سریال تکراری دو‌میلیون ‌واحدی شاخص

شاخص‌کل در ششمین روز از فروردین سال‌جاری توانست برای اولین‌بار از سال‌۹۹، مجددا به بالای محدوده مهم ۲‌میلیون‌واحدی برسد. پیشروی شاخص در بالای این محدوده با ورود گروه جدیدی از خریداران به بازار ادامه داشت و شاخص مذکور توانست تا ۱۶ اردیبهشت در ارتفاع تاریخی ۲‌میلیون و ۵۳۵‌هزار آرام بگیرد، اما با استارت روند نزولی در بازار شاخص‌کل ۳‌بار در هفته‌های اخیر، محدوده دو‌میلیون‌واحدی را از دست داده‌است و اندکی بعد توانسته مجددا به بالای این سطح بازگردد.

بازار در آینه آمار

در روز گذشته، نماگر اصلی بازار سهام با رشد ۹۸/ ۱‌درصدی همراه شد تا مجددا محدوده دو‌میلیون‌واحدی را پس‌بگیرد. چنین رشدی در شاخص‌کل بورس تهران از ۲۷ تیر سال‌جاری بی‌‌‌‌‌‌‌سابقه بوده‌است. نماگر هم‌‌‌‌‌‌‌وزن نیز که نشانی از اثرگذاری یکسان کلیه نمادهای معاملاتی است و چهره بازار را به نحو مطلوب‌تری نمایش می‌دهد، با رشد ۶۸/ ۱‌درصدی مواجه شد تا نهایتا در سطح ۷۱۷‌هزار و ۷۷۷‌واحدی آرام بگیرد. در فرابورس نیز شاخص اصلی این بازار با رشد ۴۸/ ۱‌درصدی همراه شد.

در جریان دادوستدهای روز قبل، در معاملات نمادهای بورسی، ۲۴۲‌میلیارد‌تومان پول حقیقی وارد گردونه معاملات شد. همچنین ارزش معاملات خرد بازار سهام که شامل سهام و حق‌‌‌‌‌‌‌تقدم می‌شود، در سطح سه‌هزار و ۳۷۷‌میلیارد‌تومانی قرار گرفت. افزون بر این تغییر معناداری نیز در حجم معاملات به‌ثبت رسید ‌و این متغیر آماری، بیشترین مقدار خود از ۷ خرداد سال‌جاری را تجربه کرد.

وضعیت خنثی در بورس

همان‌طور که بارها در گزارش‌های قبلی «دنیای‌اقتصاد» نیز اشاره شد، برآیند کلی پارامترهای اثرگذار بر بازار سهام در مقطع فعلی در یک وضعیت خنثی به‌سر می‌برد؛ بدین معنا که نه محرک‌های مثبتی که در این مدت در بطن و متن بازار سهام ظهور کرد، توانست بازار سرمایه را از باتلاق کنونی برهاند و نه اخبار منفی دیگر از آب و تاب آنچنانی برخوردار هستند که بتوانند قطار ‌‌‌‌‌‌‌قیمت‌ها را به ایستگاه‌‌‌‌‌‌‌های پیشین بازگردانند. ماحصل چنین شرایطی منجر به اکران سریال تکراری رفت و برگشت شاخص در دو کانال مذکور شده‌است و اهالی بورس تهران همچنان در این وضعیت فرسایشی، نظاره‌‌‌‌‌‌‌گر نوسانات قیمت‌ها در تالار شیشه‌ای هستند تا در صورت صدور سیگنال‌های مناسب از سمت و سوی پارامترهای آماری، مجددا در مقام خریدار در سمت تقاضای سهام مختلف قرار بگیرند.

وضعیت دلار

دلار در معاملات بازار آزاد ارز بعد از اینکه در هفته گذشته پس از مدت‌‌‌‌‌‌‌ها توانسته بود مجددا کانال ۵۰‌هزار‌ تومان را فتح کند، دوباره با فشار فروشندگان در بازار همراه شد و فشار عرضه و ضعف تقاضا، بهای اسکناس آمریکایی را به کانال ۴۹‌هزار‌تومان بازگرداند. دلار در لحظه تنظیم این گزارش (ساعت ۱۶ روز شنبه) در پله ششم کانال ۴۹‌هزار‌تومان معامله می‌شود. دلار در سال‌های اخیر همواره با بازار سهام همبستگی قابل‌‌‌‌‌‌‌توجهی داشته و با یک تاخیر زمانی کوتاه، همیشه صعود دلار، روند قیمت‌ها در بازار سهام را با افزایش همراه کرده‌است. طبیعتا وقتی آرامش بر بازار ارز حاکم است، نمی‌توان از بازار سهام انتظار حرکت رو به جلوی شگرف و دور از انتظاری داشت.

سومین سالگرد سقوط

دقیقا سه سال‌پیش و در چنین روزهایی بازار سهام، داغ‌‌‌‌‌‌‌ترین روزهای تاریخ خود را تجربه می‌کرد و اندکی بعد و از روز ۲۰ مرداد، ریزش تاریخی بورس تهران آغاز شد که نهایتا منجر به کاهش ارتفاع ۲/ ۴۷‌درصدی شاخص‌کل تا روز سه خرداد سال‌۱۴۰۰ شد. در این مدت، بعضا شاهد افت ۸۰‌درصدی در برخی از سهم‌‌‌‌‌‌‌ها بودیم و سهامداران تازه‌‌‌‌‌‌‌واردی که راهی بازار سرمایه شده‌بودند، با زیان‌های هنگفتی مواجه شدند. حال سه سال‌از سقوط تاریخی بازار سهام می‌گذرد و بسیاری از سهامداران تازه‌‌‌‌‌‌‌واردی که با تشویق و دعوت دولت روانه بازار سهام شده‌بودند، بازار سهام را ترک کرده‌‌‌‌‌‌‌اند. بورس تهران توانست در فروردین سال‌جاری بعد از ۳۱ ماه سقف تاریخی سال‌۹۹ را مجددا پس‌بگیرد، اما دیری نپایید که شاخص مذکور، سطح یادشده را از دست داد و نتوانست خود را در بالای این محدوده تثبیت کند.

دلیل رشد بازار

همان‌طور که بالاتر هم گفته شد، بازار در شرایط فعلی از لحاظ متغیرهای تاثیرگذار در یک وضعیت خنثی به‌سر می‌برد. به‌علاوه دلار نیز در معاملات از روند رو به جلویی برخوردار نیست، در چنین شرایطی اما چرا در روز گذشته شاخص‌کل بورس تهران، بهترین عملکرد خود را از ۲۷ تیر به بعد به نمایش گذاشت؟ در پاسخ به سوال فوق می‌توان این‌چنین استنباط کرد که گرچه متغیرقابل‌‌‌‌‌‌‌توجهی که جریان معادلات را بر‌هم بزند، در کلیت بازار سهام وجود ندارد، اما می‌توان گفت که بعضی مواقع وجود نداشتن اخبار منفی، خود خبر مثبت و امیدوارکننده‌‌‌‌‌‌‌ای برای بازاری محسوب می‌شود که ماه‌هاست گرفتار انواع و اقسام زخم‌‌‌‌‌‌‌های ناشی از تصمیمات سیاستگذار شده‌است. به هر روی باید دید که جریان معادلات و معاملات بازار سهام در روزهای اخیر چگونه پیش خواهد رفت و آیا شاخص‌کل خواهد توانست خود را بالای محدوده دو‌میلیون‌واحدی حفظ کند یا خیر.