معاملات کم‌رمق بازار سهام

در معاملات روز شنبه نیز در مجموع ارزش معاملات خرد سهام در سطحی پایین‌تر از دو‌هزار‌ میلیارد‌تومان باقی ماند و با کاهش ۲/ ۱۴‌درصدی در مقایسه با روز گذشته رقم ‌هزار و ۱۱۰‌میلیارد ‌تومان را به ثبت رساند، ضمن اینکه بر اساس دادوستدهای صورت‌گرفته از ابتدای سال‌جاری برای پنجمین‌مرتبه است که ارزش معاملات خرد سهام در سطحی کمتر از‌ هزار و ۲۰۰‌میلیارد ‌تومان قرار گرفته است. از طرفی تغییرات نقطه‌به‌نقطه ارزش معاملات خرد در مهر‌ماه در مقایسه با مدت مشابه قبلی رقم منفی ۴۵/ ۶۷درصد را به ثبت رساند؛ این در حالی است که بازار سهام برای دهمین روز متوالی با خروج سرمایه حقیقی مواجه شد و رقم ۱۹۰‌میلیارد‌تومان را در این روز به ثبت رساند، ضمن اینکه حدود ۱۹۰‌میلیارد‌تومان سرمایه حقیقی از بازار سهام خارج شد و شاهد ادامه‌یافتن روند خروج سرمایه از بورس تهران برای دهمین روز متوالی بودیم.  از این‌رو در جریان روند فرسایشی بازار سرمایه گروه «فرآورده‌های نفتی‌» حدود ۴۰‌میلیارد‌تومان و صنعت « بانک‌ها‌» با خروج پول بیش از ۲۱‌میلیارد‌تومانی بیشترین خروج سرمایه حقیقی در میان صنایع را داشتند، در مقابل گروه «بیمه و صندوق بازنشستگی‌» با جذب نقدینگی حدود‌هزار و ۱۳۰‌میلیون‌تومانی در صدرجدول ورود نقدینگی صنایع قرار گرفت. به تفکیک، نمادهای معاملاتی نیز طی دادوستدهای روز گذشته بازار سرمایه «شپنا‌» با خروج بیش از ۱۸‌میلیارد‌تومان در صدر خروج نقدینگی بورس روز گذشته قرار گرفت، پس از آن «آسیاتک‌» با خروج حدود ۱۸‌میلیارد‌تومانی در رده دوم خروج نقدینگی از نمادهای معامله‌شده بورس تهران قرار گرفت و در‌مرتبه بعدی جدول نیز «وبملت‌» با خروج بیش از ۱۰‌میلیارد‌تومانی بیشترین خروج سرمایه در روز شنبه را به‌نام خود به ثبت رساند؛ این در حالی است که نمادهای «البرز‌» و «شفن‌» به ترتیب با ورود پول بیش از ۶/ ۳‌میلیارد‌تومان و حدود ۵۵/ ۳‌میلیارد‌تومانی همراه شدند و در صدرجدول جذب سرمایه حقیقی‌‌‌‌‌‌‌‌ها در روز گذشته قرارگرفتند.

 سردرگمی و کاهش انگیزه معامله‌گران

در جریان روند معاملاتی بازار سرمایه طی هفته‌های اخیر آنچه که بیش از پیش به چشم می‌خورد فضای بی‌خبری و ابهاماتی است که بر جان بازار رخنه کرده است؛ این در حالی است که در ‌ماه‌های اخیر بورس تهران دائما تحت‌تاثیر اخبار منتشرشده پیرامون مذاکرات احیای برجام با نوسان‌های هر چند کوتاه‌مدت و مقطعی همراه شده و رفتار معامله‌گران بازار را نیز تحت‌تاثیر قرار می‌داد، اما این روزها بازار دیگر میزبان اخبار برجامی نیست و می‌توان گفت دیگر واکنشی نسبت به این رویداد نشان نمی‌دهد. البته بسیاری از کارشناسان این حوزه بر این باور هستند که طولانی‌شدن روند مذاکرات هسته‌ای و انتشار اخبار ضد‌ونقیض پیرامون آن مهم‌ترین عاملی است که بازار سهام و سرمایه‌گذاران بازار یادشده را نسبت به این موضوع بی‌‌‌‌‌‌‌‌تفاوت کرده است. اما به‌طور کلی در شرایط کنونی حاکم بر بازار سهام به‌نظر می‌رسد اگر تغییرات قابل‌توجهی در بودجه به واسطه نرخ خوراک و همچنین تحولات مثبت در حوزه مالیات و اتفاق‌هایی از این دست در بازار رخ دهد، احتمالا جریان نقدینگی جدیدی به بازار سهام وارد شود. از طرفی برای اعتماد‌سازی در کلیت بازار و بازگرداندن اعتماد عمومی اهالی بازار سرمایه ‌برای حضور در گردونه معاملات بورس تهران دیگر توان حرف‌درمانی در بازار وجود ندارد و فضای معاملاتی حال‌حاضر بیش از هر زمان دیگری به گام‌های جدی اصلاحاتی نیاز است.

 باز دید ارقام

در نگاهی دقیق‌‌‌‌‌‌‌‌تر روند معاملات بازار سهام در روز شنبه نشان می‌دهد که بورس تهران از ابتدا معاملات کم‌رمقی را به‌دنبال داشت، به‌طوری‌که در ۲۰‌دقیقه ابتدایی نماگر اصلی بازار با تاثیرپذیری از نمادهای «شفن‌»، «شستا» و «شبندر» با افزایش ۱۴۵‌واحدی همراه شد. شاخص هم‌وزن نیز در مدت زمان یادشده رشدی ۲۱۲‌واحدی به خود دید؛ این در حالی است که با گذشت یک ساعت از روند معاملات بازار، ارزش معاملات خرد به بیش از ۸۰۰‌میلیارد ‌تومان رسید‌ و حقیقی‌ها حدود ۹۰‌میلیارد‌تومان نقدینگی از بازار خارج کردند. همچنین در نیمه معاملات بورس روز گذشته شاخص‌کل بورس افتی ۸۶۰ واحدی را به ثبت رسانده تا ارتفاع یک‌میلیون و ۳۱۹هزار واحدی را از دست بدهد. تا نیمه معاملات بورس دیروز «فملی‌»، «فولاد‌» و «شپنا» بیشترین تاثیر منفی را بر روی نماگر اصلی بازار داشتند، درحالی‌که «شپدیس‌» مانع از افت بیشتر شاخص‌کل شد، ضمن اینکه شاخص‌کل هم‌وزن نیز در تلاش برای مثبت‌ماندن تا محدوده زمانی مذکور رشدی ۱۰‌واحدی را به‌ثبت رساند. نهایتا در پایان معاملات روز شنبه دماسنج بازار با‌ هزار و ۸۹۵ واحد افت مواجه بود.