در هفته گذشته میانگین ارزش معاملات خرد بورس

(سهام و حق‌تقدم) نیز نسبت به هفته ماقبل آن حدود ۱۷‌درصد کاهش داشت که از اصلاح قیمت‌ها در طول این هفته و در نتیجه کاهش نسبی تقاضا نسبت به هفته قبل حکایت می‌کند. بازگشت رکود نسبی به جریان معاملات سهام در حالی است که در آن‌سوی این بازار، دو بازارطلا و دلار رکوردشکنی جدیدی را در کارنامه خود ثبت کردند. به همین منظور یکی از عوامل اثرگذار بر درجازدن شاخص‌کل بورس را می‌توان عملکرد این دو متغیر عنوان کرد. در هفته گذشته گرچه شاخص ارزی با کمترین نوسان مواجه بود اما فعالان بازار طلا شاهد رونق چشمگیری در این بازار بودند. به این‌ترتیب وضعیت دو بازار طلا و دلار تا حدود زیادی وضعیت بازارسهام در هفته‌جاری را به‌تصویر می‌کشد. با ایجاد تنش در روابط ایران و اروپا و تصویب دو قطعنامه سیاسی و حقوقی در آژانس و شورای حقوق‌بشر علیه ایران قابل پیش‌بینی بود که روزنه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مذاکرات هسته‌ای کشور با بن‌بست مواجه شود.

این موضع طی دو سال‌اخیر به‌شدت از سوی سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌گذاران حساسیت‌برانگیز بوده‌است؛ در واقع با اوج‌گرفتن تنش‌های بین‌المللی بخشی از سرمایه‌گذاران بورسی طی دو هفته گذشته وارد بازارطلا شدند. تداوم مسیر افزایشی قیمت طلا، امکان ورود سرمایه‌ها به سمت این بازار را افزایش می‌دهد. درچنین شرایطی طبیعتا بازارسرمایه به دلیل ریسک‌پذیری بیشتر با اقبال کمتری مواجه خواهد شد. آنچه در جریان دادوستدهای این هفته بازارسهام حائزاهمیت است، آنکه بازارهای رقیب (طلا و دلار) چه وضعیتی را می‌‌‌‌‌‌‌‌پیمایند.  درحالی‌که به‌نظر می‌رسد در روزهای آینده بیشترین تمرکز سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاران به نوسان‌های بازارهای رقیب باشد، اما این مهم دلیلی بر افزایش سرعت خروج سهامداران نیست. به هر روی افزایش قیمت‌ها در بازارهای رقیب تا حدود زیادی سرمایه‌گذاران را امیدوار به روند صعودی قیمت سهام خواهد کرد.

در روزهای گذشته برخی گمانه‌زنی‌ها از ازدست‌رفتن کانال ۴/ ۱‌میلیون‌واحدی حکایت می‌‌‌‌‌‌‌‌کرد؛ این در حالی است که بعید به‌نظر می‌رسد با توجه به چشم‌انداز افزایشی انتظارات تورمی، بورس با اصلاح شدیدی مواجه شود، ضمن اینکه اصلاح قیمت سهام در ابتدای هفته گذشته تا حدودی منطقی به‌نظر می‌رسد.  با توجه به اینکه ازهفته دوم آبان ماه بازار سهام روند صعودی به خود گرفت، قدم‌گذاشتن در فاز اصلاحی، می‌تواند بورس را آماده ورود به مسیر افزایشی کند.