در همین هنگام بازارهای موازی مانند سکه و دلار و طلا در حال اوج‌گرفتن بودند و دلار موفق به شکست سقف محکم ۵۰‌هزار‌تومان شد. در اواسط هفته و در نتیجه کاهش ریسک‌های سیاسی سبزی به تابلوی معاملات برگشت و کمی از حباب بازارهای موازی کاسته شد اما این موضوع چیزی را در بازار رکودی سهام تغییر نداد. در همین راستا در آخرین روزهای معاملاتی هفته گذشته شاهد کاهش شدید ارزش معاملات بودیم به‌طوری که سه‌شنبه ارزش معاملات خرد در بورس و فرابورس به دو‌هزار و ۹۴۹‌میلیارد‌تومان رسید‌که کمترین میزان از اواسط آذرماه سال‌گذشته بود.کارشناسان و تحلیلگران بازار سرمایه امیدوارند در هفته‌جاری وضعیت از هفته گذشته بهتر باشد اما از نظر آنها جای خالی یک محرک قوی برای خروج بازار از شرایط رکودی به‌شدت احساس می‌شود.

بازار چشم‌انتظار انتشار گزارشات

خبری زاد copy

محمد خبری‌‌‌‌‌‌‌‌‌زاد، تحلیلگر بازار سرمایه گفت: در هفته پیش‌رو تغییر خاصی در عوامل بنیادی و اقتصادی بازار رخ نداده است، اما چیزی که نسبت به هفته گذشته تغییرکرده جنگ بین اسرائیل و فلسطین و افزایش تنش‌های بین‌المللی منطقه‌ای بود که باعث شد نرخ دلار سطح مقاومت 50هزار‌تومان که خیلی سطح مقاومتی محکمی بود را بشکند. وی ادامه داد: در قیمت‌های جهانی نسبت به هفته گذشته تغییر خاصی را شاهد نبودیم. به‌رغم اینکه با وجود جنگ تصور می‌شد نرخ نفت رشد کند اما ظاهرا به این دلیل که رشد نرخ نفت به نفع هیچ‌کس نبود و نوع سیاست‌ها و گفتار دولت‌ها نیز طوری بود که می‌خواستند تنش‌ها را به حداقل برسانند تا تاثیری روی قیمت‌های جهانی نداشته‌باشد، بنابراین تقریبا اثر خاصی در این‌خصوص شاهد نبودیم.

خبری‌زاد عنوان کرد: ارزش معاملات خرد در هفته گذشته افت شدیدی داشت به‌نحوی‌که در چهارشنبه هفته اخیر نسبت ارزش معاملات خرد به ارزش کل بازار به پایین‌ترین سطح خود رسید ‌و این‌عددی بود که ما در مهر سال‌گذشته آن را تجربه کرده‌بودیم و بعد از آن بازار یک واکنش نشان‌داد و شروع به رشد کرد.در حال‌حاضر نیز ارزش معاملات با افت جدی مواجه بوده و بازار در رکود کامل است و دیگر نمی‌دانیم چه چیزی می‌تواند بازار را از این رکود وحشتناک نجات دهد.

این تحلیلگر بازار سرمایه گفت: در چنین شرایطی عده‌ای همچنان بر طبل قیمت‌گذاری دستوری و خروج کالاها از بورس‌کالا می‌کوبند، شرایط امیدوارکننده نیست و به همین دلیل رکود ماندگار شده‌است. امیدوارم از این رکود خارج شویم چراکه در غیر‌این‌صورت بازار بازهم نزولی خواهد شد. با وجود اینکه سهم‌ها در حال‌حاضر ارزنده هستند و سهام آندرولیو در بازار زیاد است اما وقتی فضا رکودی می‌شود و بازار رشد پیدا نمی‌کند، برای کاهش بیش از پیش آماده می‌شود.

خبری‌زاد اظهار کرد: انتشار گزارش‌های میان‌‌‌‌‌‌‌‌‌دوره‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای شرکت‌ها می‌تواند اتفاق مثبتی باشد، انتظار می‌رود برخی از شرکت‌ها که اتفاقا عملکرد خوبی هم داشتند، هفته آینده گزارش‌های خود را منتشر کنند و این گزارش‌ها باعث خروج بازار از این فضای بحرانی و رکودی شود؛ در غیر‌این‌صورت در هفته پیش‌رو نیز بازار به همین وضعیت ادامه خواهد داد. با توجه به حجم نقدینگی محدود در بازار شاید صنایع محدودی مثبت شوند و روز بعد دوباره منفی باشد اما فعلا محرک قوی برای تغییر وضعیت بازار وجود ندارد.

احتمال اقبال بیشتر نسبت به بورس

حسین نیا copy

حسن حسین‌‌‌‌‌‌‌‌‌نیا، تحلیلگر بازار سرمایه به رشد بازار در هفته پیش‌رو امیدوارتر است. او در این‌خصوص گفت: هرچند سایه ریسک‌های سیاسی و تنش‌های منطقه‌ای در بازار سرمایه ایران کمرنگ شده‌است و همچنین این موضوع باعث شد جوی که در سایر بازارهای موازی به‌وجود آمده بود فروکش کند اما در پایان هفته گذشته همچنان شاهد کاهش ارزش معاملات بودیم.وی ادامه داد: این موضوع می‌تواند از عدم‌اطمینان موجود در بازار نشات‌گرفته باشد و در عین‌حال نشات‌گرفته از ابهاماتی که همچنان در برخی از صنایع وجود دارد باشد، با این‌وجود همچنان صنعت خودرو می‌تواند صنعت پیشروی بازار باشد؛ چراکه این روزها بیشترین شایعات حول و حوش حذف قیمت‌گذاری دستوری در این صنعت است. علاوه‌بر این اتفاق خوبی که افتاد این بود که متوجه شدیم سیمان و فولاد در بورس‌کالا معامله خواهد شد ولی با توجه به اینکه تخفیف‌هایی از طریق این دو صنعت برای تکمیل پروژه‌های مسکن ملی داده خواهد شد می‌تواند تا حدودی حاشیه سود آنها را تحت‌الشعاع قرار دهد.این تحلیلگر بازار گفت: در برآورد کلی با توجه به اینکه جو موجود در بازارهای رقیب تا حدودی فروکش کرده است و در عین‌حال با توجه به شرایط بنیادی که بازار سرمایه دارد و در کنار آن عقب‌ماندگی این بازار از تورمی که در دو سال‌گذشته در کشور داشتیم انتظار رشد بازار وجود دارد. حسین‌نیا افزود: این موضوع در کنار قدرت نقدشوندگی که در بازار سرمایه نسبت به سایر بازارها وجود دارد این احتمال را قوت می‌بخشد که به‌تدریج شاهد رونق بیشتر در این بازار باشیم، بنابراین بازار سرمایه می‌تواند در هفته آینده نسبت به هفته گذشته بیشتر مورد اقبال باشد. در عین‌حال اخباری که باید از وزیر صمت و اقتصاد در مورد صنعت خودرو بشنویم هم قطعا در تعیین جهت بازار اهمیت بالایی خواهد داشت.