p10 copy

خروج 11‌هزار میلیارد‌تومانی در 80 روز

شاخص‌کل بورس تهران پس از پرسه 80روزه در ابرکانال 5/ 1میلیون واحد، روز شنبه این حمایت مهم را واگذار کرد و یک‌بار دیگر سهامداران از ادامه صعود قیمت سهام ناامید شدند. آنگونه که آمارها نشان می‌دهد در این مدت میانگین روزانه ارزش معاملات خرد سهام در بورس تهران نیز کمی بیشتر از 3هزار میلیارد‌تومان بوده است. این متغیر مهم بورسی در ابتدای بازگشت به ابرکانال 5/ 1‌میلیون واحد در حوالی 5هزار میلیارد ‌تومانی شدن بود اما در یک روند، روز شنبه به 1980 میلیارد‌تومان کاهش یافت تا از افتی 58‌درصدی حکایت کند. سیگنالی که نشان از ضعیف و ضعیف‌‌‌‌‌‌‌‌تر شدن روند معاملات سهام و انجماد جدی نقدشوندگی بازار داشت که چندان مطلوب به‌نظر نمی‌رسد. در 10 روز کاری گذشته نیز این حمایت‌های حقوقی بود که مانع ازدست‌رفتن ابرکانال یک‌میلیون و 500‌هزار واحدی شد.

بررسی‌‌‌‌‌‌‌‌ها نشان می‌دهد در 80 روزی که دماسنج اصلی تالار شیشه‌‌‌‌‌‌‌‌ای در محدوده 5/ 1‌میلیون واحدی نوسان می‌‌‌‌‌‌‌‌کرد، 54 روز معاملاتی وجود داشته که تنها 9 روز آن شاهد خالص خرید مثبت حقیقی‌‌‌‌‌‌‌‌ها بودیم و در مجموع بیش از 11‌هزار میلیارد‌تومان سرمایه خرد از گردونه معاملات سهام خارج شد و در این میان گروه‌های بزرگ بازار اعم از ریالی و دلاری به دلیل شناوری بالا و نقدشوندگی بالاتر در سیبل فروش حقیقی‌‌‌‌‌‌‌‌ها جای داشتند. در این‌خصوص می‌توان به گروه فلزات اساسی اشاره کرد که با خالص فروش 2322‌میلیارد‌ تومانی حقیقی‌‌‌‌‌‌‌‌ها در برش زمانی مورد بررسی، رتبه نخست خروج پول را در اختیار داشت، پس از آن نیز نوبت به پالایشی‌‌‌‌‌‌‌‌ها رسید ‌تا شاهد جابه‌‌‌‌‌‌‌‌جایی سهامی به ارزش 1565میلیارد ‌تومان در مسیر حقیقی به حقوقی باشند.

بانکی‌‌‌‌‌‌‌‌ها نیز همسو با بزرگان کامودیتی‌‌‌‌‌‌‌‌محور با فشار فروش بالایی در 80 روز گذشته مواجه بودند و آنگونه که آمارها نشان می‌دهد از 29فروردین‌‌‌‌‌‌‌‌ماه تا پایان دادوستدهای روز شنبه شاهد کوچ 1542‌میلیارد ‌تومانی سهامداران خرد بودند. در آنسوی بازار اما نام صنایع کوچک و عمدتا ریالی به چشم می‌خورد. در صدر لیست ورود حقیقی‌‌‌‌‌‌‌‌ها زیرمجموعه‌‌‌‌‌‌‌‌های گروه محصولات فلزی با خالص خرید 9/ 62‌میلیارد‌تومان جای داشتند و پس از آن نیز نام صنعت ماشین‌‌‌‌‌‌‌‌آلات به چشم می‌خورد که شاهد انتقال سهامی به ارزش 2/ 37‌میلیارد‌ تومان از پرتفوی سهامداران نهادی به سبد سهام حقیقی‌‌‌‌‌‌‌‌ها بود.

 برد 21 صنعت در برآیند صفر «شاخص»

در مدتی که شاخص‌کل سهام پس از ثبت میانگین نوسان روزانه حدود 6/ 0‌درصدی، در نهایت به همان نقطه شروع در 29فروردین‌‌‌‌‌‌‌‌ماه رسید، 21 صنعت عملکردی بهتر از این نماگر رقم زدند و در واقع شاهد رشد میانگین قیمت سهام زیرمجموعه خود بودند. در صدر این لیست گروه تامین آب، برق و گاز با سه‌نماد «بفجر»، «مبین» و «آبادا» رشد حدود 50‌درصدی را در کارنامه 80 روزه خود دارد، پس از آن نوبت به صنعت خرده‌‌‌‌‌‌‌‌فروشی با تک سهم «افق» می‌رسد که شاهد رشد 42‌درصد قیمت هر سهم خود از 28 فروردین‌‌‌‌‌‌‌‌ تا پایان دادوستدهای روز شنبه بوده است. در رتبه‌‌‌‌‌‌‌‌های بعدی نیز نام صنایع حمل‌ونقل، ارتباطات و انتشار و چاپ به چشم می‌خورد. رتبه پنجم این لیست اما به پالایشی‌‌‌‌‌‌‌‌ها اختصاص دارد.

صنعتی که به واسطه رشد قیمت جهانی نفت‌خام شاهد بهبود کرک‌اسپرد و افزایش جذابیت سهام زیرمجموعه خود برای سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌گذاران بوده است. این صنعت در برش زمانی مورد بررسی رشد 8/ 14‌درصدی را تجربه کرده است، با این‌حال آنگونه که آمارها حکایت می‌کنند 18‌صنعت شرایط نامناسب‌‌‌‌‌‌‌‌تری را نسبت به شاخص‌کل داشتند و جالب آنکه کوچک‌ترها در صدر این لیست جای گرفته‌‌‌‌‌‌‌‌اند؛ این در حالی است که نماگر هم‌‌‌‌‌‌‌‌وزن به‌عنوان نماینده گروه‌های با ارزش پایین‌‌‌‌‌‌‌‌ بورس در مدتی که برآیند شاخص‌کل در حدود صفر‌درصد بوده، رشدی 5/ 4‌درصدی را تجربه کرده است. شاخص صنعت وسایل ارتباطی در این مدت افت 7/ 17‌درصدی را ثبت کرده و مخابراتی‌‌‌‌‌‌‌‌ها نیز با کاهش 5/ 16‌درصدی سهام زیرمجموعه خود مواجه شده‌‌‌‌‌‌‌‌اند، پس از آن نیز نوبت به منسوجات با کاهش قیمت 15‌درصدی می‌رسد. در این لیست اما نام گروه‌های بزرگ بازار نیز به چشم می‌خورد؛ جایی‌که شاخص صنایع فلزات اساسی 3/ 7‌درصد، بانک‌ها 3/ 6 و خودرو 1/ 6‌درصد کاهش ارتفاع داده است.