سوخت‌رسانی به بهای نفت

توافق کشورهای اوپک‌پلاس که روسیه هم جزو آن‌هاست، بر سر کاهش عرضه و حمایت از قیمت‌ها تاکنون نتیجه داده است. جورج لئون، معاون ارشد شرکت ریستاد انرژی، یکی از شرکت‌های سرمایه‌گذاری حوزه نفت‌وگاز، به رویترز گفته‌ اوپک‌پلاس معتقد است تاثیر کاهش تولید تعریف‌شده بر بازار لازم و قابل‌توجه خواهد بود، زیرا «دسامبر امسال هربشکه نفت برنت حدود ۱۰۰دلار فروخته می‌شد اما در هفته گذشته ۸۹دلار معامله شد.» به گزارش رویترز، گلدمن ساکس پیش‌بینی‌های خود از بازار سال‌های آینده را تغییر داد. به عقیده کارشناس این موسسه، با تصمیم فعلی اوپک‌پلاس، پیش‌بینی نفت برنت ۹۹دلاری سال ۲۰۲۲ به ۱۰۴دلار و پیش‌بینی همین شاخص برای سال ۲۰۲۳ از ۱۰۸دلار به ۱۱۰دلار تغییر کرد. 

با وجود اعلام کاهش تولید اسمی ۲میلیون‌بشکه‌ای اوپک پلاس، عبدالعزیر بن‌سلمان وزیر انرژی عربستان سعودی معتقد است «کاهش تولید واقعی بین یک میلیون تا ۱/  ۱میلیون بشکه خواهد بود که از این مقدار سهم عربستان سعودی ۵۰۰هزار بشکه است.» احسان عبدالجبار، وزیر نفت عراق، به آژانس خبری کویت (KUNA) گفته اقدام کنونی اوپک‌پلاس «نتیجه ماه‌ها تولید مازاد است». این کاهش تولید در حالی اتفاق می‌افتد که برخی از کشورهای اوپک‌پلاس به‌ سبب «تحریم‌های بین‌المللی و عدم سرمایه‌گذاری قادر به تولید سهمیه تعریف‌شده نیستند».

همچنین فدرال رزور ایالات متحده آمریکا و بانک‌های مرکزی اروپایی در حال افزایش نرخ بهره برای مبارزه با تورم هستند، امری که اگرچه از تورم جلوگیری می‌کند اما چشم‌انداز سرمایه‌گذاری را غبارآلود و مبهم ساخته ‌است. البته با افزایش توان دلار، قیمت نفت برای ارزهای دیگر بیشتر می‌شود و این موضوع می‌تواند به افزایش تقاضا و حمایت از قیمت‌ها منجر شود. از سوی دیگر آمریکا در حال بررسی بازار برای کنترل قیمت‌‌ها بوده و همچنان برداشت از ذخایر استراتژیک، یکی از گزینه‌های روی میز رئیس‌جمهور آمریکاست.