در این شرایط صنایعی که از پتانسیل رشد قیمت برخوردار نبودند نیز به دلیل افزایش جریان ورودی نقدینگی رشد حباب‌ گونه‌ای را تجربه کردند. همزمان با ورود دماسنج بازار سهام به فاز اصلاح این صنایع که غالبا زیان‌ده هم بودند، ریزش قیمت بیشتری را تجربه کردند، در واقع اصلاح شاخص بهانه‌ تشدید خروج نقدینگی از سایر صنایع را هم پس از مدتی فراهم کرد. هجوم پول تازه که بعضا با نگاه نوسان‌گیری از شرایط وارد‌ بازار سهام شد، با توجه به اصلاحات پی در پی قیمتی تا حدودی از چرخه معاملاتی بورس و فرابورس کنار کشید به‌طوری که عقبگرد شاخص‌‌های سهامی و خروج پول، بازدهی شاخص کل را تا پایان داد و ستد‌های هفته گذشته به ۱۹۳ درصد رساند.

شاخص کل بورس تهران در هفته گذشته افت ۷/ ۶ درصدی را در حالی به ثبت رساند که دلار در مرز کانال ۳۰ هزار تومانی نوسان کرد. هر چند تاکنون صنایع و شرکت‌ها صورت‌های مالی خود را بر اساس نرخ فعلی دلار منتشر نکرده‌اند، اما به اعتقاد کارشناسان بازار سرمایه افزایش میانگین یک ساله نرخ دلار می‌تواند بر سودآوری صنایع صادرات محور و به تبع آن در وضعیت سایر صنایع مرتبط نیز اثر‌گذار باشد. در این میان افت شاخص کل هم وزن طی یک هفته گذشته به ۸/ ۳ درصد محدود شد. آماری که نشان می‌دهد گروه‌های بزرگ بازار در افت قیمت پیش قدم بودند. البته بخشی از کاهش کمتر شاخص هم‌وزن نسبت به شاخص کل به محدودیت حجم مبنا بازمی‌گشت جایی که گروه‌های کوچک بازار به دلیل حجم کم دادوستدها از پس پر کردن حجم مبنا برنمی‌آیند و قیمت‌های پایانی افت کمتری را نسبت به قیمت دادوستدها تجربه می‌کنند.

بررسی «دنیای‌اقتصاد» از بازدهی صنایع بورسی در هفته منتهی به نهم مهر‌ماه ۱۳۹۹ نشان می‌دهد که فقط ۲ صنعت توانستند با رشد شاخص همراه شوند. در این میان ۳۵ صنعت دیگر با افت و یک صنعت نسبت به هفته قبل بدون تغییر ماند. صنایع خرده فروشی با ۸/ ۱ و کاشی و سرامیک با ۷/ ۱ درصد افزایش وضعیت مطلوب‌تری را نسبت به سایرین تجربه کردند.

داده‌های آماری حکایت از بیشترین بازدهی منفی بین ۴ صنعت مخابرات با افت ۵/ ۱۶درصدی، فرآورده‌های نفتی و استخراج نفت و گاز هر یک با افت ۵/ ۱۴ درصدی و محصولات کاغذی با ۲/ ۱۳ درصد کاهش در یک هفته گذشته دارد.

صنعت بانک نیز طی هفته گذشته افت ۱/ ۹ میانگین قیمت سهام زیرمجموعه خود را تجربه کرد. صنعت فرآورده‌‌های نفتی نیز هرچند در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته کمی متعادل شد اما به‌طور کلی این صنعت با بازدهی منفی ۵/ ۱۴ درصدی همراه بود. در این میان بازدهی صندوق پالایشی یکم که به تازگی مهلت پذیره‌نویسی آن به پایان رسید، نیز دستخوش تغییر شد به‌طوری که از تخفیف ۳۰ درصدی دولت مقدار ناچیزی باقی مانده است. هر چند این نهاد وعده راه‌اندازی صندوق ETF دارا سوم را در آینده نه چندان دور به سرمایه‌گذاران داده است اما بازدهی صندوق‌های سرمایه‌گذاری دارا یکم و پالایش یکم می‌تواند نقش بسزایی در ورود پول به آخرین صندوق‌‌ سرمایه‌گذاری دولتی داشته باشد. استقبال یا عدم استقبال از دارا سوم سوالی است که پاسخ آن مستقیما در عملکرد و میزان بازدهی دو صندوق نخست نمایان می‌شود.

صنایع صادرات محور نیز طی هفته منتهی به نهم مهر‌ماه ۱۳۹۹ تحت تاثیر عوامل بنیادی قرار نگرفتند و غالبا در مدار نزولی نوسان داشتند. پیش‌بینی می‌شود که سیگنال مثبت صادراتی‌‌ها همزمان با بازگشت نماگر اصلی به روندی متعادل سایر شاخص‌‌های سهامی را تحت تاثیر قرار دهد. با این حال عملکرد ماهانه صنایع بورسی و چشم‌انداز آتی معاملات شرکت‌های بزرگ در صفحه ۱۰ روزنامه به‌طور کامل شرح داده شده است. به گفته صاحب‌نظران اقتصادی فرا رسیدن پایان اصلاح می‌تواند نوید بازگشت قیمت سهام به مرز‌های سودآوری را به جامعه سهامداری طی چند وقت آتی دهد.