آنها به این مساله می‌‌‌پرداختند که این موضوع تجربه‌‌‌ای برای سهامداران خرد باید بشود که اسیر هیجان‌‌‌ها و تمام صحبت‌‌‌های مطرح شده در سطح فضای مجازی نشوند. اما برخی از فعالان و کارشناسان حوزه بورس همچنان نسبت به وضعیت بورس و شاخص بد‌بین هستند. آنها کم و بیش معتقدند تا وقتی تکلیف فردی که قرار است سکاندار اداره بانک مرکزی باشد، مشخص نشود، وضعیت حوزه ارز هم نامشخص است و در نتیجه بورس هم در هاله‌‌‌ای از ابهام قرار می‌گیرد.

موضوع دیگری که در این ستون باید به آن اشاره کنیم این است که دیروز بعد از مدت‌‌‌ها علیرضا قنادان، ‌‌‌‌مشاور رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در توییتر خود توییتی را با کاربران به اشتراک گذاشت. او نوشت: «در سایه تغییر ماموریت‌‌‌ها از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار، نام شرکت اطلاع‌‌‌رسانی و خدمات بورس رسما به شرکت توسعه مدیریت و آموزش بورس تغییر یافت.» قنادان همچنین در توییت خود وعده داد که «رونمایی از پروژه‌‌‌ها و خدمات جدید شرکت در حوزه آموزش و فرهنگ‌‌‌سازی از هفته جاری آغاز خواهد شد.» اما از آن جا که قنادان خیلی در شبکه‌‌‌اجتماعی توییتر حضور چشمگیری ندارد، توییت او خیلی مورد توجه کاربران قرار نگرفت و در جمع توییتری بورسی‌‌‌ها درباره آن صحبتی نشد.

با این وجود برخی از کاربرانی که به توییت قنادان توجه و نسبت به تغییر نام انتقاد کرده بودند درباره این مساله نوشته بودند که بهتر است به زیرساخت‌‌‌ها و بهبود عملکرد توجه شود تا تغییر ویترین و نام. اما بودند افرادی هم که این اقدام را در جهت بهبود خدمات‌‌‌دهی شرکت اطلاع‌‌‌رسانی معرفی می‌‌‌کردند. اما در کنار این موضوع، نوید قدوسی، فعال حوزه بورس هم دیروز در توییتر خود پیشنهادی را مطرح کرد که تا حدودی مورد توجه جمع توییتری بورسی‌‌‌ها قرار گرفت. او در صفحه خود با مطرح کردن این پرسش که «مشابه درگاه یکپارچه ذی‌نفعان بازار سرمایه برای سیستم بانکی وجود ندارد؟» نوشت: «یک پنلی که بشود تمام حساب‌‌‌های بانکی متعلق به یک شخص حقیقی یا حقوقی به همراه اطلاعات کلی مانند مانده حساب را به صورت یکپارچه مشاهده کرد؛ اگر ایجاد بشود امکان خوبی است.» و در نهایت دیروز ‌‌‌‌مدیر روابط عمومی سازمان بورس و اوراق بهادار در توییتر خود و بعد از سکوتی طولانی در این شبکه اجتماعی توییتی منتشر کرد که توجه کاربران را به خود جلب کرد.

 سارا علیاری در صفحه شخصی خود اعلام کرد: «در هفته پیش رو هیچ «عرضه‌اولیه»‌ای در دستور کار نیست.» این توییت خیلی زود سر از کانال‌‌‌های تلگرامی و صفحه‌‌‌های اینستاگرام که در حوزه بورس و دیگر بخش‌‌‌های بازار سرمایه فعال هستند درآورد و توجه سهامداران و فعالان این حوزه‌‌‌ها را به خود جلب کرد. در قسمت نظرات هم افراد مختلفی برای علیاری مطالبی نوشته بودند. یکی از این افراد یاسر عاشورزاده، از فعالان حوزه استارت‌آپ‌‌‌ها بود. او نوشته بود که «اگر تقاضا برای عرضه اولیه به تعداد سرمایه‌گذاران در بورس بیفزاید، می‌شود الماس بورس! وگرنه فقط خارج کردن سهم از نمادسازها و رفتن به سمت تک‌ سهمی برای سود است. ورود عرضه اولیه فقط محدود به یک پیغام و پیامک ‌‌‌نیست! باید کار رسانه‌ای صحیح برای جلب رضایت خرید سهامدار جدید باشد!» برخی از کاربران هم با بازنشر توییت سارا علیاری این اقدام را نتیجه تاثیر شبکه‌‌‌های اجتماعی و شنیده شدن صدای اعتراضی سهامداران و فعالان حوزه بورس نسبت به وضعیت عرضه‌‌‌های اولیه و عدم‌نظارت بر آنها می‌‌‌دانستند. آنها ابراز امیدواری می‌‌‌کردند که این اقدام باعث شود روند رشد شاخص ادامه‌‌‌دار باشد و وضعیت بازار سر و سامان بگیرد. با این حال کاربرانی که این مساله را مطرح می‌‌‌کردند درباره این موضوع هم می‌‌‌نوشتند که با یک هفته جلوگیری از ارائه عرضه‌‌‌ اولیه در بورس اتفاق خاصی نمی‌‌‌افتد و باید سازوکار مشخصی برای عرضه‌‌‌های اولیه و جلوگیری از خروج پول‌‌‌ها از حوزه بورس در نظر گرفته و فکری برای آینده شود، نه اینکه با آزمون و خطا جلو رفت. با پیش کشیده شدن بحث آزمون و خطا در جمع سهامداران بار دیگر انتقادها نسبت به این موضوع که تا به امروز همه چیز در حوزه اقتصاد و به‌خصوص در بازار سرمایه با آزمون و خطا جلو رفته است مطرح شد.

در همین رابطه حسن کاظم‌‌‌زاده، تحلیلگر حوزه بورس در توییتر خود نوشت: «مدیر فناوری سازمان گفته است که سندباکس (محیط‌های آزمون) راه می‌‌‌اندازند. همین الان سیستم اصلی معاملات خیلی فرقی با سندباکس ندارد، منتها اکثرا روی ما دارد آزمون انجام می‌شود.»

اما مخاطب قرار دادن وزیر اقتصاد دولت سیزدهم در توییتر توسط فعالان حوزه بورس و اقتصاد و ارائه پیشنهادیی به او. دیروز یکی از نماینده‌‌‌های مجلس شورای اسلامی در صفحه خود که خیلی فعال هم نیست، از وضعیت حوزه بورس گلایه کرد و وزیر اقتصاد را مخاطب نوشته‌‌‌اش قرار داد. فاطمه رحمانی، نماینده مشهد در مجلس شورای اسلامی در صفحه شخصی خود نوشت: «مطالبه بحق مردم، اتخاذ تدابیر و اقدام اثربخش در بازار بورس است. نخستین گام در این راستا، واگذاری سکانداری به فردی است که متفاوت از وضع کنونی عمل کند.» با این وجود توییت این نماینده مجلس مورد توجه فعالان حوزه بورس و جمع آنها در توییتر قرار نگرفت اما مثل همیشه کاربران در قسمت نظرات از مطالبه‌‌‌های خود در حوزه‌‌‌‌‌‌های مختلف برای این نماینده مجلس شورای اسلامی نوشتند. البته برخی‌‌ هم به موضوع تقسیم پست‌‌‌ها و فشارها برای تغییرها از سوی نماینده‌‌‌های مجلس به وزرا اشاره کردند که باعث می‌شود افرادی در برخی سمت‌‌‌ها قرار بگیرند که هیچ دانش و مهارت خاصی در آن حوزه ندارند و همین امر باعث می‌شود که نه تنها همه چیز با آزمون و خطا پیش برود و مردم از این سیاست انتقاد کنند بلکه به فضای بی‌‌‌اعتمادی و ناامیدی بیش از پیش دامن می‌‌‌زند.