اولین روز معاملاتی هفته‌جاری، تبدیل به آخرین روز معاملاتی اولین ماه تابستان شد و معاملات سرد بورس تهران در اولین ماه فصل‌گرم سال ‌به پایان رسید. برای سومین ماه معاملاتی، شاخص‌کل بورس تهران با ثبت بازدهی منفی، پرونده معاملاتی خود را بست. در ماهی که گذشت، نماگر اصلی بازار سهام با افت ۷۷/ ۸‌درصدی همراه شد تا بدترین ماه بازار سهام برای شاخص‌کل در سال‌جاری ثبت شود. نماگر هم‌‌‌‌‌‌‌‌وزن نیز که نشانی از اثرگذاری یکسان کلیه نمادهای معاملاتی است، با کاهش ارتفاع ۱۹/ ۶‌درصدی مواجه شد تا این سنجه آماری نیز به مانند شاخص‌کل، بدترین عملکرد ماهانه را در کارنامه سال‌۱۴۰۲ خود ثبت کند. شاخص فرابورس نیز در ماهی که گذشت با نزول ۸۸/ ۵‌درصدی خود، دو نماگر اصلی دیگر تالار شیشه‌ای را در چربی‌‌‌‌‌‌‌‌سوزی مشایعت کرد.

4 copy

عملکرد ماهانه بازار

شاخص‌کل بورس تهران بعد از تجربه دو ماه فوق‌‌‌‌‌‌‌‌العاده در اسفند سال‌گذشته و فروردین سال‌جاری، سه ماهی است که با کاهش میانگین قیمت‌ها در کلیت خود دست‌وپنجه نرم می‌کند. بعد از رشد 9/ 27 و 6/ 18‌درصدی دماسنج اصلی بازار سهام در دو ماه یادشده، اکنون سه ماه متوالی معاملاتی است که این شاخص در مقیاس ماهانه با کاهش ارتفاع همراه می‌شود. شاخص یادشده در اردیبهشت با افت ناچیز 9/ 0‌درصدی همراه شد، خرداد را با نزول 6/ 5‌درصدی به اتمام رساند و نهایتا با پایان تیرماه نیز این شاخص 77/ 8‌درصد پایین‌تر از مقدار پایانی بهار ایستاده است، بنابراین تیرماه بدترین ماه در کارنامه این شاخص به لحاظ ثبت بازدهی ماهانه در سال‌جاری بوده‌است. نماگر هم‌‌‌‌‌‌‌‌وزن نیز پس از رشد 8/ 22، 30 و 43/ 0‌درصدی در سه ماه متوالی از اسفند تا اردیبهشت، در ماه گذشته برای دومین ماه متوالی با کاهش ارتفاع همراه شد.

اولین روز معاملاتی هفته

در جریان معاملات اولین روز هفته، شاخص‌کل بورس تهران با افت 65/ 1‌درصدی همراه شد تا رفت و برگشت شاخص در نزدیکی‌‌‌‌‌‌‌‌های مرز روانی و مهم 2‌میلیون‌واحدی همچنان ادامه‌‌‌‌‌‌‌‌دار باشد، بنابراین با ثبت عملکرد یادشده، نماگر اصلی بازار سهام در سطح یک‌میلیون و 983‌هزار‌واحدی کار خود را به اتمام رساند. شاخص هم‌‌‌‌‌‌‌‌وزن نیز در جریان معاملات روز شنبه با افت 77/ 1‌درصدی مواجه شد تا سطح 700‌هزار‌واحدی را ازدست دهد. شاخص‌کل فرابورس نیز با افت 15/ 1‌درصدی همراه شد. همچنین در روز گذشته 547‌میلیارد‌تومان پول حقیقی از گردونه معاملات خارج شدتا همچنان روند ادامه‌‌‌‌‌‌‌‌دار خروج پول حقیقی‌‌‌‌‌‌‌‌ها از بازار سهام ادامه‌‌‌‌‌‌‌‌دار باشد. در تیر ماه در هر روز معاملاتی به‌طور متوسط از بازار سهام 310‌میلیارد‌تومان پول حقیقی خارج شد تا برآیند ماهانه پارامتر مذکور، خروج 6‌هزار و 510‌میلیارد‌ تومانی سرمایه‌های خرد از گردونه معاملات سهام باشد. همچنین ارزش معاملات خرد بازار سهام نیز که شامل سهام و حق‌‌‌‌‌‌‌‌تقدم می‌شود، رقم 2‌هزار و 297‌میلیارد‌تومان را تجربه کرد تا این متغیر آماری نیز کمترین مقدار خود را از 26 بهمن سال‌گذشته به بعد تجربه کرده باشد.

 رکود در بازارها

رصد تحرکات بازارها در تیرماه گویای این نکته است که در ماه اول تابستان، همه بازارهای داخلی به پیشواز رکود رفته‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند. قیمت دلار در پایان معاملات 8 اسفند سال‌‌‌‌‌‌گذشته در قله قیمتی 58‌‌‌‌‌‌‌هزار و 400‌‌‌‌‌‌‌تومان ایستاده بود و این روزها قیمت اسکناس آمریکایی 5/ 16‌‌‌‌‌‌درصد پایین‌تر از سقف تاریخی در کانال 48‌‌‌‌‌‌‌هزار ‌‌‌‌‌‌تومان در حال نوسان است. نتیجه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای که از بررسی فعل و انفعالات هسته مرکزی مبادلات بازار آزاد در روزهای اخیر گرفته‌‌‌‌‌‌ می‌شود، این است که در این روزها بازارساز حضور فعال و مستمری در جریان معاملات دارد و با عرضه ارز سعی در کنترل قیمت‌ها دارد. آرامشی که از سوی بانک‌مرکزی به صحنه معاملات بازار ارز تزریق شده، موجبات سکون و ثبات نسبی قیمت‌ها در بازارها را فراهم کرده‌است. تغییرات قیمت اسکناس آمریکایی به‌عنوان عامل پیشران در جهت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهی به بازارها عمل می‌کند و هر زمان که قیمت دلار دچار رشدهای افسارگسیخته می‌شود، قطار قیمت‌ها در بازارها را با خود همراه کرده و به سمت قله‌‌‌‌‌‌های بالاتر هدایت می‌کند. در مواقعی نیز که دلار با افت همراه می‌شود، شاخص‌های قیمتی در بازارها، خود را با تغییرات رو به پایین دلار مطابقت می‌دهند. البته شایان ذکر است که بنا به دلایلی مانند چسبندگی قیمتی در بازار مسکن و خودرو، قیمت‌ها در این بازارها، همسو با افزایش ارتفاع دلار، صعود قابل‌‌‌‌‌‌توجهی را تجربه می‌کنند، اما در زمان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هایی که دلار با افت قیمتی مواجه می‌شود، قیمت‌ها در این بازارها، به اندازه افت قیمت دلار، دچار کاهش نمی‌شوند. به هر روی افت قیمت دلار از حوالی 60‌‌‌‌‌‌‌هزار‌‌‌‌‌‌تومان سبب‌‌‌‌‌‌شده که بازار سهام نیز به این موضوع واکنش مقتضی را نشان دهد.