غایب بزرگ کابینه رئیسی در فضای مجازی/ رئیسی و محسن رضایی رکورد زدند

دولتمردان سیزدهم در کنار رئیس‌جمهور حضوری پررنگ در فضای مجازی دارند. آیا این حضور می‌تواند زمینه‌ساز مخالفت آنها با طرح صیانت مجلس شود؟

رئیسی مخالف طرح ضدِاینترنت مجلس؟ 

در روزهای تبلیغات انتخاباتی ابراهیم حضوری پررنگ در فضای مجازی داشت و برخی این حضور و تأکید او بر داشتن فالوور دو میلیون نفری را نشانه همراهی او با فضای مجازی و مخالفت با فیلترینگ برداشت کردند. ازسوی‌دیگر، در همان روزهایی که مجلس در گیرودار بررسی طرح صیانت از فضای مجازی بود فیلمی از او که آن روزها هنوز رئیس‌جمهور منتخب بود در فضای مجازی منتشر شد که نشان از مخالفتش با فیلترینگ می‌داد. رئیسی در این فیلم می‌گوید؛ فضای مجازی زمینه کسب‌وکار مردم است. فضای مجازی امروز ابزار کار مردم شده و از این طرق کسب درآمد می‌کنند. آیا کسی می‌آید محل درآمد مردم را تعطیل کند. 

مرور روزنامه های امروز در اکوایران

او در ادامه می‌گوید؛ دختران من خیلی وقت‌ها از طریق این فضا خرید می‌کنند، می‌گویند هم ارزان‌تر است هم راحت‌تر است، هم می‌توانیم به کالای مناسب دست پیدا کنم. فضای مجازی باید گسترش پیدا کند. هر فضایی نیاز به امنیت دارد، امنیت یعنی اینکه سرقت نشود، یعنی اطلاعاتی که مردم می‌گذارند سرقت نشود. 

بسیاری انتشار این فیلم را معنادار و نشانه مخالفت او با طرح مجلس دانستند. اما رئیس‌جمهور و دولتمردان از چه زمانی وارد فضای مجازی شده‌اند؟ آیا این روزها نیز رئیس‌جمهور و دولتمردان در فضای مجازی حضور پررنگ دارند یا با مستقر شدن دولت در پاستور هنگامه شعار و وعده دادن در فضای مجازی گذشته است؟ 

رئیسی و محسن رضایی رکورد زدند 

اول دی‌ ماه 1394، روزی است که سیدابراهیم رئیسی اولین پست اینستاگرامی خود را منتشر کرده است؛ حدوداً دو ماه قبل از انتخابش به عنوان تولیت آستان قدس رضوی. از آن زمان تا به امروز که دو سمت دیگر یعنی ریاست قوه قضائیه و ریاست دولت را در کارنامه خود اضافه کرده، 2789 پُست در این صفحه بارگزاری شده است؛ پُست‌هایی که اغلب همراه عکسی، به شرح فعالیت‌ها و برنامه‌های رئیسی، دیدار با مردم روستاهای مختلف، دیدارهای رسمی و... اختصاص دارد. رئیس دولت سیزدهم یکی از پرطرفدارترین سیاستمداران در اینستاگرام است. 

محسن رضایی، معاون اقتصادی دولت و دبیر سابق تشخیص مصلحت نظام، یکی از فعالان جدی در فضای مجازی و از مخالفان طرح ضدِاینترنت است. او در توئیتر و اینستاگرام خود اظهارات و انتقاداتش را منتشر می‌کند. 

ضرغامی در فضای مجازی زیر میز زد

سیدعزت‌الله ضرغامی هم که متصدی وزارت میراث فرهنگی است، حضور پررنگ در فضای مجازی چه اینستاگرام و چه در توئیتر دارد. او که ابتکارات زیادی را در این فضا به خرج داده است، از هشتگ‌سازی‌ها تا بازنشر تصاویر و روایت‌ها از صبحانه‌های سیاسی‌اش. 

او در سالی که گذشت در توئیتر از هر بابی سخن گفته است؛ وضعیت اقتصادی، نقد و حمله به دولت، تعداد فالوئرهای کیم کارداشیان، رابطه با آمریکا و... .

سیدمحمد حسینی هم که در سال گذشته به توئیتر پیوسته است، شرح فعالیت‌ها و یا انتقادات خود را منتشر می‌کند. همچنین صفحه اینستاگرام او توسط ادمین اداره می‌شود. 

امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی، امیر آشتیانی، احسان خاندوزی و سیدمحمد حسینی هم حضور پررنگی در فضای مجازی دارند. 

توئیتر، محبوب‌ترین اپلیکیشن بین دولتمردان رئیسی! 

مُهر قرمز فیلترینگ بر روی توئیتر زده شده اما میدان اظهارنظرهای مختلف شده است. گاهی در آن خبری را منتقل می‌کنند و زمانی هم با طعنه و کنایه و تنها با 280 کاراکتر، به جنگ مخالفان خود رفته و طوفان به راه می‌اندازند. 

ارتباط مستقیم با مردم و سرعت انتشار پیام هم باعث شده که مسئولان، قانون فیلترینگ را دور بزنند و عضو ثابت آن باشند. 

عضویت 22 نفر اعضای دولت سیزدهم در توئیتر در مقابل عضویت شانزده نفر از آنان در اینستاگرام نشان از آن دارد که این اپلیکیشن از محبوبیت بیشتری در میان کابینه سیزدهم برخوردار هستند. 

زارع‌پور، غایب بزرگ فضای مجازی

از میان مردان کابینه رئیسی، محسن رضایی قدیمی‌ترین عضو توئیتر است که در سپتامبر 2015 به عضویت آن درآمده است و عزت‌الله ضرغامی نیز که در آگوست 2016، عضو این اپلیکیشن شده است، در رتبه دوم قرار دارد. اما نکته قابل‌توجهی که وجود دارد، این است که یازده نفر از معاونان و وزرای رئیسی در تیر یا مرداد یعنی پس از معرفی‌شان توسط رئیس‌جمهور پا به میدان توئیتر فیلترشده گذاشتند. 

محمد مخبر نیز که پس از رسیدن به پست معاون اولی به توئیتر پیوست، در اولین توئیت خود نوشته بود؛ «به نام خدای شهیدان و راستگویان فارغ از هر زنده‌باد و مرده‌باد سر به راه مملکت باید نهاد. این صفحه کاربری محمد مخبر ـ فرزند خوزستان و خادم همه مردم بی‌مانند ایران ـ جهت تعاملی بی‌واسطه به محضر شماست.» 

بااین‌حال عیسی زارع‌‌پور، وزیر ارتباطات، غایب بزرگ کابینه رئیسی در فضای مجازی است؛ مردی که مستقیماً با مسئله فیلترینگ و فضای مجازی ارتباط دارد. 

در جدول زیر، اسامی وزرایی که در توئیتر یا اینستاگرام عضو هستند، آمده است. 

Screenshot (573)

 

توضیحات جدول 

* درپی عدم رأی اعتماد مجلس به وزیر پیشنهادی آموزش‌وپرورش، این وزارتخانه زیر نظر سرپرست اداره می‌شود. 

** هنوز معاون علمی فناوری، رئیس سازمان محیط زیست و سخنگوی دولت مشخص نشده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.