به اعتقاد این دسته از کاربران دولت و بعد از آن جلسه اخیر سران قوا، عامل این رشد صعودی بورس بوده است. اما در گوشه‌ای دیگر از شبکه‌های اجتماعی و به‌خصوص توییتر، کاربران رشد شاخص بورس را با شروع ثبت‌نام کاندیداها برای انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ مرتبط می‌دانستند. به اعتقاد آنها درست در اولین روز شروع ثبت‌نام‌ها شاخص بورس رشد پیدا می‌کند تا به مردم این‌طور القا شود که با آغاز انتخابات ریاست جمهوری و انجام تغییراتی در سیاست‌های اقتصادی کشور، اوضاع سرمایه‌های آنها در بورس رو به بهبود می‌رود. در سوی دیگر این قبیل تحلیل‌ها و پیش‌بینی‌ها درباره رشد شاخص بورس، خیلی از افراد خبر برداشته‌شدن دامنه نوسان نامتقارن از هفته آینده را از جمله انگیزه‌های مثبت برای افزایش شاخص بورس معرفی می‌کردند. به اعتقاد این افراد که در نوشته‌هایشان می‌شد به این مساله پی برد، رکود بورس از زمانی اوج گرفت که دامنه نوسان نامتقارن شد و حالا یکی از اخباری که باعث برگشت بورس و افزایش ارزش معاملات شده همین متقارن‌شدن دامنه نوسان بوده است. برای همین هم بسیاری از فعالان و کارشناسان حوزه بورس نسبت به متقارن‌شدن دامنه نوسان خوش‌بین هستند و می‌گویند که اوضاع می‌تواند خوب باشد و خوب هم بماند اما مثل همیشه اگر و اماها وجود دارد.

در روزهای گذشته عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی در گفت‌وگوی ویژه خبری از آغاز تزریق ۲۰۰ میلیون دلار پول صندوق توسعه ملی به بورس طی هفته جاری داد. این سوژه‌ای بود که عده‌ای دیگر از کاربران شبکه‌اجتماعی به آن می‌پرداختند و آن را عاملی برای رشد شاخص بورس معرفی می‌کردند. یکی دیگر از مواردی که کاربران فعال در حوزه بورس در صفحه‌های خود درباره آن می‌نوشتند از این قرار بود که با وجود شرایط سیاسی مبهم و به سرانجام نرسیدن مذاکرات بین‌المللی به طور قطعی و رسمی، شاخص بورس رشد پیدا کرده است. آنها به این مساله می‌پرداختند که باید انتظار داشت که بعد از فروکش کردن ابهام‌های سیاسی در داخل کشور و به سرانجام رسیدن انجام مذاکرات و رفع تحریم‌ها، در ماه‌های آینده شاهد افزایش بیشتر شاخص باشیم‌ چرا‌که به اعتقاد آنها در چنین فضایی خیلی از سرمایه‌گذاران ترجیح می‌دهند نقدینگی‌های خود را وارد حوزه بورس نکنند تا چشم انداز پیش رویشان از فضای مبهم خارج شود. در کنار این موضوع‌ها و تحلیل‌ها، دیروز صفحه توییتر‌ روابط عمومی سازمان بورس با انتشار توییتی نوشت: «مصوبات جلسه ۲۲۱ ستاد هماهنگی اقتصادی دولت مورخ ۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ ابلاغ شد. این مصوبات مربوط ۳ بند اول بسته حمایتی از بازار است که در ستاد اقتصادی دولت به تصویب رسیدند.»

انتشار این توییت باعث شد که حدس و گمان‌ها در رابطه با بهبود وضعیت بورس و رشد شاخص در روزهای آینده جدی‌تر شود. مخصوصا آنها به این مساله اشاره می‌کردند که مصوب شده است برای حمایت از تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی از طریق بازار سرمایه، بانک مرکزی، نسبت به لغو بخشنامه‌ها و مصوبات ممنوعیت اعطای تسهیلات برای خرید سهام به شرکت‌های سرمایه‌گذاری، هلدینگ و کارگزاری‌ها اقدام  کند‌. برای همین این اقدام را عامل دیگری برای بهبود اوضاع بورس در هفته‌های آینده و رشد شاخص معرفی می‌کردند و این‌طور ادعا می‌کردند که در روزهای آینده اتفاق‌های شگفت‌انگیزی در حوزه بورس دیده می‌شود. اما از دیگر موضوعات قابل توجه که دیروز در شبکه اجتماعی توییتر و همچنین اینستاگرام مورد توجه کاربران قرار گرفته بود، صحبت‌های یکی از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری بود که پیش از زمان ثبت‌نام هم درباره بورس صحبت کرده بود. او دیروز در صحبت‌هایش بیان کرده بود که در تفاهم‌نامه ۲۵ ساله ایران و چین، ورود چینی‌ها به بورس لحاظ شده، یکی از موضوعاتی که به سرعت می‌توان انجام داد ورود ‎چین به  بورس ایران است. این صحبت‌ها در همان فضای رشد شاخص بورس و تحلیل‌ها و پیش‌بینی‌ها در این رابطه مورد توجه کاربران قرار گرفته بود. خیلی از افراد درباره این مساله می‌نوشتند. البته این کاندیدای سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری بیان کرده بود که بعد از چین، سایر کشورهای منطقه را دعوت خواهیم کرد و باید بتوانیم بورس ایران را به دنیا متصل کنیم. به گفته او تا زمانی که بورس ایران محدود به کشور باشد همواره می‌تواند درگیر این امواج شود اما اگر به بورس بین‌الملل متصل شویم تا حدودی این موضوعات کنترل می‌شود. اما کاربران نه به صورت جدی بلکه صورت طنز و کنایه به این صحبت‌ها واکنش نشان داده بودند. آنها در صفحه‌های خود در توییتر و یا با بازنشر فتوتیترهای این صحبت‌ها در استوری صفحه‌های اینستاگرامشان، نوشته بودند که گل بود به سبزه نیز آراسته شد یا نوشته بودند که پیش به سوی فتح قله‌های جدید یا هر دم از این باغ بری می‌رسد، تازه تر از تازه‌تری می‌رسد.

 

سیدمصطفی آقامیرسلیم

عضوکمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی

‌آنچه در ‎بورس رخ داده کم ظلم به مردمی که سهام خریده و مالباخته شده‌اند نیست، بلکه خیانت به نظام است و دستگاه قضائی باید برای احقاق حقوق عمومی و دفاع از کیان نظام، به خیانتی که در بورس رخ داده بپردازد.

 

محمدرضا قاسمی

فعال بازار سرمایه

بازدهی از ابتدای سال ۱۴۰۰؛ شاخص کل منفی ۱۰ درصد و شاخص کل هم وزن منفی ۴ درصد. اختلاف بازدهی امروز این دو شاخص به همین دلیل بالا و البته رشد نرخ ارز و جذب سرمایه از حقوقی‌ها با پشتوانه اوراق تبعی است.

 

رضا غلامی

کارشناس حوزه اقتصاد

مشکل در دسترس بودن یا نبودن ارزهای تسعیر شده نیست، بلکه مشکل خود تسعیر ارز توسط بانک مرکزی است. پدیده‌ای که با ورود نفت به اقتصاد به بودجه سالانه وارد ‌شد و از علل اصلی تورم بالا در کشور در دهه‌های گذشته بوده است.