پس به این موضوع می‌پرداختند که باید تمام ترکیب دولت سیزدهم را در نظر بگیرند، نه اینکه حوزه‌ای خاص را در نظر بگیرند و بگویند فقط و فقط این حوزه روی فضای بازار سرمایه یا بورس تاثیرگذار است. اما درباره اینکه شاخص بورس مثبت می‌ماند یا سرخ پوش می‌شود و این دست مسائل، باید این نکته را مطرح کنیم که فضای این روزهای توییتر بورسی‌ها و در کل دیگر شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌هایی که کاربران درباره بورس می‌نویسند، فضایی مبهم و غیرقابل پیش‌بینی است.

 پیش‌بینی خیلی از کارشناسان و فعالان حوزه بورس درست از آب در نمی‌آید و روز بعد سهامداران خرد به آنها انتقاد می‌کنند. گاهی که همه فکر می‌کنند فضا به سمت افت شاخص می‌رود اما روز بعد با افزایش شاخص روبه‌رو می‌شوند. برای همین در چنین فضایی که مبهم و غبارآلود است، بیشتر از پیش‌بینی،‌ مساله‌ای که در نوشته‌های کاربران حوزه بورس به چشم می‌خورد، سردرگمی و بلاتکلیفی است.  مساله‌ای که به اعتقاد خیلی از افراد به زودی و بعد از مراسم تحلیف رئیس دولت جدید در مردادماه و در دست گرفتن سکان اداره کشور به طور رسمی، از بین می‌رود. اما تا آن زمان بورس یک روز مثبت است و یک روز منفی. یک روز سبزپوش است و روز بعد سرخ پوش و نمی‌توان به طور قطعی و صددرصد پیش‌بینی در رابطه با آینده بورس داشت. و البته این توصیه را به سهامداران خرد می‌کردند که پس در این فضا بهتر است که آنها تصمیم‌های هیجانی و استرسی نگیرند و با صبر و تحمل این روزها را پشت سر بگذارند.

سیامک قاسمی

فعال حوزه اقتصاد

کاهش 2 درصدی نرخ سود بین بانکی طی دو ماه، در حالی که نشانه‌های جدی از کاهش تورم وجود ندارد  و پیچیده شدن مذاکرات وین، احتمال افزایش دوباره تورم انتظاری و قیمت دلار وجود دارد و می‌تواند دوباره دام تازه‌ای برای جذاب‌ نشان دادن بازارهای مالی شبیه بورس باشد!

مهرشاد احمدیان

مدیر عامل شرکت مهر فولاد

بخش عمده‌ای از کارخانه‌های فولاد و سیمان به دستور وزیر نیرو به حالت نیمه تعطیل درآمدند. فولاد 20درصد و سیمان حدود 50درصد افزایش قیمت را تنها در یک هفته ثبت می‌کند. صنایع پایین دستی دچار کمبود مواد اولیه هستند، این بود خلاصه‌ای از مدیریت دولت در سال تولید، پشتیبانی و مانع‌زدایی.

میثم فدایی

مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس

کارمزد صندوق‌ها عملکرد محور شد. قبلا این نهادهای مالی بر اساس NAV کارمزد دریافت می‌کردند. تصمیمی مفید در جهت تلاش حداکثری صندوق‌های سرمایه‌گذاری برای دریافت حداکثر بازدهی.

علی سعدوندی

فعال حوزه اقتصاد

توصیه می‌شود مجلس انقلابی تصویب کند که هرگونه توصیه از سوی مسوولان از جمله نمایندگان محترم برای انتصاب افراد یا تخصیص بودجه یا هر نوع توصیه‌ای که ظن انتفاع برای توصیه‌گر را داشته باشد، به جز در قالب سامانه ملی توصیه که دسترسی عموم به آن آزاد است، ممنوع شود.