پیام شما: لطفا از کارشناسان بپرسید نرخ تورم در وضعیت بازار سرمایه چه تاثیری دارد؟ آیا بر اساس نرخ تورم بازار سهام صعودی می‌شود؟ این سوال هم پاسخ داده شود که چطور برخی از سهم‌‌ها در حال‌‌حاضر با قیمت سال ۹۸ معامله می‌شود، درحالی‌که طی این سال‌ها با تورم افسارگسیخته قیمت‌ها مواجه بودیم. حتی قیمت کالاهای اساسی و کالاهای استراتژیک هم با افزایش مواجه شدند اما قیمت برخی سهام نه‌‌تنها درجا زده بلکه سقوط هم کرده است.

پاسخ از حمیدرضا فاروقی، کارشناس بازار سرمایه:   اثر تورم بر بازار سرمایه کاملا مستقیم است؛ یعنی اگر تورم افزایش داشته باشد، بازار سهام هم رشد می‌کند، اما نکته‌‌ای که باید به آن توجه شود این است که اثر تورم در میان صنایع و شرکت‌های مختلف متفاوت خواهد بود، اما به‌طور کلی تاثیر آن مثبت است و باعث رشد بازار می‌شود.

اگر بخواهیم به‌صورت ساده تعریف کنیم، تورم از افزایش قیمت اقلام مصرفی و کالا‌هایی تولید داخل کشور ایجاد می‌شود. اگر در یک حالت ساده فرض کنیم که حاشیه سود شرکت‌ها ثابت باشد، با افزایش تورم بازهم قدرمطلق عدد سودشان افزایش پیدا می‌کند. نکته‌‌ای که وجود دارد این است که شدت این افزایش قیمت در برخی از شرکت‌ها و صنایع متفاوت است چون تورم در برخی از شرکت‌ها ابتدا در کالاهای مصرفی‌‌شان اتفاق می‌‌افتد و بعد با یک فاصله زمانی می‌توانند افزایش نرخ بگیرند، اما در برخی دیگر از شرکت‌ها تورم خیلی سریع‌‌تر در فروش محصولاتشان لحاظ می‌شود و با یک  فاصله زمانی مواداولیه‌‌شان گران می‌شود، بنابراین تورم در صنایع و شرکت‌های مختلف به جهت اینکه اول روی فروششان یا مواداولیه‌‌ مصرفی‌شان تاثیر می‌‌گذارد، ممکن است تقدم و تاخر ایجاد کند و باعث شود که ما شدت رشد سودآوری و به سبب آن افزایش قیمت سهم‌‌ها را بین صنایع و شرکت‌های مختلف به‌صورت یکدست شاهد نباشیم.

به‌عنوان مثال ممکن است در بازار ببینیم یک‌سری صنایع رشد کنند و یک‌سری دیرتر. حتی اثر تورم بر یک‌سری از صنایع در مقطع اولیه ممکن است منفی باشد البته این اثر منفی کوتاه‌‌مدت است و در نهایت آ‌‌نها هم شاهد رشد خواهند بود.

اکنون تورم در کشور بالای ۴۰‌درصد است و در سال‌های گذشته نیز در همین محدوده بوده است، اما پاسخ این سوال که چرا با وجود تورم و افزایش آن قیمت سهام شرکت‌ها هنوز به قیمت سال ۹۸ معامله می‌شود، ساده است: چون اواخر سال ۹۸ و ابتدای ۹۹ سهام شرکت‌ها خیلی جلوتر از نرخ تورم و نرخ دلار رشد کردند. اگر قیمت سهم‌‌های بازار (در همه صنایع) حتی خودروسازی را در سال ۹۸ نگاه کنیم، می‌‌بینیم که ارزش بازار این شرکت‌ها در مقایسه با نرخ دلار خیلی بیشتر رشد داشته است. همچنین در مقایسه با تورم هم خیلی بیشتر رشد کردند؛ به همین جهت هم بازار در آن مقطع ریزش را تجربه کرد، چون قیمت‌های سهام با واقعیات اقتصاد همخوانی نداشت.