساله می‌تواند مشکل بازار سرمایه را تا حدود زیادی حل کند.

به گفته این کارشناس، اگر در کنار این قانون شناسایی مبدا واریز نیز انجام شود، منجر به شفافیت خواهد شد و در راستای پولشویی قانون بانک مرکزی گام مهمی برداشته خواهد شد. رضایی‌پور در ادامه افزود: به‌طور کلی کلیت این مساله می‌تواند برای بازار مثبت ارزیابی شود. به نظر می‌رسد این دستورالعمل ورود پول را رقم بزند و به ثبات بازار سرمایه کمک کند. اگرچه دستورالعمل فوق از روز گذشته اجرا شده اما به دلیل اینکه پلتفرم‌های کارگزاری‌ها در نخستین روز اجرای این مهم ممکن است با اختلال مواجه شده باشند، در روزهای نخست اطلاع‌رسانی کم‌رنگ موجب استقبال کم‌رمق سرمایه‌گذاران خواهد شد. اما به‌مرور می‌توان شاهد گشایش‌های جدی در ورود پول به بازار سرمایه بود. در همین راستا حتی می‌توان بیان کرد که با افزایش جریان نقدینگی در این بازار، به‌مرور از افت بیش از اندازه بازار و شکل‌‌‌‌‌‌گیری حباب‌های منفی کاسته می‌شود.

آنچه مسلم است اینکه تا قبل از این ماجرا، کارگزاری‌ها برای واریز حساب مشتریان هیچ محدودیتی نداشتند اما مشتری‌ها برای ورود وجوه خود به کارگزاری‌ها با محدودیت و سقف مشخص دست به گریبان بودند. در این میان اگر مشتری‌ها به دنبال واریز مبالغ بیشتر بودند، باید به صورت حضوری به بانک مراجعه می‌کردند و بانک نیز از منظر عملیاتی روند طولانی‌تری را دنبال می‌کرد اما این مشکل به‌زودی حل خواهد شد.

اما یکی از موضوعاتی که باید به آن توجه کرد این است که در ادامه مسیر فعالیت بازار باید به پوشش ‌ریسک سرمایه‌گذاران نیز توجه شود تا به این ترتیب از تلخی روزهای بازار سهام کاسته شود. طبیعتا اگر چنین مواردی در دستور کار قرار بگیرد، می‌توانیم ضمن ورود پول بیشتر به بازار، به افزایش ‌کارآیی بازار و خروج مداوم پول حقیقی نیز امیدوار بود.  مدیر نظارت بر کارگزاران سازمان بورس نیز در گفت‌وگو با سنا، در رابطه با جزئیات حذف سقف تراکنش‌های بانکی مشتریان شرکت‌های کارگزاری گفت: با مصوبه هیات عامل بانک مرکزی، آستانه‌های مبلغی مقرر در دستورالعمل شفاف‌سازی تراکنش‌های بانکی در خصوص تراکنش‌های مربوط به مشتریان شرکت‌های کارگزاری‌ از طریق درگاه‌های پرداخت الکترونیک حذف شد. منوچهر میرزایی گفت: با حذف سقف تراکنش‌های بانکی مشتریان شرکت‌های کارگزاری، اشخاص بدون محدودیت مبلغ تراکنش می‌توانند تنها از محل کارت بانکی متعلق به خود وجوه را به حساب کارگزاری‌ها واریز کنند.

او با بیان ‌اینکه این اقدام از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار و پیگیری‌های بانک مرکزی با هدف تسهیل و تسریع جریان ورود نقدینگی به بازار سرمایه انجام شده است، افزود: تا پیش از مصوبه هیات عامل بانک مرکزی، تمامی مشتریان از طریق درگاه‌های پرداخت الکترونیک در سامانه‌های معاملات برخط شرکت‌های کارگزاری حداکثر در هر ۲۴ ساعت می‌توانستند ۱۰۰میلیون تومان از هر کارت به حساب‌های کارگزاری واریز کنند و چنانچه تصمیم بر واریز مبلغی بیش از رقم مذکور داشتند باید به شعبه بانک مربوطه مراجعه می‌کردند یا آنکه طی چند روز متوالی نسبت به واریز مبالغ بالاتر از عدد مذکور اقدام می‌کردند. میرزایی گفت: در روزهای گذشته موضوع حذف سقف به صورت آزمایشی در حال انجام بود، اما از روز گذشته این موضوع به صورت رسمی اجرا شده است.