رونق بورس از مسیر بهبود زیرساخت‏‌ها

«نمایندگان نسبت به وضعیت بورس با دولت مماشات نمی‌کنند»؛ این جمله را غلامرضا مرحبا، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به گلایه سهامداران می‌دهد. او این شائبه را که مطالبه‌‌گری نمایندگان مجلس یازدهم نسبت به بورس در دولت سیدابراهیم رئیسی کمرنگ شده است، رد می‌کند و تاکید دارد دغدغه مردم و مشکلات آنان از جمله معضل بازار سرمایه دغدغه نمایندگان مجلس نیز هست و در این زمینه هیچ مماشاتی نمی‌کنند. مرحبا اما در ادامه سخنانش معتقد است دولت سیزدهم تازه مسوولیت را برعهده گرفته و باید به آنان فرصت داد تا برنامه‌های خود را اجرا کنند.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید می‌‌کند: «من به‌عنوان یکی از نمایندگان مجلس قول می‌‌دهم که مماشاتی در کار نباشد و اتفاقا انتظار ما از دولت انقلابی خیلی بیشتر است چون مردم از دولت انقلابی انتظار دارند که خوب کار کند و مشکلات آنان را برطرف کند.» سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس همچنین تاکید می‌کند «نباید برای شاخص‌‌ها کاری کرد و به‌اصطلاح «شاخص‌‌سازی» انجام داد ولی باید زیربنا‌‌ها و ساختارها را بهبود بخشید و توسعه داد تا بازار سرمایه به محلی امن و مطمئن برای سرمایه‌گذاری تبدیل شود.»

  برخی اخبار حاکی از این بود که وزیر اقتصاد و امور دارایی و همچنین رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار امروز برای پاسخ به سوال نمایندگان در صحن علنی مجلس حاضر می‌‌شوند!

من اطلاعی در این‌باره ندارم اما اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی روز یکشنبه جلسه‌‌ بورسی داشتند و در این جلسه هم آقای خاندوزی و همچنین آقای عشقی حضور داشتند و پاسخگوی سوالات نمایندگان بودند، اما اینکه امروز مجلس چنین جلسه‌‌ای دارد از آن بی‌‌اطلاعم!

  در جلسه‌‌ای که روز یکشنبه با آقای خاندوزی و رئیس سازمان بورس داشتید چه صحبت‌‌‌هایی مطرح شد؟

ابتدا در حضور وزیر اقتصاد و رئیس سازمان بورس گزارشی از وضعیت کنونی بازار سرمایه خوانده شد. این گزارش از سوی کمیسیون اقتصادی تهیه شده بود و آقای علیزاده که نماینده ناظر مجلس شورای اسلامی در شورای‌عالی بورس هستند، آن را تهیه کردند. در این گزارش به محورهای مختلفی از باید‌‌ها و نبایدهای بورس اشاره شده بود. بعد از قرائت این گزارش آقای خاندوزی مختصر صحبتی داشتند و سپس آقای عشقی صحبت‌‌‌هایی کردند. محور این صحبت‌‌ها هم درباره برنامه‌های آنان برای بهبود وضعیت بازار سرمایه بود. از جمله اینکه آقای عشقی درباره عرضه اولیه‌‌هایی که در راه است، صحبت کردند. همچنین درباره شرکت‌های دانش‌‌بنیان که وارد بورس شده‌‌اند و قرار است وارد شوند. علاوه‌بر این درباره موضوع مهم شفافیت در بازار سرمایه توضیح دادند وتاکید داشتند که شفافیت در اسناد شرکت‌ها را به نتیجه رسانده‌‌‌‌اند. درباره دعاوی که برخی از شرکت‌ها و موسسات دارند نیز صحبت کردند که بر اساس صحبت‌‌های ایشان این دعاوی باید در سامانه کدال ثبت شوند که بتوان از آنها استفاده کرد. در مجموع اینها مواردی است که در جلسه روز یکشنبه کمیسیون اقتصادی با رئیس سازمان بورس و وزیر اقتصاد مطرح شد.

  در هفته‌های گذشته که بازار در حال ریزش و صدای سهامداران بلند شده بود، چند نفر از نمایندگان مجلس مصاحبه‌‌هایی در انتقاد به عملکرد وزیر اقتصاد در این حوزه داشتند و حتی برخی از آنها توییت‌‌‌هایی تندی هم نوشتند. این نمایندگان دوران نمایندگی آقای خاندوزی را به ایشان یادآور شده بودند و تاکید داشتند ایشان که به عملکرد دولت آقای روحانی در حوزه بورس انتقاد داشت، اکنون که خودش مسوولیت برعهده گرفته همان راه را می‌‌رود! آیا این انتقادها در جلسه روز یکشنبه هم مطرح شد؟

نه به این صورت انتقادی مطرح نشد. جلسه روز یکشنبه کمیسیون اقتصادی مجلس با وزیر اقتصاد و رئیس سازمان بورس؛ یک جلسه کارشناسی و تخصصی بود. در این‌گونه جلسات ادبیاتی که استفاده می‌شود فرق دارد و معمولا ادبیات نمایندگان با توییت‌‌ها یا مصاحبه‌های انفرادی و شخصی که دارند متفاوت است، اما در کل ما نمایندگان مجلس صریح هستیم و مستقیما حرف‌‌های خود را می‌‌زنیم و با کسی هم تعارف نداریم. در جلسه کمیسیون اقتصادی با آقایان خاندوزی و عشقی هم وضعیت همین بود و درباره دغدغه‌‌هایی که مردم دارند، صحبت کردیم. درباره اینکه وضعیت بورس باید بهتر شود و باید سرمایه‌های مردم حفظ شود. در همه‌جای دنیا بورس محل بسیار خوبی برای سرمایه‌گذاری و تامین مالی شرکت‌‌‌هاست و ما علاقه داریم این اتفاق در بازار سرمایه ما نیز بیفتد و به یک محل امن و مطمئن برای سرمایه‌گذاری تبدیل شود و هر چیزی که مخل این مساله باشد مورد اعتراض است. ما هم به رئیس سازمان بورس انتقاداتی داشتیم و هم به وزیر محترم که این اعتراض‌‌ها بیشتر در قالب مطالبه‌‌گری بود که وضعیت بورس بهبود باید یابد و شرایط باید در کوتاه‌‌ترین زمان ممکن به حالت طبیعی برگردد.

  پاسخ آنها به این انتقادات چه بود؟

آنها از برنامه‌های خود گفتند و اینکه اکنون چه کار‌هایی برای بهبود وضعیت بورس شده است. همان‌طور که گفتم درباره شفافیت در بازار سرمایه و دعاوی و شرکت‌های پالایشی صحبت‌‌‌هایی کردند. همچنین گفتند که مذاکراتی با بانک مرکزی داشتند تا تامین مالی شرکت‌ها صورت گیرد. همچنین صحبت‌‌‌هایی درباره واریز سجامی سود سهم‌‌ها شد که مبلغ خوب و چشمگیری است و شبکه بانکی باید همراهی داشته باشد. موارد این‌چنینی مطرح شد اما نباید برای شاخص‌‌ها کاری کرد و به اصطلاح «شاخص‌سازی» انجام داد ولی باید زیربنا‌‌ها و ساختارها را بهبود بخشید و توسعه داد تا بازار سرمایه به محلی امن و مطمئن برای سرمایه‌گذاری تبدیل شود. بحث بسیار مهم دیگری که در این جلسه مطرح شد درباره سیستم نظارت بورس بود که تاکید شد این سیستم نظارتی باید مکانیزه شود و دخالت انسان در آن به حداقل برسد تا مشکلاتی که قبلا با آنها روبه‌رو بودیم برطرف شود. همچنین گفته شد که باید در سیستم سخت‌افزاری و نرم‌‌افزاری نظارت بورس بازنگری‌‌های اساسی صورت گیرد.

  سوالی که در این مدت در اذهان عمومی شکل گرفته این است که به نظرشان می‌رسد مطالبه‌‌گری که مجلس نسبت به بورس از دولت سیزدهم دارد، با مطالبه‌‌گری که از دولت حسن روحانی داشت، فرق می‌‌کند! آنان معتقدند مجلس در این زمینه با دولت آقای رئیسی مماشات کرده و آنچنان که قبلا پیگیر وضعیت بازار سرمایه بود، نیست!

خیر این را اصلا نمی‌‌‌‌پذیرم و اصلا چنین باوری درست نیست. ما در راه منافع مردم و وظایفی که برایمان تعریف شده حرکت می‌کنیم و در این راه هیچ مماشاتی نمی‌کنیم ولی نکته‌‌ای که وجود دارد این است که دولت آقای رئیسی تازه سرکار آمده است و باید به آنان فرصت داد.

دولت سیزدهم دو ‌ماه است که سر کار آمده و وزرا هنوز ترکیب معاونان خود را تکمیل نکرده‌‌اند و هنوز خیلی‌‌ کارها دارند که باید انجام دهند، بنابراین حداقل باید ۵ تا ۶‌ماه به آنان فرصت داد که این فرصت یک فرصت منطقی است که باید به مدیران، وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها داد که بتوانند برنامه‌‌ریزی و برنامه‌های خود را اجرا کنند. مجلس هم نظارت و رصد می‌کند و هرجا که لازم باشد ورود خواهد کرد. من به‌عنوان یکی از نمایندگان مجلس قول می‌‌دهم که مماشاتی در کار نباشد و اتفاقا انتظار ما از دولت انقلابی خیلی بیشتر است چون مردم هم اعتماد کردند و هم از دولت انقلابی انتظار دارند که خوب کار کند و مشکلات آنان را برطرف کند. ما هم انتظارمان به همان اندازه بالاست و تلاش می‌کنیم به این مهم دست پیدا کنیم و حتما هم همینطور خواهد بود؛ بنابراین موردی که در سوال شما وجود داشت اصلا تایید نمی‌شود و مجلس مماشات نمی‌‌کند.

  جمع‌‌بندی جلسه دیروز مجلس چه بود؟ آیا دولت وعده‌‌ای برای بهبود وضعیت بازار داد و برای وعده‌هایش بازه زمانی مشخص کرد؟

بازه زمانی که مشخص نکرد ولی یک‌سری جمع‌‌بندی‌‌‌هایی شد؛ من‌جمله اینکه قرار شد کمیته‌های مشترکی بین دولت و مجلس برای پیشبرد اهداف تشکیل شود.

  این پیشنهاد از طرف دولت مطرح شد یا مجلس؟

 پیشنهاد کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی بود و دولت هم از این پیشنهاد استقبال کرد که کمیسیون‌‌های مشترکی بین دو طرف تشکیل شود. ما معمولا در زمینه‌های مختلف این کار را انجام می‌دهیم که کارها بهتر پیش برود.

  چه کمیسیون‌‌‌هایی قرار است تشکیل شود؟

یکی از این کمیسیون‌‌های مشترک، کمیسیونی برای اصلاح قانون بازار سرمایه است که بنا شد این کمیته تشکیل شود که با جمع‌‌بندی نظرات دو طرف طرحی که وارد صحن علنی مجلس می‌شود، کامل و جامع باشد و مجموع نظرات هر دو طرف در آن گنجانده شده باشد که قانون کامل‌‌تری داشته باشیم.

  این طرح مدت‌‌هاست از سوی نمایندگان مجلس یازدهم کلید خورده است و در زمان دولت قبل بود...

بله اما این طرح هنوز در مجلس به تصویب نرسیده است

  یعنی هنوز در کمیسیون اقتصادی هم به تصویب نرسیده است؟

خیر در کمیسیون است و هنوز به صحن نرسیده است.

  خیلی زمان می‌برد که این طرح چکش‌‌کاری شود و برای بررسی به صحن ارجاع شود؟ چون اصلاح قانون بازار سرمایه یکی از مطالبات مهم اهالی بازار سرمایه از نمایندگان مجلس بود.

کارهای آن در حال انجام است ولی نمی‌‌توان برای زمان بررسی آن در صحن علنی مجلس زمان دقیق تعیین کرد.

  خبری دیروز در رسانه‌ها منتشر شد که رئیس دولت به دلیل وضعیت بازار سرمایه و گلایه سهامداران به وزیراموراقتصادی و دارایی تذکر جدی دادند و برای حل این معضل زمان تعیین کرده‌‌اند. شما هم این خبر را شنیدید؟

من هم این خبر را شنیدم. حالا اسمش را تذکر یا هر چیزی بگذاریم؛ رئیس‌‌جمهور محترم از وزیر اقتصاد خواسته‌‌اند که هرچه سریع‌تر و به‌صورت ویژه به وضعیت بازار سرمایه رسیدگی کنند. من هم این خبر را شنیدم و امیدوارم که وزیر هم پیگیری کنند و مشکل مردم حل شود.