افت ۸۸۶‌ واحدی شاخص‌کل بورس تهران در حالی اتفاق افتاد که شاخص‌کل هموزن نیز وضعیت چندان بهتری را تجربه نکرد و حدود ۰۵/ ۰‌درصد ریزش داشت و با کاهش ارتفاع ۳۸۹‌واحدی در سطح ۷۱۳‌هزار و ۱۴۸‌واحدی قرارگرفت. همچنین شاخص‌کل فرابورس نیز با ۰۱/ ۰‌درصد قرمزپوشی در کانال ۲۶‌هزار‌واحدی باقی‌ماند. سه نماد «فارس»، «فملی» و «فخوز» بیشترین تاثیر را بر نماگر اصلی بازار سرمایه و نمادهای «آریا»، «زاگرس» و «وسپهر» بیشترین تاثیر را در شاخص‌کل فرابورس داشتند. «شهر»، «خگستر» و «خودرو» نیز سه نماد پرتراکنش روز دوشنبه بازار سهام بودند. در این بین روز سه‌شنبه عضو ناظر شورای‌عالی بورس ابطال مصوبه نرخ خوراک صنایع و پتروشیمی‌ها در هیات تطبیق مصوبات دولت را به سمع و نظر سرمایه‌گذاران رساند. از طرفی سخنگوی دولت در هفته‌های گذشته در گفت‌‌‌‌‌‌وگویی اعلام کرده‌بود نرخ خوراک پتروشیمی‌ها در بودجه‌پیش‌بینی شده‌بوده و نظرات دستگاه‌های مربوطه اخذ و آیین‌نامه‌‌‌‌‌‌ای به تصویب رسید ‌و دولت نرخ جدید را تغییر نخواهد داد.

در این بین روز چهارشنبه احسان خاندوزی درباره تعیین‌تکلیف مصوبه نرخ خوراک اظهار کرد: مصوبات مجلس پیرامون نرخ خوراک شرکت‌های پتروشیمی به‌تازگی به‌دست دولت رسیده و تا جلسه هفته آینده هیات‌وزیران اصلاحیه‌های مورد‌نیاز را انجام و مجددا مصوبه فوق به مجلس ارسال خواهدشد.

حسین مرید السادات copy

 در این میان حسین مرید‌سادات، کارشناس بازار سهام اوضاع بازار را این‌گونه شرح داد: بازار شرایط روحی و روانی مساعدی ندارد. بر همگان پوشیده نبود که پس از رالی صعودی که از اواخر اسفندماه آغاز شد، بازار باید برای مدتی به خواب بهاری و تابستانی می‌رفت. از طرفی اتفاق‌هایی که در 17اردیبهشت سال‌جاری افتاد، موج بی‌اعتمادی سرمایه‌گذاران را باعث شد. بازار روزهایی را سپری می‌کند که ارزش معاملات 25‌هزار ‌میلیارد‌تومانی روزهای سرسبز بازار، به 4‌هزار ‌میلیارد‌تومان در شرایط کنونی تقلیل یافته‌است. در این بین بسیاری از نمادهای کوچک و شاخص‌ساز بازار روند صعودی خود را آغاز کرده‌اند. درخصوص نامه ابطال مصوبه نرخ خوراک صنایع و پتروشیمی‌ها در هیات تطبیق مصوبات دولت نیز باید دید سیاستگذار و دولت چه تصمیمی در این زمینه خواهند گرفت. بنابراین بازار در این چند ماه اصلاح زمانی و قیمتی خود را تا حدود زیادی انجام داده‌است. همچنین یکی از مهم‌ترین محرک‌های بازار سرمایه ورود نقدینگی فعال به جریان معاملات روزانه است. تا زمانی‌که نقدینگی جذابی به بازار گسیل نشود، نمی‌توان انتظار روزهای پرفروغی را برای سهامداران داشت.

احمد اشتیاقی copy

احمد اشتیاقی، کارشناس بازار سرمایه پیرامون اوضاع و احوال بازار سهام گفت: بازار در پنجمین روز از هفته سوم معاملاتی مرداد ماه، استقبال نصف و نیمه‌ای از ابطال مصوبه نرخ خوراک در هیات تطبیق مصوبات دولت انجام داد، به‌طوری‌که صنایع مرتبط گازی مثل اوره‌ای‌ها و متانولی‌ها تا حدودی سبزپوش شدند. با توجه به اینکه در شرایط کنونی بازار سرمایه از کمبود نقدینگی فعال رنجی بی‌پایان می‌برد، نمی‌توان بیان کرد در صورتی‌که نرخ خوراک در همان نرخ 7‌هزار‌تومانی باقی‌بماند بازار به افسردگی مفرط یا شادی بی‌انتها دچار شود. البته باید منتظر ماند و دید دولت درنهایت چه تصمیمی درباره نرخ خوراک شرکت‌های پتروشیمی خواهد گرفت. با توجه به اینکه سایر بازارهای مالی نیز همچون بازار سرمایه در گرداب رکودی فرورفتند، نمی‌توان چندان امیدوار بود که بازار به روزهای اوج خود بازگردد، بنابراین پیش‌بینی می‌شود بازار در روزهای آینده در محدوده‌های کنونی به نوسان ادامه دهد و نمی‌توان برای صعود بازار در مقطع کنونی پتانسیل‌های خاصی درنظر داشت.

موسوی copy

همچنین مصطفی موسوی، کارشناس بازار سرمایه درباره اوضاع کنونی بازار اظهار کرد: بازار هفته‌هاست که در باتلاق عجیب و غریبی فرورفته و هرچه بیشتر تلاش می‌کند که خود را از این ورطه ناامیدی نجات دهد، بیشتر در آن فرو می‌رود. درخصوص بررسی شرایط بازار می‌توان اظهار کرد که بازار از ریسک‌های مختلفی رنج می‌برد. این ریسک‌های سیستماتیک و غیر‌سیستماتیک موجب مسدود‌شدن ورود نقدینگی فعال به بازار سهام شدند. یکی از این ریسک‌ها مصوبه نرخ خوراک شرکت‌های پتروشیمی است که در چند ماه گذشته روان بازار را آلوده ساخته است، به‌طوری‌که پس از کش و قوس‌های زیاد، 17 مرداد مصوبه فوق ابطال‌شد و قرار شد ‌بار دیگر نرخ جدیدی برای شرکت‌های پتروشیمی درنظر گرفته شود. ریسک دیگر سردرگمی در صنعت لیدر بازار یعنی صنعت خودرو است که تصمیم مشخصی در مورد شرایط نامطلوب این بخش و زیان‌ساز‌بودن و نحوه خصوصی‌سازی آن صورت نمی‌پذیرد. این مجموعه ریسک‌ها و عوامل دیگر، تاثیرات منفی را بر بازار سرمایه حاکم کردند. همچنین پیش‌بینی می‌شود هفته‌های آینده به مانند نیمه‌های اول مرداد ماه ضعیف و کم‌جان باشد.