در هفته‌های گذشته در نتیجه انتشار اخبار مرتبط با احیای برجام گروهی از خریداران سهام جای خود را با عرضه‌کنندگان عوض کردند اما روند منفی شاخص‌های این بازار به وضوح از تغییر تصمیمات معاملاتی متقاضیان سهام حکایت می‌کند. بازار سهام نخستین روز هفته را نا‌امیدکننده‌تر از پیش‌بینی‌ها آغاز کرد تا این روند منفی سرآغاز جدیدی از تحولات به‌وجود آمده در بورس تهران باشد. افت بیش از ۱۵‌‌هزار واحدی شاخص‌کل در روز گذشته از یک‌سو و از سویی دیگر ازدست‌رفتن حمایت ۴/ ۱‌میلیون واحدی در حالی رقم‌خورد که پیش‌بینی‌ها از سرعت کندتری در ازدست‌رفتن حمایت مزبور حکایت می‌کرد.

فشار عرضه‌ها و عقبگرد چشمگیر دماسنج بازار با محتمل‌شدن تردیدها نسبت به محدوده حمایتی ۴/ ۱‌میلیون واحدی سناریوهای مختلفی از روند مزبور به‌نمایش می‌گذارد. پیشروی تردیدها و سلب‌اعتماد عمومی در این بازار بر مصائب تالارشیشه‌ای افزوده است. کاهش حجم معاملات و کاسته‌شدن از ارتفاع شاخص‌کل در حالی است که فضای حاکم بر متغیرهای کلان اثرگذار همراه با دلسردی از مواضع مثبت بروکسل نسبت به توافق، مفری برای تغییر جریان دادوستدهای بورسی نگذاشته است. ناکامی‌ها از رفت و برگشت‌های بی‌نتیجه در مذاکرات نشان می‌دهد که با عنایت به این موضوع فضای حاکم بر معاملات سهام دستخوش تغییرات جدی شود.

بررسی تکنیکالی نمودار شاخص‌کل بورس تهران نشان می‌دهد که شاخص‌کل عملا جایی برای عرض‌اندام بیشتر و جذب سرمایه‌گذاران برای جبران افت قیمتی در روزهای پیش‌رو را ندارد. این امر که پس از ازدست‌رفتن کانال ۵/ ۱‌میلیون واحدی در‌ ماه‌های قبل ادامه یافته، می‌تواند وضعیت ورود نقدینگی و نقدشوندگی سهام را به پروسه‌ای استرس‌زا مبدل کند. مضاف بر اینکه کمرنگ‌شدن نقش بازیگران بورسی در کنار استمرار کاهش ارزش دادوستدهای خرد سهام در چرخه معاملاتی، چشم‌انداز بازدهی نهادهای مالی را غبارآلود خواهد کرد؛ در واقع سرمایه‌گذاران با مد‌نظر قراردادن این مساله که در صورت عدم‌لغو تحریم‌ها تدابیر تیم اقتصادی دولت بر مبنای افزایش وضع عوارض و دخالت در سازوکار قیمتی شرکت‌ها قرار گیرد، با احتیاط بیشتری تحولات پیرامونی بازار سهام را رصد می‌کنند.

برهمین اساس به‌نظر می‌رسد برخی نمادهای محبوب در بین سهامداران با تغییر استراتژی متقاضیان روند متفاوتی در‌پیش گیرند. در چنین شرایطی به‌نظر می‌رسد با توجه به رشد هزینه شرکت‌ها و وضعیت تورمی که کشور در آن قرار دارد اقبال اهالی بازار به سمت شرکت‌هایی باشد که با مشکلات و ریسک‌های کمتری در این موارد روبه‌رو هستند.