سرگیجه سهامداران روی الاکلنگ بورس

همان‌طور که سهامداران خرد انتظار دارند وضعیت بورس با احیای برجام بهبود پیدا کند یا بورس هم هم‌‌‌‌‌‌‌‌پای تورم و دیگر بازارها رشد داشته باشد و دوباره برگردند به روزهای اوج، اما در مقابل فعالان و کارشناسان حوزه بورس از عدم‌ورود منابع مالی به بورس و خرید سهام گلایه‌‌‌‌‌‌‌‌مند هستند. آنها از این موضوع نه‌تنها گلایه می‌کنند بلکه بعضا معتقد هستند که ادامه این روند به ضرر  بازار سهام تمام می‌شود و دولت باید هرچه زودتر فکری به حال این وضعیت بکند. کارشناسان حوزه بورس این روزها ناامید هستند و اکثرا معتقدند که آنطور که باید و شاید و وعده داده شده بود از بورس و سهامداران حمایتی نشده است. در کنار این موضوعات و ابراز گلایه‌‌‌‌‌‌‌‌ها و انتقادها، آنها دل‌خوشی هم از وضعیتی که بازار سهام در هفته‌جاری با آن روبه‌رو می‌شود، ندارند و معتقدند که شاهد رشد و ورود پول به بازار نخواهیم بود؛ بلکه بازاری معتدل و منفی خواهیم داشت، با این‌حال برخی از آنها به گزارش‌‌‌‌‌‌‌‌های حسابرسی‌شده شرکت‌های پالایشی و انتشار آنها اشاره می‌کنند و این احتمال را مطرح می‌کنند که برای یکی دو هفته آینده شاهد لیدری این گروه‌ها در بورس خواهیم بود.

بازاری با روند متعادل و متمایل به منفی

سلمان نصیرزاده، کارشناس بازار سرمایه: در هفته پیش‌‌‌‌‌‌‌‌رو دو موضوع در بورس تاثیرگذار است. اولین موضوع این است که همچنان تمایل به خرید سهام در بازار ضعیف است. در این میان باید به این مساله اشاره کرد که عدم‌تمایل به خرید سهام طی پنج هفته گذشته اتفاق افتاده و این روند با گذشت هر هفته با شدت بیشتری در حال اتفاق‌افتادن است. موضوع دوم برمی‌گردد به مذاکرات احیای برجام در قطر که متاسفانه تا به امروز نتیجه چندان روشنی نداشته است و در سوی دیگر هم بازارهای جهانی همچنان ضعیف هستند. با توجه به این دو موضوع که در بورس تاثیرگذار هستند، برای هفته پیش‌‌‌‌‌‌‌‌رو، پیش‌بینی می‌‌‌‌‌‌‌‌کنم که بازار متمایل به منفی باشد و شدت این مساله می‌تواند بر اساس قدرت و ضعف جریان پول باشد، اما بازاری متعادل و متمایل به منفی خواهیم داشت. باید به این موضوع هم البته اشاره شود که بر اساس گزارش‌‌‌‌‌‌‌‌های عملکردی ماهانه یا جریانات معاملاتی، تک سهم‌‌‌‌‌‌‌‌ها بیشتر در بازار هفته پیش‌رو نوسان داشته باشند و به نظرم برای این هفته گروه خاصی را نمی‌توانیم به‌عنوان پیشرو در نظر بگیریم. البته برای یک هفته تا نهایتا دو هفته آینده گزارش‌‌‌‌‌‌‌‌های حسابرسی‌شده شرکت‌های پالایشی را در پیش داریم که این گزارش‌ها شاید بتوانند ظرف یکی دو هفته آینده این گروه را به‌عنوان گروهی که جریان پول بیشتری به آنها تمایل پیدا می‌کنند، مطرح کنند اما در کل برای هفته جاری با بازاری همچنان در هر حال روند متعادل و متمایل به منفی بدون اینکه گروه خاصی بخواهد نقش لیدری را در نظر بگیرد، مواجهه خواهیم بود.

شاخص‌کل تغییر قابل‌توجهی نخواهد داشت

بابک سالاروند، کارشناس بازار سرمایه: وضعیت نوسانی‌‌‌‌‌‌‌‌ که بازار سرمایه در هفته‌‌‌‌‌‌‌‌های اخیر دچار آن بوده است، با توجه به تداوم محرک‌های اثرگذار به هفته جاری نیز خواهد رسید. بازار سرمایه در هفته‌‌‌‌‌‌‌‌های گذشته در نوسانی‌‌‌‌‌‌‌‌ترین حالت ممکن به‌سر می‌برد و نتوانست انتظارات سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌گذاران را برآورده کند. در هفته‌‌‌‌‌‌‌‌های اخیر شاهد موج جدیدی از خروج سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌گذاران از این بازار بودیم که این شرایط جدا از اینکه باعث نگرانی تحلیلگران بازار شده است، در درازمدت صدمات جبران‌‌‌‌‌‌‌‌ناپذیری به بار خواهد آورد. همچنین ادامه‌‌‌‌‌‌‌‌دار بودن این روند باعث افزایش جو ناامیدی درمیان سهامداران خرد می‌شود و از طرفی بازارهای موازی بورس را با رونق بیشتری مواجه خواهد کرد؛ این در حالی است که در روزهای آینده صنایع بورسی بر اساس اخباری که در این رابطه منتشرشده است، با قطعی برق مواجه خواهند شد. همان‌طور که در زمستان سال‌گذشته مساله قطعی گاز، عملکرد منفی شرکت‌ها در آن مقطع را به‌دنبال داشت، هم‌‌‌‌‌‌‌‌اکنون نیز شرکت‌ها با آن چالش در حال روبه‌رو شدن هستند و این موضوع خود به تنهایی باعث افت سودسازی صنایع می‌شود و بازهم به خروج سهامداران از بازار سرعت می‌‌‌‌‌‌‌‌بخشد. از دیگر نکاتی که باید به آن اشاره شود این است که ارزش و حجم معاملات در بورس همچنان از بی‌‌‌‌‌‌‌‌رونقی و رکود بازار سرمایه حکایت دارد. این مساله عمدتا ناشی از عواملی است که پیش‌بینی می‌شود در هفته جاری نیز پابرجا باشند. باید به این موضوع هم اشاره شود که از جمله ابهاماتی که در مورد نرخ بهره وجود دارد، شکاف بین نرخ دلار نیمایی و دلار آزاد، قیمت جهانی کامودیتی‌‌‌‌‌‌‌‌ها، قیمت‌گذاری بلوک خودرویی‌‌‌‌‌‌‌‌ها، قطعی برق صنایع و... است، در نتیجه پیش‌بینی می‌شود این هفته نیز شاخص‌کل تغییر قابل‌توجهی نداشته باشد.

بعید است شاهد رشد و افزایش قیمت‌‌‌‌‌‌‌‌ باشیم

میثم ابوالقاسمی، کارشناس بازار سرمایه: درحالی‌که به‌نظر می‌رسید ‌بازار سرمایه تحت‌تاثیر برخی اخبار مرتبط با سیاست خارجی کشور سمت‌‌‌‌‌‌‌‌وسوی جدیدی پیدا کند اما این اتفاق رخ نداد. گرچه این موضوع و طولانی‌‌‌‌‌‌‌‌شدن روند مذاکرات احیای برجام از قبل تا حدودی روند مایوس‌کننده‌‌‌‌‌‌‌‌ای در تالار شیشه‌‌‌‌‌‌‌‌ای به‌وجود آورده بود اما به‌نظر می‌رسید ‌با روند صعودی بازارهای رقیب، بازر سهام نیز در مسیری جدید گام بردارد. در این میان از آنجا که بازار سرمایه نسبت به بازارهای دیگر با تنگناهای بیشتری مواجه است برای سهامداران چشم‌‌‌‌‌‌‌‌انداز روشنی از این بازار ترسیم نمی‌شود. افت روزانه معاملات و کاهش چشمگیر خرید حقیقی‌‌‌‌‌‌‌‌ها نشان از این موضوع مهم دارد که اعتماد سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌گذار یک‌بار دیگر از این بازار پر حاشیه، رخت بربسته است. در هفته‌ای که پشت‌سر گذاشتیم، شاهد بازاری نوسانی در بورس بودیم. همچنین در هفته مذکور بعضا شاهد اصلاح قیمت‌ها در بسیاری از صنایع و شرکت‌ها بودیم، به گونه‌‌‌‌‌‌‌‌ای که شاخص به محدوده یک‌میلیون و ۵۰۰‌هزار واحد نزدیک شد و به نقاط حمایتی شاخص برخورد کرد.

بر اساس آنچه که در هفته‌ای که پشت‌سرگذاشتیم اتفاق افتاد، نباید انتظار داشت در هفته پیش‌رو شاهد رشدهای شدید و افزایش قیمت‌ها باشیم، اما نکته‌‌‌‌‌‌‌‌ای که در این میان باید به آن توجه کنیم این است که می‌توانیم امیدوار باشیم تا وضعیت قیمتی شرکت‌ها بهبود پیدا کند و شاهد شکل‌‌‌‌‌‌‌‌گیری روند مثبت در بازار باشیم. نکته دیگری که در اینجا و در پیش‌بینی بازار هفته جاری باید مطرح شود، این است که با توجه به نزدیک‌شدن به فصل مجامع شرکت‌ها و بررسی وضعیت عملکردی شرکت‌ها، چشم‌‌‌‌‌‌‌‌انداز مناسبی برای اکثر شرکت‌ها می‌توان متصور بود. از سوی دیگر اتفاقات و تحولات سیاسی درخصوص مذاکرات احیای برجام به روزهای پایانی خود نزدیک شده و این احتمال می‌رود که در هفته پیش‌‌‌‌‌‌‌‌رو شاهد انعکاس اخبار تاثیرگذار در این‌خصوص باشیم.

همچنین بر اساس اخبار منتشرشده این احتمال وجود دارد در هفته جاری قیمت‌گذاری ایران‌خودرو و سایپا منتشر شود که این خبر می‌تواند بر وضعیت گروه خودرویی‌‌‌‌‌‌‌‌ها و قطعه‌‌‌‌‌‌‌‌سازها تاثیرگذار باشد. همچنین گروه‌های پالایشی، پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی هم با توجه به اصلاح قیمتی که در چند هفته اخیر شاهد آن بودیم، از صنایع مستعد به رشد در روزهای آتی خواهند بود.