دلار و کدال زیر نظر سهامداران

روز گذشته معامله‌‌‌گران از یک‌سو نگاهی به بازار ارز و کاهش نرخ دلار داشتند اما از سوی دیگر، گزارش‌‌‌ عملکرد شرکت‌ها در آخرین ماه پاییز را دنبال می‌کردند. جایی که قیمت سهام در سطوح مناسبی قرار دارد و در صورت بهبود عملکرد تولید و فروش آنها در سومین فصل سال که گزارش‌های آن حداکثر تا پایان دی ماه به فعالان بورسی مخابره می‌شود، می‌تواند با رشد سودآوری و در نتیجه تعدیل محسوس نسبت قیمت به درآمد همراه شوند. مولفه‌‌‌ای که طبیعتا بر جذابیت سهام

خواهد افزود. این مهم سبب شد با وجود کاهش صبحگاهی قیمت سهام به‌ویژه در گروه‌‌‌های کامودیتی‌‌‌محور که بخشی از آن به افت نرخ دلار پس از سخنان مثبت مربوط به خروجی روز اول دور جدید مذاکرات هسته‌‌‌ای بازمی‌‌‌گشت، جدال جدی میان خریداران و فروشندگان در نیمه دوم بازار شکل گیرد. همین جدال موجب شد شاخص کل بخش مهمی از افت نیمه نخست خود را جبران کند و تقریبا تا سطوح صفر تابلو پیش برود.

   خروج حقیقی‌‌‌ها از بزرگان بورسی

با توجه به موضوعات مطرح شده، روز سه‌‌‌شنبه از فشار سهامداران خرد برای خروج از گردونه معاملات سهام کاسته شد.

بررسی‌‌‌ها نشان می‌دهد در روزی که گذشت فعالان تالار شیشه‌‌‌ای در بورس تهران شاهد جابه‌‌‌جایی سهامی به ارزش ۱۵۲‌میلیارد و ۵۵‌میلیون تومان در مسیر حقیقی به حقوقی بودند. در فرابورس اما شرایط متفاوت بود و همزمان با ثبت رشد ۵۹/ ۰ درصدی آیفکس، حقیقی‌‌‌های این بازار نیز در نقش خریدار ظاهر شدند و خالص ورود ۴۵‌میلیارد و ۴۳۰‌میلیون تومانی را رقم زدند.

در این میان نگاهی به عملکرد بورس‌‌‌بازان در ۳۹ صنعت فعال بورسی حکایت از ورود سرمایه‌‌‌های خرد به ۱۱ گروه در مقابل خروج حقیقی‌‌‌ها از ۲۶ صنعت بورسی داشت اما همان‌طور که وضعیت نماگرهای این بازار نیز نشان می‌دهد، بیشترین خروج سرمایه حقیقی از گروه‌‌‌های بزرگ بازار رقم خورد.

در این راستا گروه فلزات اساسی با جابه‌‌‌جایی سهامی به ارزش ۵۱‌میلیارد و ۲۲۰‌میلیون تومان در مسیر حقیقی به حقوقی مواجه شد. پس از آن نوبت به پالایشی‌‌‌ها رسید تا شاهد خروج ۲۷‌میلیارد و ۹۴۶‌میلیون تومانی حقیقی‌‌‌ها باشند. شرکت‌های چندرشته‌‌‌ای صنعتی نیز در روندی مشابه با انتقال سهامی به ارزش ۲۰‌میلیارد و ۳۹۵‌میلیون تومان از سبد سهام حقیقی‌‌‌ها به پرتفوی معامله‌‌‌گران عمده بورس تهران مواجه شدند اما تنها گروه‌‌‌های کامودیتی‌‌‌محور نبودند که لیست فروش حقیقی‌‌‌ها را به خود اختصاص دادند و دو گروه بزرگ ریالی نیز در این جمع خودنمایی می‌کردند.

به این ترتیب صنایع بانک و خودرو در مجموع با خالص فروش ۳۰‌میلیارد و ۱۸۹‌میلیون تومانی بازیگران حقیقی بورس تهران مواجه شدند. در آن سوی بازار اما گروه‌‌‌های ریالی موردتوجه سهامداران خرد واقع شدند. در این خصوص می‌توان به صنعت مواد و محصولات دارویی با خالص ورود ۱۵‌میلیارد و ۸۸۸‌میلیون تومانی حقیقی‌‌‌ها اشاره کرد. پس از آن نهادهای مالی شاهد خالص خرید ۱۳‌میلیارد و ۲۵۶‌میلیون تومانی این دسته از معامله‌‌‌گران بودند. رایانه، سایر مالی، وسایل ارتباطی، محصولاتی چوبی و انبوه‌‌‌سازان از دیگر گروه‌‌‌هایی بودند که با بیشترین خالص خرید حقیقی همراه شدند.

   بورس ‌‌‌سه‌‌‌شنبه از دریچه آمار

در روزی که شاخص کل بورس تهران با افت ۰۳/ ۰ درصدی مواجه شد، از ۳۵۲ نماد معامله شده، قیمت پایانی ۲۰۷ سهم (۵۹‌درصد) مثبت بود و در مقابل ۱۲۸ سهم (۳۶‌درصد) در سطوح منفی دادوستد شدند. در این بازار ۵۲ نماد (۱۵‌درصد) صف خریدی به ارزش ۱۴۲‌میلیارد تومان تشکیل دادند اما در مقابل شاهد شکل‌‌‌گیری صف فروش در ۱۱ نماد بورسی (۳‌درصد) به ارزش ۷۳‌میلیارد تومان بودیم.

در فرابورس ایران اما در روزی که آیفکس افزایش ۵۹/ ۰ ‌درصدی را ثبت کرد، ۱۴۰ نماد معامله شدند که در این میان قیمت ۸۲ سهم (۵۹‌درصد) مثبت و ۵۷ سهم (۴۱‌درصد) منفی بود. در این بازار ۲۷ نماد (۱۹‌درصد) صف خریدی به ارزش ۹۲‌میلیارد تومان تشکیل دادند و در مقابل شاهد شکل‌‌‌گیری صف فروش در ۲ نماد فرابورسی (یک‌درصد) به ارزش ۲۸‌میلیارد تومان بودیم.  بازار پایه نیز دیروز میزبان دادوستد ۱۳۶ نماد بود. در این میان ۴۴ سهم (۳۲‌درصد) مثبت ماندند و در مقابل شاهد ۸۵ سهم (۶۳‌درصد) در محدوده منفی بودیم. در این بازار نیز ۲۶ نماد (۱۹‌درصد) صف خریدی به ارزش ۷۵‌میلیارد تومان شکل دادند و صف فروش در این بازار به ۴۹ نماد (۳۶‌درصد) با ارزشی بالغ بر ۲۱۱‌میلیارد تومان اختصاص پیدا کرد.

   همگام با صنایع بورسی

در روزی که شاخص کل با افت ۰۳/ ۰‌درصدی مواجه شد، نگاهی به عملکرد صنایع ۳۹گانه بورسی حکایت از رشد شاخص ۲۳ گروه در مقابل افت میانگین قیمت‌ها در ۱۵ صنعت دارد. در این میان بیشترین بازده از آن گروه محصولات چوبی با رشدی بالغ بر ۷/ ۴‌درصد شد و پس از آن صنعت اطلاعات و ارتباطات با افزایش ۷۹/ ۲ درصدی شاخص صنعت همراه شد.

در آن سوی بازار صنعت وسایل ارتباطی با کاهش ۷/ ۴‌درصدی شاخص قعرنشین شد و محصولات چرمی نیز افتی ۰۳/ ۳ درصدی را تجربه کرد.