ابراهیم سماوی copy

 در این میان به نظر می‌رسد بر اساس اخبار منتشر شده حدود نیمی از متقاضیان خرید خودروهای داخلی و مونتاژی که در سامانه یکپارچه خودرو ثبت‌نام کرده بودند، از خرید خودرو انصراف دادند. این اقدام مشتریان، می‌تواند ناشی از کاهش قیمت خودرو در بازار آزاد و کاهش انتظارات تورمی باشد.

عوامل ریزش اخیر بازار

 چند هفته‌ای است که بازار سرمایه ریزش کامودیتی‌ها را در سطح جهانی به دقت زیرنظر دارد و با توجه به اینکه حدود 60 تا 70 درصد بازار سرمایه ما به شرکت‌های کامودیتی‌محور تعلق دارند، سقوط قیمت‌های جهانی در کنار عقب‌نشینی نرخ ارز در روزهای گذشته و ورود به کانال40 هزار تومانی و کاهش انتظارات تورمی، صنایع کامودیتی‌محور بازار سهام را با ریزش‌های شدید‌تری در هفته‌های گذشته روبه‌رو کرده است. به‌طوری که روز گذشته شاهد خروج نقدینگی از صنایع کامودیتی محور بودیم.

نکته حائز اهمیت این است که گروه خودرویی در بازار سهام، در اغلب موارد به عنوان لیدر بازار عمل می‌کنند. با توجه به اینکه حدود 5 درصد از ارزش بازار به گروه خودرویی تعلق دارد، اما از لحاظ روانی بسیاری از اوقات این گروه از بازار سهام به عنوان لیدر بازار سرمایه معرفی می‌شوند. بر همین اساس با وجود اینکه اواخر هفته گذشته برخی بانک‌ها درگروه بانکی صورت‌های مالی تلفیقی جذابی منتشر کردند، اما زور این گروه در نخستین روز هفته سوم خرداد ماه سال جاری به بخش خودرویی نرسید و بازار روز شنبه سرتاسر منفی بود. در این میان این فشار فروش هیجانی و گذرا روز شنبه دوام زیادی نیاورد و بازار روز گذشته گزارش‌های منتشر شده را با حساسیت بیشتری دنبال کرد.

خودرو؛ باعث انحراف بازار

ریزش گروه خودرویی نیز به انتشار نامه مدیرعامل گروه خودروسازی ایران‌خودرو در هفته گذشته برمی‌گردد. درست زمانی که بازار سهام به استقبال تعطیلات پایان هفته رفته بود و در حال سپری کردن آن بود، نامه‌ای مبنی بر تفاوت قیمت‌گذاری دستوری و قیمت تولیدی شرکت ایران‌خودرو منتشر شد که براساس مصوبات صورت گرفته، دولت باید زیان ناشی از قیمت‌گذاری دستوری این گروه خودروسازی را تقبل کند که بر مبنای انتشار صورت‌های مالی شرکت ایران‌خودرو و کشف زیان در این صورت‌ها شاهد تشکیل صف‌های فروش سنگین میان سرمایه‌گذاران این شرکت در کنار گروه‌های دیگر بازار در روز شنبه بودیم.

اصلاح با طعم فرصت

با وجود اینکه واپسین روزهای بهار در حال سپری شدن است، انتظار می‌رود در روزهای آینده، بازار صرف‌نظر از توجه به اخبار بین‌المللی به گزارش‌های بنیادی وزن بیشتری دهد. البته با توجه به شرایط پیش آمده مبنی بر کاهش ارتفاع نرخ ارز، در بازه زمانی کوتاه مدت و در روزهای معاملاتی پیش‌رو با توجه به اینکه انتظارات تورمی کاهش نسبی پیدا کردند می‌توان شاهد ادامه‌دار بودن اصلاح قیمتی بازار باشیم. نکته حائز اهمیت این است که این اصلاحات اخیر از نوع ریزشی نبودند. به‌طوری که بعضی از صنایع اصلاح قیمتی بیشتری را احساس کردند و این اصلاحات بیشتر از نوع زمانی بودند. بنابراین کاهش نرخ ارز و اصلاح بیشتر نماگر اصلی بازار سهام می‌تواند فرصت مناسبی را برای سرمایه‌گذاران و معامله‌گران در خصوص اصلاح سبد خویش فراهم آورد. در این بین باید منتظر ماند و دید روند کاهشی نرخ دلار در روزهای آینده به چه شکل خواهد بود و اخبار ضدونقیض مذاکرات برجامی بازارهای مالی را به کدام سو هدایت خواهند کرد.

با این وجود روز گذشته با توجه به بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه طبق شرایطی خاص توافق مجاز است، نرخ ارز ریزشی حدود هزار تومانی را تجربه کرد. در صورتی که اخبار مثبت برجامی در روزهای آینده تشدید شوند، بازار سرمایه روزهای خوشی را در پیش خواهد داشت به‌طوری که در ابتدا صنایع موسوم به صنایع برجامی همچون بانکی‌ها، حمل‌ونقل و خودرویی‌ها با استقبال بیشتری روبه‌رو خواهند شد و صنایع دلاری در انتظار اصلاح قیمتی در کوتاه مدت باشند. با این وجود می‌توان اظهار کرد که توافق‌های سیاسی و بین‌المللی در میان‌مدت و بلندمدت تاثیر مثبتی روی بازار خواهند داشت. البته ممکن است در کوتاه‌مدت شاهد شوک‌های هیجانی گذرا از سوی بازار و سرمایه‌گذاران باشیم، اما به دلیل کاهش انتظارات تورمی و به دلیل کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل شرکت‌های صادراتی و هزینه‌های پنهان بابت کاهش تحریم، صادرات این شرکت‌ها افزایش پیدا می‌کنند که درنهایت رونق نسبی به بازار برخواهد گشت.