محمد مخبر، معاون اول رئیس‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌جمهوری ایران یکشنبه شب در حکمی، مصوبه پیشین هیات وزیران مبنی‌بر حذف دو نماینده اقتصادی و اجرایی رئیس‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ دولت از کمیسیون اقتصادی را جهت اجرا ابلاغ کرد. گرچه سخنگوی دولت اعلام کرده تغییر در ترکیب کمیسیون اقتصادی بنا به درخواست خود این اعضا و به دلیل اشتغالات متعدد و عدم‌امکان حضور ایشان در جلسات کمیسیون بوده، اما کاربران فضای‌مجازی تحلیل دیگری دارند و معتقدند اختلاف در تیم اقتصادی دولت باعث این جدایی شده است. گروهی از کاربران از قصد محسن رضایی برای نامزدی در انتخابات ریاست‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌جمهوری دوره آینده می‌گفتند و معتقد بودند او چون قصد دارد بار دیگر نامزد ریاست‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌جمهوری شود از کمیسیون اقتصادی دولت خارج شده تا تبعات سنگین عملکرد اقتصادی این دولت به پایش نوشته نشود.

بورسی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های فضای‌مجازی هم به این اتفاق واکنش نشان دادند. حسین خزلی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌خرازی یکی از آنها بود که با بازتوییت توضیحات سخنگوی دولت درباره این جا‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌به‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌جایی نوشت: «معاون اقتصادی رئیس‌جمهور وقت ندارد در جلسات کمیسیون اقتصادی شرکت کند! کاش جناب جهرمی دلش برای خودش و رزومه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اش کمی بسوزد!» رضا خانکی هم به کنایه نوشت: «دقت کنید به خاطر مشغله‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های شخصی اون شخصی که اون پوزیشن رو گرفته، نیومدن یک نفر دیگه رو جایگزین کنند که بتونه تو این جلسات شرکت کنه، اومدن اون پوزیشن رو حذف کردند.‌» آخرین طرح فروش فوق‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌العاده ایران‌خودرو هم در روزهای اخیر در فضای‌مجازی سروصدا کرده است. در این طرح ۵‌میلیون نفر ثبت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نام کردند اما تنها ۸‌هزار خودرو عرضه شده است. یکی از کاربران فضای بورسی در واکنش به این اتفاق نوشت: «این در شرایطی است که قوانین محدودکننده برای خریداران وجود داره و همه نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تونن ثبت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نام کنن. اگر این محدودیت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها وجود نداشت احتمالا بالای ۱۵‌میلیون ثبت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نام در هر مرحله انجام می‌شد.‌»

برخی هم ریزتر مقایسه و شانس هر شرکت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کننده در قرعه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کشی را سنجیدند. یکی از آنان نوشت: «تو طرح فروش فوری ایران‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌خودرو ۲‌میلیون و ۵۴۰‌هزار نفر فقط برای خرید پژو پارس TU۵ ثبت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نام کردند، این در حالیه که تو همین طرح فقط ۱۵۰۰‌تا از این خودرو عرضه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شه، یعنی شانس یک به ۱۶۹۳ برنده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شدن. چنین استقبالی به خاطر کیفیت پرشیاست یا اختلاف قیمت ۱۹۸‌میلیون تومنی کارخونه با بازار؟» یکی از کاربران هم وضعیت صنایع خودرویی کشور را با آمریکا مقایسه کرد و نوشت: «در آمریکا شرکت فوردموتور اعلام کرده ۶۵۰‌هزار خودرو خود را به علت احتمال نقص فنی در بازوهای برف پاک‌کن فراخوان خواهد کرد. در اینجا‌ خودرو از این طرف به آن طرف اتوبان پرت می‌شود و ایربگ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هایش بازنمی‌شود و خودروساز حتی لازم نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بیند یک توضیح منتشر کند.‌»


مهدی رباطی

کارشناس بازار سرمایه

دهه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هاست دنیا به این رسیده و تجربیات موفق هم نشان می‌دهد که راه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌حل فقرمطلق افزایش سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاری، رشد اقتصادی و تولید ثروت است تا فقرا هم به همان نسبت رشد کنند و شغل پایدار داشته باشند، اما در ایران هنوز راه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌حل فقرمطلق را رسیدگی به فقرا و سیاست‌های تعزیری می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دانیم.