یکی از این کاربران با یادآوری اظهارات سال گذشته مسوولان که اختصاص کالابرگ به کالاهای اساسی را رد کرده بودند، نوشت: «توزیع کوپن را دی پارسال تکذیب کردند و الان از جزئیات توزیع کوپن می‌گویند. مشابه اتفاقی که درباره بنزین و ... افتاده است.» او علت اینکه رسانه‌های ایران دائم در حال تایید و تکذیب اخبار هستند را عدم اطلاع‌رسانی صحیح مسوولان دانسته است.

کاربری به نام حسام هم به کنایه نوشت: «خوب ظاهرا با سرعت نور داریم به عقب برمی‌گردیم.» کاربر دیگری نیز نوشت: «بازگشت کوپن به زندگی مردم ایران!» یکی دیگر از کاربران توییتر هم به مقایسه پیشرفت‌ کشورهای مختلف پرداخت و نوشت: «ژاپن: ساخت رستوران در مریخ تا ۲۰۳۰، کره جنوبی: ساخت اولین شهر شناور جهان تا ۲۰۳۰، چین: ابرقدرت اقتصادی تا سال ۲۰۵۰، عربستان: ساخت شهر هوشمند تا ۲۰۳۰، قطر، امارات و ترکیه: قطب گردشگری و اقتصادی خاورمیانه، هند: قطب هسته‌ای، صنعتی و اقتصاد تا ۲۰۳۰ و ایران: کوپن و برگشت به دهه ۶۰».

پیمان مولوی هم در تحلیل خبر اختصاص کالابرگ به کالاهای مصرفی نوشت: «بازگشت به کوپن یا کوپن الکترونیک، هرچه هست، یک نشانه دارد: عقبگردی شدید در ایران، اقتصاد سال ۱۳۹۰ با تولید ناخالص ۶۰۰میلیارد دلاری را امروز به ۱۹۰میلیارد دلار رسانده است، آن هم با رفتن زیر بار تحریم‌ها و انقطاع از جهان، و مردمش نیازمند کمک دولت برای بقا!»

توییت مجتبی توانگر، نماینده عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، نیز دیروز با واکنش بورسی‌‌بازان همراه بود. او نوشته بود: «تلاش‌ها برای ایجاد اعتماد مردم به بورس؛ بازدهی ۳ماهه پالایش یکم: مثبت ۵۰درصد و رتبه دوم در بین همه صندوق‌ها: مثبت ۳۹درصد. بازدهی ۶ماهه پالایش یکم: مثبت ۴۴درصد و رتبه دوم در بین همه صندوق‌ها: مثبت ۲۹درصد. همچنین در یک ماه گذشته پالایش یکم با ۲۳درصد بازدهی بهترین صندوق شناخته شد.» کاربران بورسی فضای مجازی از اینکه این نماینده مجلس حالا که بازار سرمایه کمی جان گرفته به حرف آمده و وضعیت فعلی را به عملکرد دولت و مجلس گره می‌زند معترض بودند. علی یکی از این کاربران بود که خطاب به این نماینده مجلس نوشت: «جناب توانگر دیگه بالا رفتن قیمت جهانی نفت رو به نام خودتون نزنید.»‌ یا کاربر دیگری که نوشت: «ای داد! دوباره بدبخت شدیم اینا دوباره عکس گرفتنشون با بورس شروع شد.»‌ برخی از کاربران هم برای توانگر توضیح دادند هنوز وضعیت صندوق‌های دولتی بهبود نیافته و همچنان زیر قیمت NAV معامله می‌شوند. کاربری از این نماینده پرسید: «چرا نمی‌گویید در صندوق پالایش در زمانی که نفت ۲۰دلار بود ۱۰۰۰۰تومان به مردم گران‌فروشی کردیم. امروز با نفت ۱۱۰دلاری قیمت هر واحد صندوق ۸۵۰۰تومان و ۳۰درصد زیر ارزش؟»

نوید قدوسی

فعال بازار سرمایه

اعدادی از رشوه‌های ردوبدل‌شده در دستگاه‌های اداری می‌شنوم که قشنگ برام روشن شده چرا یک عده میگن ایران بهترین جا برای زندگیه. مثلا طرف با ۱۰سال سابقه کار و ماهی ۱۵میلیون حقوق ۴ تا آپارتمان تو تهران و دو تا تو استانبول داره؛ ماشین و دلار و سکه و غیره اشانتیون.

کامل ابراهیمیان

تحلیلگر بازار سرمایه

به جای انتشار حقوق و دستمزد مدیران، عملکرد فصلی و سالانه آنها را در قالب گزارش‌های مالی کدال منتشر کنید تا ارزیابی شوند. مدیرانِ تشنه خدمت، مجانی کار کنند وقتی هم بودجه می‌خورند و هم عملکردشان تحمیل هزاران میلیارد تومان زیان به شرکت‌های دولتی است به چه دردی می‌خورند.

سهیلا صالحی

کارشناس بازار سرمایه

اینکه گفته میشه شرایط تورمیه و بازار سرمایه متاثر از تورم می‌تونه گمراه‌کننده باشه. قیمت سهم‌ها نباید به واسطه تورم بالا برن، بلکه باید به واسطه رشد EPS که دلیلش تورم بوده بالا برن. انتظار رشد قیمت باید بر مبنای تحول در سودآوری باشه و این مطمئن‌ترین رشد هست!