با توجه به کشیده شدن ترمز مذاکرات هسته‌ای و توقف سیگنال‌های مثبت در این خصوص عقبگرد نماگرهای این بازار تا حدود زیادی قابل پیش‌بینی بود. روند نوسانی بازارسهام که تحت تاثیر رخدادهای بین‌المللی رو به فزونی گذاشته است در هفته‌های اخیر و با از دست رفتن ابرکانال ۴/ ۱میلیون واحد گمانه‌زنی‌های بسیاری نسبت به تداوم این جریان به راه انداخت. جهش قیمتی در دو بازار دلار و سکه نیز موید این نکته است که در حال حاضر چشم‌انداز روشنی از مذاکرات هسته‌ای کشور در دست نیست. این در حالی است که برآوردها حاکی از تاثیرگذاری نتیجه انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره آمریکا بر مسیریابی احیای برجام است.

با توجه به این موضوع و فاصله زمانی دو ماهه تا انتخابات مذکور به نظر می‌رسد بازار سهام تحت تاثیر این مهم در ریل نوسانی به حرکت خود ادامه دهد. اما باتوجه به اینکه شرایط کنونی از اقتصاد چین با تغییراتی درباره رکود و تورم روبه‌رو شده این متغیر اثرگذار می‌تواند مسکوت‌‌ماندن مذاکرات برجامی را تا حدودی تحت‌الشعاع قرار دهد. گرچه این مساله به تنهایی نمی‌تواند از رکود تقاضا در بورس تهران بکاهد با این‌حال جریان ایجاد شده می‌تواند ازشیب تند اصلاح قیمت سهام کم کند. همان‌طور که آمار معاملات روزانه نشان می‌دهد جریان ورود نقدینگی به بازاردر سراشیبی سقوط قرار دارد.

این روند نامطلوب و عدم تقاضای موثر با تشدید رونق در بازارهای دلار و سکه وارد فاز جدیدی از تغییرات خواهد شد. سرمایه‌گذاران بورسی در ماه‌های گذشته آن‌طور که باید نتوانستند بازدهی متناسب با انتظارات از بورس کسب کنند از این‌رو اندک اندک و با تداوم خروج دو بازار یاد شده از رکود به سمت رونق ممکن است به سوی این دو بازار کوچ کنند. روند افزایشی قیمت ارز با توجه به نبض کند مذاکرات هسته‌ای از امکان فتح قیمتی دلار و یورو حتی به کانال‌های بالاتر نیز خبر می‌دهد. بنا بر اظهارات برخی از تحلیلگران بازار ارز تهران در صورت ثبات قیمت دلار بالای مرز ۳۰ هزار تومان به تدریج خریداران بیشتری وارد این بازار خواهند شد. به‌طوری‌که شکست مقاومت محدوده ۳۰ هزار و ۲۰۰ تومانی شجاعت بیشتری را برای ورود بازیگران جدید به بازار مزبور به همراه خواهد آورد.

برهمین اساس بلاتکلیفی سهامداران بورسی طبیعی جلوه می‌کند. از این شاخه به آن شاخه پریدن سهامداران خرد در مقطع کنونی وضعیت را بدتر خواهد کرد. آن دسته از سهامی که در مجامع سود مناسبی تقسیم کرده باشند برای سرمایه‌گذاران عایدی مناسبی خواهند داشت. گرچه این موضوع به منزله افزایش بیش از حد انجام دادو‌ستدها نیست. آن‌طور که شواهد نشان می‌دهد در مقطع فعلی و با توجه به متغیرهای اثرگذار داخلی و خارجی رصد بازار، اتخاذ استراتژی احتیاطی و صبر از سوی سهامداران شاید بهترین گزینه برای بلاتکلیفی‌های این روزهای تالارشیشه‌ای است.