10-01

به‌دنبال هجوم پول‌های جدید به بورس تهران که از یکسو تحت‌تاثیر نمادهای تازه‌وارد و همچنین رشدهای قابل‌توجه قیمت‌ها بود و از سوی دیگر وابسته به اخبار مثبت از عرضه سهام دولتی و همچنین آزادسازی سهام عدالت، رکوردهای جدیدی در خریدهای معامله‌گران را شاهد بودیم. به‌طوری‌که بورس تهران در هفته گذشته نه تنها جهش قابل‌توجه شاخص کل، بلکه مشارکت بیشتر بازیگران خرد بورسی در سال جدید را تجربه کرد. این آمار زمانی جالب‌تر می‌شود که میزان خرید معامله‌گران حقیقی به مراتب بسیار بیشتر از این ارقام بوده است. به‌طوری‌که حقیقی‌ها در هفته گذشته بالغ بر 33هزار میلیارد تومان خرید داشته‌اند که در نهایت با احتساب میزان فروش آنها به خالص خرید 5800میلیارد تومان رسیده است.

نگاهی به عملکرد روزانه معامله‌گران

شنبه: همان‌طور که عنوان شد کارنامه بازیگران بورس در هفته گذشته با ثبت خالص خرید 5800میلیارد تومانی سهامداران حقیقی پایان یافت و به این ترتیب رکوردی جدید در مشارکت این گروه از بازیگران در سمت خرید سهام شکل گرفت. جزئیات جابه‌جایی‌ها نشان می‌دهد که همزمان با رشد شتابنده و جهش 7/ 3درصدی شاخص سهام در معاملات روز شنبه، سهامداران حقیقی نیز نخستین روز کاری هفته را با ثبت خالص خرید 982میلیارد تومانی آغاز کردند. در این میان بهبود نسبی قیمت‌های جهانی و همچنین فاصله گرفتن محسوس قیمت جهانی نفت از کف تاریخی خود، معامله‌گران را به خرید سهام پالایشی و شیمیایی ترغیب کرد. به‌طوری‌که بخش عمده‌ای از خالص خرید حقیقی‌ها به جمع‌آوری سهام پالایش نفت اصفهان اختصاص یافت و در نهایت بیش از 141میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی حقیقی‌های «شپنا» منتقل شد. در همین راستا «پترول» نیز خالص خرید 96میلیارد تومانی را از سوی سهامداران خرد تجربه کرد.

یکشنبه: بورس تهران در جریان جلسه معاملاتی یکشنبه، روز تاریخی دیگری را در کارنامه خود ثبت کرد. شاخص کل بورس در جریان دادوستدهای این روز با صعود بیش از ۲۸ هزار واحدی همراه شد. در همین راستا سهامداران خرد با انتقال بیش از یک هزار میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی خود، رکوردی تازه برجای گذاشتند. در این میان بخش عمده‌ای از خالص خرید حقیقی‌ها به جمع‌آوری سهام گسترش ‌سرمایه‌گذاری ‌ایران‌خودرو تعلق داشت. نماد «خگستر» درحالی در جریان معاملات روز یکشنبه بازگشایی شد که موردتوجه معامله‌گران حقیقی قرار گرفت و در نهایت خالص خرید 105میلیارد تومانی را تجربه کرد.

دوشنبه: صعود ممتد بورس تهران در جریان معاملات روز دوشنبه با رشد بیش از ۲۲ هزار واحدی شاخص کل و ورود این نماگر به ابرکانال ۸۰۰ هزار واحدی همراه شد. هرچند در این روز فروشندگان فشار محسوسی بر بازار وارد کردند؛ ولی قدرت خریداران بسیار بالاتر بود. به‌طوری‌که در این روز شاهد ثبت رکوردی جدید در کارنامه سهامداران خرد بودیم. بر این اساس، خالص خرید سهامداران حقیقی در بورس به بیش از ۱۵۰۰ میلیارد تومان رسید. در این روز همچنان حقیقی‌ها به خریدهای خود در نماد «خگستر» ادامه دادند و بیش از 220میلیارد تومان نقدینگی را بابت خرید سهام مزبور به پرتفوی خود افزودند. در همین راستا خرید سهام پالایشی نیز در کانون توجه معامله‌گران قرار داشت که در راس آن دو نماد «شبندر» و «شبریز» در مجموع خالص خرید 310میلیارد تومانی را از سوی حقیقی‌های بازار تجربه کردند.

سه‌شنبه: بازار سهام معاملات روز سه‌شنبه را هم با سرعت در مسیر صعودی سپری کرد و به رکورد دیگری دست یافت. نماگر اصلی بورس تهران در جریان دادوستدهای روز سه‌شنبه 1/  3 درصد دیگر ارتفاع گرفت و در قله 846 هزار واحدی مستقر شد. فعالان حقیقی در این روز نیز در ادامه خریدهای پرحجم خود، مالکیت 760 میلیارد تومان از کل سهام بورسی را به نام خود زدند. در این روز خرید سهام پالایشی به‌ویژه دو نماد «شبندر» و «شپنا» در کانون توجه سهامداران خرد بود. به‌طوری‌که خالص خرید حقیقی‌ها در هرکدام از این دو نماد به بیش از 900میلیارد تومان رسید. همچنین حقیقی‌ها به جمع‌آوری سهام فولادمبارکه نیز تمایل نشان دادند و در نهایت 6/ 75 میلیارد تومان نقدینگی را بابت خرید سهام مزبور به پرتفوی خود افزودند.

چهارشنبه: بازار سهام در آخرین روز هفته گذشته نیز به رشد جهش‌گونه خود ادامه داد و بیش از 32هزار واحد دیگر صعود کرد. به این ترتیب با احتساب رشد مزبور، بازدهی هفتگی بورس به رکورد بی‌سابقه 4/ 18درصدی رسید. این امر سود بازار سهام از ابتدای سال‌جاری تا آخر هفته گذشته را به 71درصد رساند. در همین راستا آخر هفته با ثبت خالص خرید 1485میلیارد تومانی معامله‌گران حقیقی پایان یافت تا رکوردی جدید در کارنامه این گروه از بازیگران را شاهد باشیم. در این روز حقیقی‌های بازار بیشترین توجه را به خرید سهام سرمایه‌گذاری غدیر معطوف کردند. به‌طوری‌که بیش از 160میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی سهامداران خرد «وغدیر» منتقل شد.

پالایشی‌ها در صدر خرید

در هفته‌ای که گذشت سهام زیرمجموعه گروه فرآورده‌های نفتی و عمدتا پالایشی‌ها، بیشترین توجه را از سوی بازیگران خرد بورسی دریافت کردند. به این ترتیب گروه پالایشی فعال در بورس هفته گذشته را با ثبت بازدهی بیش از 24درصدی و همچنین خالص خرید یک هزار و 400 میلیارد تومانی سهامداران خرد سپری کرد. در این میان 444میلیارد تومان به خالص خرید حقیقی‌ها در نماد پالایش نفت اصفهان تعلق داشت. در همین راستا تقاضای بالا برای خرید سهام «شپنا» سبب شد تا این نماد رشد قیمت 28درصدی را در هفته گذشته تجربه کند. همچنین نماد مزبور در جریان معاملات روز چهارشنبه با توجه به تغییرات بیش از 50 درصدی قیمت سهام، به‌منظور برگزاری کنفرانس اطلاع‌رسانی توسط ناشر متوقف شود. نکته جالب توجه معاملات این روزهای «شبندر» عرضه‌های سنگین شرکت ملی پالایش و پخش با توجه به تقاضای سنگین‌تر کدهای حقیقی برای خرید آن در سقف قیمتی است. به این ترتیب شرکت ملی پالایش و پخش در مجموع هفته گذشته حدود 500میلیون سهم معادل یک درصد از سهام شبندر را عرضه کرد و درصد مالکیت خود را در این نماد به 83/ 15درصد رساند. در این گروه پالایش نفت تبریز و پالایش نفت تهران نیز از دیگر نمادهایی بودند که بیشترین اقبال حقیقی‌ها را تجربه کرد. به این ترتیب «شبریز» و «شتران» در مجموع هفته گذشته به ترتیب با خالص خرید بیش از 350میلیارد تومان و 320میلیارد تومان از سوی حقیقی‌ها روبه‌رو شد.

هدایت خودرویی‌ها با فرمان «خگستر»

گروه خودرویی نیز از دیگر صنایع مورد توجه سهامداران خرد در هفته گذشته بود که در نهایت 785میلیارد تومان نقدینگی بابت خریدهای مزبور به پرتفوی حقیقی‌ها منتقل شد. در این میان بخش عمده‌ای از خریدها به جمع‌آوری سهام گسترش ‌سرمایه‌گذاری ‌ایران‌خودرو تعلق داشت. به‌طوری‌که خالص خرید حقیقی‌ها در نماد «خگستر» به 426میلیارد تومان رسید.