یکی از مهم‌ترین رویدادهای بازار سهام در هفته منتهی به ۲۸ اردیبهشت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ماه اما عبور هر چند موقت شاخص‌کل از مرز ۶/ ۱‌میلیون واحدی بود. ارتفاعی که آخرین‌بار در ۵ مهرماه سال‌۹۹ بورسی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها به خود دیده بودند و این نماگر از زمان آغاز ریزش سهام یعنی مرداد ۹۹ تاکنون در هیچ‌یک از موج‌های صعودی خود موفق به فتح این ابرکانال نشده بود، اما روند نماگرهای بورسی در هفته جاری چگونه خواهد بود؟ آیا شاخص‌کل می‌تواند به سطوح بالاتری صعود کند یا همانند دو موج صعودی گذشته، بار دیگر شاهد اصلاح جدی قیمت‌ها در تالار شیشه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای خواهیم بود؟ نظرسنجی این هفته «دنیای‌اقتصاد» نشان می‌دهد هرچند کارشناسان انتظار دارند تا شاخص‌کل بورس تهران در هفته جاری کم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نوسان ظاهر شود اما سهامداران در انتظار رشد هر بیشتر قیمت سهام و روندی صعودی برای هفته جاری هستند. احتمال نزول قیمت‌ها اما از نگاه هر دو گروه شرکت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کننده در این نظرسنجی، ناچیز به‌نظر می‌رسد.

کارشناسان چه می‌گویند؟

صعودی: ۴۰‌درصد از کارشناسان شرکت‌کننده در نظرسنجی هفتگی «دنیای‌اقتصاد» انتظار دارند شاخص‌کل بورس تهران در هفته جاری روندی صعودی را طی کند. این کارشناسان به افزایش انتظارات تورمی اشاره می‌کنند و معتقدند انتظار می‌رود بار دیگر شاهد تاثیرپذیری مثبت بازار و سهامداران از تشدید انتظارات تورمی و کوچ سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های سرگردان به تالار شیشه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای باشیم. موضوعی که می‌تواند بار دیگر به تورم اسمی قیمت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ سهام بینجامد. در این میان دلار نیز با وجود افت بازدهی در هفته گذشته، اما همچنان  با نرخ نسبتا بالایی دادوستد شد که می‌تواند تقاضا در سهام دلاری بازار را برانگیزد و با توجه به ارزش بازار بالای این شرکت‌ها، شاخص سهام را صعودی کند.

کم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نوسان: ۵۱‌درصد از کارشناسان اما روند شاخص‌کل بورس تهران در هفته جاری را کم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نوسان ارزیابی می‌کنند. این گروه به حساسیت مرز ۶/ ۱‌میلیون واحد اشاره می‌کنند و معتقدند همانند دیگر مرزهای پشت‌سرگذاشته شده، این مرز هم تردید معامله‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گران را به‌دنبال خواهد داشت تا شاهد نوسان چندروزه باشیم، ضمن آنکه در هیچ‌یک از موج‌های صعودی گذشته در ۲ سال‌اخیر، شاخص‌کل بورس تهران نتوانسته این محدوده را با موفقیت پشت‌سر بگذارد و این حساسیت موضوع را دوچندان می‌کند. احتمال دارد برخی از معامله‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گران با همین هراس و تردید، اقدام به شناسایی سود کنند و کمی از فضای معاملات سهام فاصله بگیرند و خریداران نیز ترجیح دهند تا مطمئن‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تر شدن شرایط تکنیکی بازار، دست نگه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دارند، با این‌حال انتظار برای افت قیمت‌ها از نظر این گروه از کارشناسان منتفی است؛ چراکه هم پتانسیل‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های بنیادی و هم شرایط کلان اقتصادی در حمایت از قیمت سهام و شاخص‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های بورسی برآمده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند.

نزولی: ۹‌درصد از کارشناسان شرکت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کننده در نظرسنجی هفتگی «دنیای‌اقتصاد» اما به روند معاملات بورس در هفته جاری امیدوار نیستند و در انتظار افت قیمت سهام نشسته‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند. این گروه معتقدند در شرایطی که در مذاکرات برجامی در سکوت خبری به‌سر می‌برد و شاخص‌کل بورس نیز از کف اخیر خود بیش از ۳۰‌درصد فاصله گرفته، افت قیمت جهانی کالاهای پایه می‌تواند روندی کاهشی در تالار شیشه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای ایجاد کند تا شاهد نزول شاخص‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های بورسی باشیم.

سهامداران چه انتظاری دارند؟

صعودی: ۴۶درصد از سهامدارانی که در نظرسنجی «دنیای‌اقتصاد» شرکت کرده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند پیش‌بینی می‌کند در هفته جاری شاهد تداوم صعود میانگین قیمت سهام در تالار شیشه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای باشیم. این سهامداران با اشاره به شرایط مساعد بنیادی در بازار و احتمال ادامه رشد نرخ دلار در بازار تهران، امید دارند که شاهد افزایش تقاضا در بورس تهران و در رشد قیمت سهام باشیم. به اعتقاد این گروه، در شرایط فعلی و با توجه به امید ایجاد شده درخصوص اثرپذیری مثبت بورس از تورم احتمالی، دلیلی ندارد تا سهام مجددا وارد روند نزولی شوند، ضمن آنکه به‌دنبال آغاز عرضه خودرو در بورس‌کالا، انتظار می‌رود این عرضه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها ادامه پیدا کند تا شاهد بهبود شرایط بنیادی این گروه باشیم. موضوعی که بار دیگر سهام خودرویی را در کانون توجه سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاران بورسی قرار می‌دهد و در نتیجه آن، فضای مثبتی در کل بازار حاکم می‌شود.  

کم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نوسان: ۳۴درصد از سهامداران نیز روند بورس در هفته جاری را کم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نوسان ارزیابی می‌کنند. این گروه از نگرانی‌های خود در مرز ۶/ ۱‌میلیون واحد سخن می‌گویند و نسبت به ادامه روند صعودی اخیر با تردید می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نگرند. به اعتقاد این دسته از سهامداران، به‌نظر می‌رسد خریداران مدتی دست نگه‌دارند و در صورت تثبیت موفق شاخص‌کل بر فراز این قله ۲۰‌ماهه، وارد گردونه معاملات سهام شوند. در این میان نیز بهانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای برای افزایش فشار فروش در بازار دیده نمی‌شود و از این‌رو انتظار می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌رود در هفته جاری شاهد نوسان محدود نماگرهای بورسی در سطوح فعلی باشیم.

نزولی: ۲۰درصد از سهامداران شرکت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کننده در نظرسنجی «دنیای‌اقتصاد» اما چندان امیدوار نیستند و معتقدند در هفته جاری شاهد افت میانگین قیمت سهام خواهیم بود. این گروه می‌گویند همانند دو موج صعودی قبلی، این‌بار نیز شاخص‌کل نمی‌تواند صعود بیشتری را تجربه کند چراکه فعلا خبری از متغیر رشد قیمت‌های جهانی نیست.