نکته دیگری که باید به آن اشاره شود و سهامداران در جریان آن قرار بگیرند این است که این روزها شاهد ضعف تحلیلی در بازار هستیم، چراکه  گروه‌های مختلف اثرات زیادی را از گروه لیدر دریافت می‌کنند کما اینکه این گروه‌ها هیچ ارتباط بنیادی با گروه لیدر ندارند. برای مثال با شدت‌گرفتن عرضه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها در نماد «خگستر» که یکی از نمادهای اصلی گروه خودرو به‌شمار می‌آید و حجم قابل‌توجهی را در معاملات روزهای گذشته به خود اختصاص داد، شاهد عقب‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نشینی در گروه خودرو و سایر گروه‌های بازار بودیم.

مساله دیگر اینکه اکنون بازار سرمایه نگرانی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای از بابت کاهش نرخ دلار به دلیل عدم‌ظرفیت تقویت پول ملی در برابر دلار ندارد و اینکه در حال‌حاضر منابع در دسترس دولت به‌شدت محدود است و انبساط مالی قطعا با انبساط پولی همراه خواهد بود. همچنان خطر ابرتورم دور از ذهن نخواهد بود و انتظار بر این است که روند فروش شرکت‌ها بهبود و در نرخ‌های بالاتری انجام شود.

با توجه به نزدیک‌شدن فصل مجامع سهم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هایی که در گذشتهDPS مناسبی داشته‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند، می‌توانند معیار مهم بازار در انتخاب سهم باشند. روند جهانی کامودیتی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها و قیمت جهانی نفت تاثیر قابل‌ملاحظه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای بر بازار سرمایه خواهد داشت که البته قیمت نفت با آزادسازی ذخایر استراتژیک نفت کشورهای عضو آژانس در کوتاه‌مدت به احتمال زیاد روند نزولی به خود بگیرد و‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در کامودیتی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها با توجه به افزایش احتمال آتش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بس در آینده بین روسیه و اوکراین شاهد عقب‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نشینی قیمت‌ها هستیم ‌‌‌‌و همچنین در روزهای گذشته خبرهایی منتشر شد که خوش‌بینی به مذاکرات احیای برجام را که مهم‌ترین محرک رشد بورس بوده است را کاهش داد.

در نهایت با توجه به این توضیحات و با در نظر گرفتن شرایط به‌نظر می‌رسد که روند کلی بازار در میان‌مدت روند صعودی با شیب ملایم باشد. اگر ارزش معاملات بالای ۵‌هزار میلیارد‌تومان باشد و افزایش معاملات خرد بازار سهام ادامه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دار باشد، حرکت رو به جلوی شاخص استمرار خواهد داشت اما اکنون بازار در محدوده مقاومتی مهمی قرار دارد که پیش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بینی می‌شود در هفته جاری، روند بازار اصلاح کوچکی داشته باشد و بازاری همراه با رنج و نوسان داشته باشیم که در آن شاهد دست به‌دست شدن سهم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها خواهیم بود. توصیه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ام به سهامداران خرد گرامی این است که اصلاح پرتفوی می‌تواند استراتژی خوبی در این هفته باشد، چراکه با توجه به حجم و ورود نقدینگی به بورس احتمال کمی برای ریزش وجود دارد و می‌توان در سال‌۱۴۰۱ به اوضاع و احوال بورس امیدوار بود.