رشد قیمت سهام‌‌‌‌‌‌‌ بورس تهران با وجود اینکه سیگنال مهمی در تقویت رشد سرمایه‌گذاری و رونق اقتصادی محسوب می‌شود، در‌ ماه‌های گذشته رو به افول گذاشته است. این موضوع در کنار ضعف تقاضا سبب خروج بخش بزرگی از سرمایه‌‌‌‌‌‌‌گذاران حقیقی و خرد از این بازار شده است، اگرچه رخدادهای بین‌المللی درخصوص امکان بازگشت به برجام، مشکلات عدیده‌ای برای بازارهای مالی ایجادکرده اما بازار سهام فارغ از تهدیدهای خارجی با مجموعه‌ای از سیاست‌های عجیب و غریب و درعین حال غیر‌حرفه‌ای مواجه است. این مسائل سبب‌شده تا سرمایه‌گذاران به‌رغم برخی وعده‌های حمایتی از بورس نتوانند از سد ناکامی‌‌‌‌‌‌‌های مسبوق به‌سابقه با خیالی راحت عبور کنند.

بررسی وضعیت بازارسهام از ابتدای تابستان نشان می‌دهد روند بازارمذکور تا حدودی تحت‌تاثیر اخبار مذاکرات برجامی و انتظارات احتمالی با در دستور کار قراردادن استراتژی احتیاط از سوی سرمایه‌گذاران در وضعیت کم‌رمق به‌سر می‌‌‌‌‌‌‌برد. آنطور که برآیند بررسی‌ها در این بازار نمایان می‌کند معاملات بورس تهران در تابستان ریزش و نوسان منفی قیمت‌ها را در کارنامه خود ثبت کرده است.

با توجه به تکرار این روند در ‌ماه‌های گذشته به‌‌‌‌‌‌‌نظر می‌رسد بازار سرمایه در هفته‌جاری نیز به حرکت در مدار نوسانی ادامه دهد اما از آنجا که در این بازار محرک قوی و قدرتمندی وجود ندارد برخی گمانه‌زنی‌ها از عدم‌پیشروی قیمت‌ها در سطوح جدید و مسیری رو به رشد حکایت می‌کند؛ این در حالی است که از سوی دیگر نیز به‌نظر می‌رسد به‌رغم سیاست‌های کنترلی به‌منظور جلوگیری از افزایش قیمت سهام و رشد شاخص، عمق بازار به سمت مثبت گرایش بیشتری دارد تا درجا زدن، لذا برآیند این دو موضوع بازار را در سطح ایستا نگه‌ داشته است. بر همین اساس نمی‌توان شاهد تغییرات جدی در آرایش معاملات بورسی بود. این موضوع به منزله حرکت در ریل نزولی نیست اما به‌معنای پیشروی در مدار صعودی نیز نخواهد بود. با توجه به این عوامل، بازار سهام در هفته‌جاری به‌نظر می‌رسد روند متعادلی را در پیش بگیرد. در این هفته صنایع غذایی، حمل‌ونقل‌، قطعه‌سازی و روانکار از امکان رشد بیشتری نسبت به سایرین برخوردارند.

بازار سهام به‌رغم برخی عوامل اثرگذار مثبت از جمله انتظارات تورمی، جهش نرخ تورم و عوامل بنیادی مناسب در‌ماه‌های اخیر نتوانست انتظارات را برآورده سازد، از این‌رو اکثر شرکت‌ها به روند نزولی خود ادامه دادند و این بازار شاهد فشار فروش از سمت معامله‌گران بورس تهران بود. درعین حال عنایت به سیاستگذاری‌های مداخله‌گرانه در مکانیزم بازار یادشده از جمله رفتارهای دوگانه برخی متولیان و وزرای اقتصادی مبنی‌بر فشار کنترلگری در مباحث مرتبط با قیمت‌گذاری، بسیاری از فعالان بازار سهام را به دلیل قرارگرفتن در قید و بندهای مخرب از توسعه و رشد قیمتی نا‌امید کرده و این در حالی است که بازار پتانسیل بسیاری برای شتاب بیشتر در افزایش ارتفاعات قیمتی دارد.

با توجه به اینکه برخی شرکت‌ها مشمول نرخ‌گذاری و تعزیرات هستند و در عین حال برای تامین مواداولیه با مشکلات بیشماری دست به‌گریبانند، اما از سوی دیگر با توجه به اینکه بازار انتشار گزارش عملکرد ۶‌ ماهه را نیز در هفته‌های آینده در دستور کار دارد، تغییراتی را در میزان فروش شرکت‌ها نظاره‌گر خواهیم بود. افزایش نرخ سود حاصل از افزایش نرخ فروش که بسیاری از کارشناسان آن را پیش‌بینی می‌کنند، می‌تواند معاملات آتی را با رویکرد متفاوت و اشتیاق برای سرمایه‌گذاری در راستای اشباع بازارهای رقیب پیش ببرد. این وضعیت به مرور می‌تواند بازار را در میان‌مدت و بلندمدت به سمت افزایش بازدهی سوق دهد.