پیام شما: با توجه به اینکه جو بایدن ممکن است رئیس‌جمهور جدید آمریکا باشد، آیا ارزش سهام خودرویی‌ها در بورس بالا می‌رود؟ آیا سهامداران بورس باید از انتخاب بایدن خوشحال باشند؟

 

اسخ از غلامرضا ابوترابی، کارشناس بازار سرمایه

در روزهای گذشته با پیشی گرفتن جو بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده آمریکا از دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور فعلی آمریکا، دغدغه خیلی از سهامداران این پرسش بوده است که چه اتفاقی برای بورس می‌افتد. اول از همه باید به این موضوع توجه داشته باشیم که در بازارهای مالی و به‌خصوص حوزه بورس نباید به‌صورت هیجانی رفتار کنیم. نکته دیگری که باید مدنظر قرار بدهیم این است که بخش عمده‌ای از بازار سهام در ماه‌های گذشته ریزش کرده است و حتی برخی از سهم‌ها تا پنجاه درصد هم ریزش داشته‌اند. مساله دیگری که در رابطه با این موضوع مطرح می‌شود این است که هنوز نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا به‌طور قطعی و رسمی مشخص نشده است.

 به این معنا که ممکن است اعلام نتیجه قطعی انتخابات روزها یا هفته‌ها طول بکشد. همچنین باید به این موضوع هم توجه داشته باشیم که ممکن است نتیجه انتخابات وارد دعواهای حقوقی از سوی دونالد ترامپ و تیم او شود و همین موضوع تبدیل به پروسه‌ای طولانی خواهد شد. از دیگر مسائلی که باید در اینجا ذکر شود این است که بر فرض اگر جو بایدن برنده این انتخابات شود، او از چندماه دیگر وارد کاخ سفید می‌شود و بر مسند ریاست‌جمهوری تکیه می‌زند. پس با در نظر گرفتن تمام این موارد کاری که سهامداران در چنین شرایطی باید انجام بدهند این است که از هیجان و احساسات دوری کنند. توصیه‌‌ای که به این عزیزان دارم این است که تحلیل داشته باشند و با تحلیل خرید و فروش کنند.

در پایان باید بیان کنم که با توجه به تمام مسائلی که مطرح کردم، بازار را از الان نمی‌‌توان به‌طور دقیق پیش‌بینی کرد. چرا که اولا بازار مانند سال‌های گذشته نیست و بزرگ شده است و دوما سهامداران خرد و تازه وارد به بورس باید به این مهم توجه کنند و از اسیر احساسات و هیجان‌های جمعی نشوند. توصیه بنده این است که مردم تحمل کنند و صبور باشند تا تکلیف مشخص شود. و باز هم تکرار می‌کنم که از هیجان و احساسات دوری کنند و اسیر جوهای صف فروش و خرید نشوند بلکه با تحلیل و آگاهی پیش بروند.