شاخص‌کل اکنون در بیشترین مقدار از ۲۹فروردین سال‌۱۴۰۱ قرار گرفته‌است. در شرایط فعلی روایت آماری بورس تهران از دومین رشد قوی دماسنج اصلی طی آذر ماه (رشدی بیش از ۲‌درصد) حکایت دارد. به‌عبارتی دیگر ششمین رشد بیش از یک‌درصدی شاخص از ابتدای پاییز تاکنون در معاملات روز یکشنبه نیز به‌ثبت رسیده است. میانگین تغییرات روزانه شاخص نیز از ابتدای آذر ماه تا پایان دادوستدهای دیروز به رقمی بالغ بر ۳۴/ ۰درصد افزایش پیدا کرد. حال مدتی می‌شود که بخشی از معامله‌گران پس از کسب بازده معقول از شرکت‌های عمدتا کوچک و متوسط بورسی رو به شرکت‌های بزرگ بازار سهام آورده‌اند.

در عین‌حال بررسی وضعیت شاخص‌کل هم‌وزن که از تمام نماد‌های معاملاتی به یک میزان تاثیر می‌پذیرد، حاکی از آن است که این معیار بورسی نیز همچنان مورد‌توجه و اقبال سرمایه‌گذاران قرار دارد؛ به گونه‌ای که در دادوستدهای روز گذشته نیز با ۷۱/ ۱درصد رشد توانست تا محدوده ۴۴۳‌هزار و ۹۶۱‌واحدی افزایش داشته باشد. اکنون شاخص موردنظر در بیشترین مقدار از ۲۷ اردیبهشت ماه تاکنون قرار گرفته‌است. حال بورس تهران به سطح (اندکی بیش از ۵ ماه)، ۱۵ تیر ماه ۱۴۰۱ بازگشته، دقیقا آخرین روزی که در این کانال قرار داشت. به روایت آمار پس از این تاریخ مقاومت در مرز ۵/ ۱میلیون‌واحدی بسیار قوی شد؛ به‌نحوی‌که نماگر اصلی تا روز یکشنبه ۲۷ آذر ماه دیگر نتوانست چنین سطحی را لمس کند.

به هر ترتیب نوسان در محدوده‌های ۲/ ۱، ۳/ ۱ و ۴/ ۱‌میلیون‌واحدی رفتاری بود که طی این مدت از سوی شاخص‌کل مشاهده شد. در حالی شاهد چربش قدرت متقاضیان خرید سهام نسبت به عرضه‌کنندگان هستیم که اسکناس آمریکایی در بازار آزاد در داغ‌ترین حالت ممکن در حال معامله است. ارز در ارقامی از سوی خریداران و فروشندگان مورد دادوستد قرار می‌گیرد که فعالان میدان فردوسی هیچ‌گونه سقفی برای آن متصور نیستند. هرچند دلار نیمایی نیز تحت‌کنترل مستقیم از سوی سیاستگذار توانست مجوز افزایش محدودی را دریافت کند و دیروز تا سطح ۳۰‌هزار و ۳۶۱‌تومان نیز مورد‌معامله قرار گیرد، اما این مهم برای سرمایه‌گذاران کافی نیست، چراکه همچنان فاصله دو نرخ نیمایی و آزاد بسیار زیاد ارزیابی می‌شود. تعمیق این شکاف قیمتی یقینا حاشیه سود و P/ E شرکت‌ها را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. حال این شکاف قیمتی به رقمی بالغ بر ۳۴/ ۲۹درصد رسیده است. در روز‌های گذشته نیز شاهد فاصله‌ای به‌مراتب کمتر از رقم فوق بودیم اما به هر روی در شرایط فعلی گویا چشم‌انداز مثبتی درخصوص افزایش این نرخ بین بورسی‌ها ایجاد‌شده و معامله‌گران با استقبال از رشد نیما در روزهای آتی جریان معاملاتی در بورس را وارد زمین دیگری کرده‌اند.

به گونه‌ای که برخلاف چندی پیش که شاخص‌کل هم‌وزن مورد‌توجه فعالان بود، حال مدتی می‌شود که شاخص‌کل به نمایندگی از سهام شرکت‌های شاخص‌ساز و عمدتا دلاری‌محور نسبت به سایر شاخص‌های سهامی پیشتاز در مسیر صعودی حرکت می‌کند. در ۱۷۸ روز معاملاتی که از ابتدای سال‌جاری تاکنون در بورس اوراق‌بهادار تهران سپری شده‌است، مشاهده می‌شود که ارزش معاملات خرد بورس (سهام و حق‌تقدم) به رقمی بالغ بر ۳‌هزار و ۷۲۳‌میلیارد‌ تومان رسیده است. تشدید تحرک معامله‌گران عمدتا حقیقی را می‌توان از دلایل رشد این معیار بورسی درنظر گرفت. به هر ترتیب با احتساب رشد دیروز، شاخص‌کل ۸۸‌روز مثبت را در بازه مذکور سپری کرده و ۹۰ روز مابقی را نیز این نماگر در مدار منفی پشت‌سر گذاشته است. شاخص‌کل هم‌وزن در این زمان ۱۱۱روز مثبت و ۶۷ روز منفی بوده‌است. در فرابورس ایران نیز شرایط نسبتا مشابهی با بورس تهران تجربه شد؛ به‌طوری که آیفکس در ۱۷۸ روز سپری‌شده ۸۴ روز را مثبت و ۹۴ روز دیگر را منفی پشت‌سر گذاشته است. در شرایطی که سایر بازارهای مالی اعم از دلار، سکه، مسکن، خودرو و غیره از ابتدای سال‌جاری هر کدام به‌نحوی با تلاطم‌های شدید افزایشی همراه بودند و عمدتا با سقف‌شکنی‌های پی‌درپی اقدام به رکوردشکنی نیز کرده‌اند اما شاخص‌کل بورس تهران در این مدت فقط ۷۳/ ۹‌درصد بازدهی برای معامله‌گران به ارمغان آورده است؛ در واقع این میزان از بازدهی فقط شامل سرمایه‌گذارانی می‌شود که تمام سهم‌های موجود در بورس تهران را در سبد سرمایه‌گذاری خود داشته باشند که چنین امری محال است.

روز گذشته ارزش بازار (بورس تهران) به بیش از ۵/ ۵‌هزار‌هزار‌ میلیارد‌تومان رسید ‌و به‌نوعی افزایشی گزارش شد و این معیار بورسی در بیشترین مقدار از ۱۵ مردادماه ۱۴۰۱ تاکنون قرار گرفت. رشد تعداد و حجم معاملات سهام از دیگر رویدادهای حائزاهمیت در معاملات روز گذشته بود. حال در صورتی‌که بورس‌بازان با ریسک جدیدی در حوزه سیاستگذاری‌ها و به‌طور کلی در کلان اقتصاد و سیاست کشور مواجه نشوند، بهبود معیارهای فوق می‌تواند زمینه تداوم مسیر افزایشی شاخص‌های سهامی را فراهم کند. به هر ترتیب در ۲۷ آذر ماه رقمی بالغ بر ۱۴۵‌میلیارد‌تومان پول حقیقی از سوی معامله‌گران وارد گردونه معاملات سهام شد. بهبود سطح خالص خرید حقیقی‌ها را می‌توان از نکات حائزاهمیت معاملات دیروز محسوب کرد. روز گذشته صنایعی از قبیل محصولات شیمیایی با ۱۳/ ۸۲میلیارد ‌تومان و سرمایه‌گذاری‌ها با ۶۴/ ۵۰‌میلیارد‌تومان دو صنعت برتری بودند که ورود پول حقیقی را تجربه کردند. در این روز معاملاتی گروه‌هایی نظیر مخابرات با ۸۶/ ۳۳‌میلیارد‌تومان، بانک‌ها با ۲۸/ ۳۰میلیارد ‌تومان، کانه‌‌های فلزی با ۰۲/ ۱۹‌میلیارد‌تومان و فرآورده‌های نفتی با ۰۲/ ۱۱‌میلیارد‌تومان شاهد بیشترین میزان ورود پول از سوی سرمایه‌گذاران خرد بودند. در نقطه مقابل صنایعی از جمله خودرو و ساخت قطعات با ۴۷/ ۴۱میلیارد‌تومان، فلزات اساسی با ۴۴/ ۲۵‌میلیارد‌تومان، دستگاه‌های برقی با ۲۹/ ۱۹میلیارد‌تومان و چندرشته‌ای صنعتی با ۴/ ۱۷‌میلیارد‌تومان با بیشترین میزان فرار نقدینگی از سوی معامله‌گران خرد مواجه شدند. از رویدادهای قابل‌ملاحظه روز گذشته می‌توان به ورود و خروج پول در برخی از صنایع ‌ریالی و دلاری اشاره کرد. خروج نقدینگی از یکسری صنایع‌ریالی و دلاری عمدتا با توجه به سطوح قیمتی سهام شرکت‌ها و رشد‌های اخیری که تجربه کردند، صورت گرفت. حال باید دید که موج صعودی شکل‌گرفته در بورس اوراق‌بهادار تهران می‌تواند زمینه عبور شاخص‌کل از مقاومت‌های پیش‌رو از جمله ابر‌کانال ۶/ ۱‌میلیون‌واحدی را فراهم کند یا خیر.