به‌طور کلی پس از خروج تقاضایی که از گروه خودرویی در روز شنبه اتفاق افتاد، کلیت بورس تهران با فشار فروش نسبتا زیادی روبه‌رو شد که منجر به عقب‌نشینی قیمت سهام به محدوده‌‌‌‌‌‌های پایینی دامنه‌نوسان شد، اما در حال‌حاضر به‌نظر می‌رسد بازار سهام به واسطه افزایش نرخ ارز و همچنین اندک حمایت نسبتا خاص از بازار فضای بهتری را نسبت به روزهای گذشته دارد. در عین حال، عمده توجه بازار به بانکی‌‌‌‌‌‌ها است و معاملات این گروه در کنار خودرویی‌ها تاثیر چشمگیری بر ادامه مسیر بورس تهران دارد، چراکه بازار در شرایطی که نقدینگی کافی در آن وجود ندارد و جریان اعتماد اهالی بازار سرمایه نیز در شرایط نامناسبی قرار دارد، اغلب معاملات بازار به گروهی محدود و تعدادی تک‌سهم گره می‌خورد.

 اما در این میان جریانات سیاسی است که آینده معاملات را به خود گره زده و با سرعت‌گرفتن تحولات منفی سیاسی، احتمالا فشار تقاضا در دلار افزایش یابد که می‌تواند بر بازار اثرگذار باشد، چراکه رشد دوباره قیمت دلار در بازار آزاد و سقف‌‌‌‌‌‌ شکنی آن بود که قیمت اسکناس آمریکایی را در سطح قیمتی بالایی قرار داد؛ این در حالی است که همان‌طور که بارها در گزارش‌های قبلی اشاره کردیم قیمت اغلب سهام بورسی به‌قدری نسبت به سایر دارایی‌های قابل سرمایه‌گذاری در کشور ارزان است که حتی با رشدهای چشمگیر هم کماکان ارزان هستند. به‌نظر می‌رسد به همین دلیل است که هر زمان هیجان منفی در بازار حاکم می‌شود و معاملات زیان نسبتا سنگینی را تجربه می‌کنند، بلافاصله در روز معاملاتی بعد، افت بازار جبران می‌شود و روند نزولی تداوم نمی‌‌‌‌‌‌یابد.

نگاهی دقیق‌تر به روند معاملات بازار سهام در روز دوشنبه نشان می‌دهد که بورس تهران از ابتدای معاملات با قدرت در روند صعودی باقی‌ماند، به‌طوری‌که در ۳۸ دقیقه ابتدایی نماگر اصلی بازار با تاثیرپذیری از نمادهای «فولاد‌» و «وبملت‌» با افزایش چهار و ۸۴۲‌واحدی همراه شد. شاخص هم‌وزن نیز در مدت زمان یادشده توانست سبز رنگ بماند و رشدی‌هزار و ۷۴۳‌واحدی را به‌ثبت رساند؛ این در حالی است که نمادهای معاملاتی «فملی‌»، «فولاد‌» و «وبملت‌» در این روز بیشترین تاثیر مثبت بر شاخص‌کل را داشتند اما در مقابل‌نماد معاملاتی «میدکو‌» تاثیر منفی بر شاخص‌کل داشت. در‌مرتبه دوم نیز ‌نماد «رمپنا‌» با ۶۴ واحد تاثیر منفی بر شاخص‌کل بیشترین تاثیر منفی بر نماگر یادشده را به‌ثبت رساند.

این شرایط در حالی ادامه یافت که در جریان روند فرسایشی بازار سرمایه گروه «فرآورده‌های نفتی‌» بیش از ۱۲‌میلیارد‌تومان و صنعت «سیمان‌» با خروج پول حدود ۱۲‌میلیارد‌تومانی بیشترین خروج سرمایه حقیقی درمیان صنایع را داشتند، در مقابل گروه «بانک‌ها‌» با جذب نقدینگی حدود ۴۰‌میلیارد‌ تومانی در صدرجدول ورود نقدینگی صنایع قرار گرفت و پس از آن گروه «کانه فلزی‌» بیشترین ورود پول حقیقی را به‌ثبت رساند.

به تفکیک نمادهای معاملاتی نیز طی دادوستدهای روز گذشته بازار سرمایه «شستا‌» با خروج بیش از ۲۳‌میلیارد ‌تومان در صدر خروج نقدینگی بورس روز گذشته قرار گرفت، پس از آن «خودرو‌» با خروج حدود ۲۰‌میلیارد‌تومانی در رده دوم خروج نقدینگی از نمادهای معامله‌شده بورس تهران قرار گرفت و در‌مرتبه بعدی جدول نیز «خساپا‌» با خروج حدود ۱۳‌میلیارد‌تومانی بیشترین خروج سرمایه در روز دوشنبه را به‌نام خود به‌ثبت رساند؛ این در حالی است که نمادهای «خبهمن‌» و «وبانک‌» به ترتیب با ورود پول بیش از ۵۳‌میلیارد ‌تومان و حدود ۳۲‌میلیارد‌تومان همراه شدند و در صدرجدول جذب سرمایه حقیقی‌‌‌‌‌‌ها در روز گذشته قرارگرفتند.

نهایتا نماگر اصلی تالار شیشه‌ای در روز دوشنبه با افزایش ۴۴/ ۱‌درصدی معادل ۲۰‌هزار و ۱۲ واحد افزایش داشت و در سطح یک‌میلیون و ۴۰۹‌هزار واحد قرار گرفت. نماگر هم‌وزن بازار نیز همگام با شاخص‌کل با رشد ۴۹/ ۱‌درصدی در سطح ۴۲۰‌هزار واحد قرار گرفت، ضمن اینکه در معاملات روز دوشنبه مجموع ارزش معاملات خرد سهام با افزایش بیش از ۳۳‌درصدی در مقایسه با روز گذشته رقم سه‌هزار و ۶۰‌میلیارد‌تومان را به‌ثبت رساند. از طرفی در روز یادشده حدود ۱۴۵‌میلیارد‌تومان نقدینگی توسط سهامداران خرد وارد بازار شد.