سوال: بسته حمایتی سازمان بورس می‌تواند مشکل بازار سرمایه را حل کند. استفاده از ۱۰ ابزار عنوان شده در بسته حمایتی مذکور بعد از چند روز می‌تواند اثر مثبت بر بازارسهام بگذارد؟

پاسخ از علی‌رضا تاجبر کارشناس بورس: به نظر می‌رسد متولیان بازار سرمایه در تلاشند تا بتوانند بازار را از وضعیت رخوت‌انگیز فعلی نجات دهند. از سال گذشته شاهد اجرای برخی دستورات جدید در تالار معاملات بورسی هستیم. اقداماتی که گر چه برای بهبود شرایط بازار انجام شد اما خروجی متفاوتی نسبت به انتظارات در پی داشت. هفته گذشته سیاست‌گذار بورسی اعلام کرد با ۱۰ مصوبه جدید به دنبال حل بحران مشکلات عدیده این بازار است. مصوباتی که از همان ابتدا بازخورد منفی کارشناسان و فعالان بورسی را به دنبال داشت. مسوولان بورسی کشور هر راهی را برای برون‌رفت از مشکلات کنونی برمی‌گزینند به در بسته می‌خورد. در مورد مصوبات اخیر بسته حمایتی نیز کارشناسان نسبت به ناکارآمدی آن هشدار داده‌اند و چاره کار اقداماتی از قبیل اختصاص منابع صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار یا سرمایه‌گذاری به شرط اقامت با توجه به شرایط سیاسی کشور و تنش‌های موجود نیست. این ۱۰ مصوبه زمانی می‌تواند به بازار کمک کند که بازار متعادل شده باشد. در شرایطی که بازار برای رسیدن به تعادل با مشکلات پیچیده‌ای دست و پنجه نرم می‌کند اجرای این ۱۰ مصوبه هیچ کمکی به بهبود روند بازار نمی‌کند. با همه این اوصاف این رفتار از سوی متولیان بازار نشان می‌دهد که آنها بورس را به حال خود رها نکرده و همچنان دنبال راهکارهای متفاوت برای بازگشت تعادل به بازار هستند.

اما چرا بازار با وجود تلاش سیاست‌گذار به نتیجه مطلوب نمی‌رسد؟ چرا با وجود پارامترهای بنیادی مثبت بورس نسبت به بازارهای موازی سرمایه‌گذاران همچنان به دنبال فرار از این بازار هستند؟ بازار مسکن به عنوان یکی از اصلی‌ترین رقبای بورس در رکود تورمی عجیبی به سر می‌برد و موضوع مالیات مسکن باعث شده سرمایه‌گذار رغبت چندانی برای حضور در این بازار نداشته باشد. در بازار ارز نیز اوضاع به همین منوال است. سیگنال‌هایی که از مذاکرات و گشایش‌های سیاسی به بازار می‌رسد سرمایه‌گذاران بازار ارز را با ناامیدی مفرط مواجه کرده و احتمال سقوط قیمت دلار به کانال ۲۰ هزارتومان رمقی برای صرافی‌ها نگذاشته است.اما وضعیت بورس در این روزها متفاوت از بازار‌های رقیب است در حالی که فعالان بورسی مشکلات بازارهای موازی را ندارند همچنان شاهد صفوف سنگین فروش هستند. در سال جاری با توجه به چشم‌انداز منفی سایر بازار‌ها و سپر تورمی آن می‌توان از بورس به عنوان بهترین و سودآور‌ترین بازار برای سرمایه‌گذاری نام برد. با اتکا به همه این موارد بی‌اعتمادی سرمایه‌گذاران به بورس مانع ورود سرمایه‌گذار جدید به بازار شده است. به نظر می‌رسد تالارهای شیشه‌ای تا پایان اردیبهشت با نوسانات جدی همراه باشند.