لازم به ذکر است اینکه مرز روانی دو‌میلیون‌واحدی از دست برود، دور از انتظار نیست. با توجه به اینکه معمولا در آستانه این‌گونه حمایت‌ها برخی از سهامداران ممکن است احساسی رفتار کنند، شاید شاهد نوسانات سنگین باشیم و موقتا محدوده‌‌‌‌‌‌های حمایتی جدی از دست بروند، با این‌وجود به‌نظر می‌رسد با توجه به اینکه یک جمع‌بندی در ذهنیت بازیگران بزرگ بازار سرمایه (حقیقی و حقوقی) وجود دارد عرضه‌های احتمالی در محدوده‌‌‌‌‌‌های زیر دو‌میلیون احتمالا با تقاضای مناسبی روبه‌‌‌‌‌‌رو شود و ما شاهد دست به‌دست‌شدن سهام، افزایش ارزش معاملات و بعد از آن برگشت بازار سرمایه رو به بالا باشیم، بنابراین می‌توان این نگاه را داشت که؛ در صورتی‌که شاخص‌کل به زیر محدوده دو‌میلیون‌واحدی حرکت کند، اولا ارزش معاملات افزایش پیدا خواهد کرد، ثانیا اینکه امکان افت شدید شاخص و بازار را متصور نیستیم و احتمالا شاهد تقویت تقاضا و شروع موج حرکت بعدی بازار سرمایه رو به بالا باشیم.

محرک‌‌‌‌‌‌ها

در شرایط فعلی بازار سرمایه یکی از محتمل‌‌‌‌‌‌ترین گزینه‌‌‌‌‌‌های محرک برای رشد، قیمت جهانی نفت است که به‌صورت تاریخی روی کلیت اقتصاد و به‌خصوص بازار سرمایه اثرگذار است و همبستگی‌‌‌‌‌‌هایی هم با شاخص‌کل البته با تاخیر زمانی وجود دارد. این روزها وضعیت نفت شرایط بانشاطی را طی می‌کند و انتظار ادامه حرکت صعودی آن با توجه به سیاست‌های مشترک روسیه و عربستان به‌عنوان بازیگران اصلی قیمت جهانی نفت محتمل است که در صورت ادامه‌دار بودن این موضوع و مخصوصا شکست محدوده مهم ۱۰۰ دلار می‌توان خوشبین بود که وضعیت بازار سرمایه نیز بهبود یابد. اولین تاثیر افزایش قیمت نفت می‌تواند کاهش نیاز دولت به تامین مالی از بازار سرمایه از روش‌های مختلف برای جبران کسری‌بودجه باشد. علاوه‌بر آن افزایش قیمت نفت تاثیر مستقیمی نیز می‌تواند بر شرکت‌های پالایشی و پتروشیمی درخصوص کرک‌اسپرد و فروش قیمت‌های نهایی داشته‌باشد. همچنین ما در روزهایی به‌سر می‌بریم که به‌رغم تلاش بازارساز قیمت دلار به بالای مرز ۵۰‌هزار‌تومان رسیده و انتظار می‌رود بتواند خود را در این ناحیه تثبیت کند. این موضوع نیز بر بازار سرمایه تاثیرگذار است و در صورت ادامه‌دار بودن رشد قیمت دلار بازار را تقویت خواهد کرد و می‌تواند جو مثبت دست‌کم روانی را برای معامله‌گران به ارمغان بیاورد و موجب بهبود وضعیت بازار سرمایه شود. نکته بعدی که باید زمان بیشتری را منتظر رخداد آن بود تغییر قیمت ارز مبنای فروش شرکت‌های بورسی است. در حال‌حاضر با توجه به سیاست‌های تثبیتی بانک‌مرکزی این نرخ حدود ۳۸‌هزار‌تومان است اما انتظار می‌رود که شرکت‌ها به مرور بتوانند در بازار دیگری ارز خود را با نرخ‌های بالای ۴۰هزار‌تومان معامله کنند. به‌نظر می‌رسد این گزینه محتمل است که در آینده میان‌مدت رخ خواهد داد و قوی‌ترین محرک رشد بازار سرمایه طبیعتا این موضوع است؛ چراکه به‌صورت مستقیم و اهرمی روی سودآوری شرکت‌های مختلف بورسی و به‌خصوص صادراتی‌ها تاثیر مثبت می‌گذارد و کمک خواهد کرد که شاخص بتواند ضمن تثبیت روند صعودی و پایدار خود سقف قبلی خود را نیز بشکند.

اخیرا مجلس در حال اتخاذ تصمیمی درخصوص تجدید ارزیابی شرکت‌های بورسی و معافیت‌های مالیاتی که تعلق می‌گیرد، است. این موضوع نیز در صورت تصویب نهایی می‌تواند کمک شایانی به بازار سرمایه کند. با توجه به اینکه برخی از لیدرهای بازار سرمایه مشمول آن می‌شوند، طبیعتا با تحرکات مثبت برای این سهم‌ها شاهد تحرکات مثبت در کلیت بازار سرمایه نیز خواهیم بود.

ریسک‌ها

ریسک‌های موجود در بازار سرمایه به مواردی که مرور شد، برمی‌گردد و می‌تواند باعث شود خلاف روند موردانتظار حرکتی رخ دهد. این موضوع درخصوص دلار چندان محتمل نیست و احتمال کاهش آن وجود ندارد، اما طبیعتا یکی از ریسک‌های اصلی بازار سرمایه تصمیمات اقتصادی سیاستگذار است.

تصمیماتی که مجلس و دولت می‌گیرند بر بازار سرمایه تاثیرگذار است و ما اثرات منفی آن را در ماه‌های اخیر دیده بودیم و این تصمیمات تکانه‌های شدیدی را در بازار سرمایه ایجاد ‌کرده‌بود اما با توجه به برگشت درایت و جامع‌بینی به تصمیمات اقتصادی که در اثر خسران‌هایی که برخی از تصمیمات قبلی درخصوص نرخ گاز و ارز به‌بار آورده بود، به‌وجود آمده، انتظار می‌رود احتمال اتخاذ تصمیمات با تاثیر منفی بر بازار سرمایه نبوده و امید می‌رود مجددا شاهد تصمیمات ضد‌تولیدی جدیدی نباشیم.

برخی از ریسک‌ها نیز تحت‌عنوان خروج محصولاتی مانند فولاد و سیمان از بورس‌کالا مطرح می‌شد که به‌نظر می‌رسد احتمال تحقق آنها ناچیز باشد و خطر چندانی از این حیث متوجه بازار سرمایه نیست.