در مجموع در این روز معاملاتی شاهد دادوستد ۲ میلیارد و ۴۱۶ میلیون سهم به ارزش ۲۲۱۳ میلیارد تومان (معاملات خرد) در سه بازار اول، دوم و پایه فرابورس بودیم. در این میان همان‌طور که اشاره شد ۹۳ درصد از سهام مثبت فرابورسی با قفل نقدینگی در صف خرید جمعا به ارزش حدود ۹۱۵ میلیون تومان همراه شدند. در بازار پایه نیز شاهد صف خرید ۲۷۴ میلیارد تومانی در مقابل صف فروش ۸ میلیارد تومانی بودیم. رشد ۲/۹ درصدی شاخص کل فرابورس طی معاملات دیروز درحالی رقم خورد که نماد معاملاتی شرکت‌های پتروشیمی زاگرس، ذوب آهن اصفهان، هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه، تولید نیروی برق دماوند و فولاد هرمزگان جنوب بیشترین تاثیر در رشد شاخص کل را برعهده داشتند.  روز گذشته اما پیام جالب توجهی از سوی ناظر بازار فرابورس روی سامانه معاملات نشست. براساس این پیام اعلام شد به منظور ایجاد امکان افزایش سرعت معاملات و همچنین کاهش بار ترافیکی سامانه معاملاتی فرابورس ایران، حداکثر تعداد اوراق بهاداری که طی هر سفارش در سامانه معاملات فرابورس وارد می‌شود (محدودیت حجمی هر سفارش) در نمادهای معاملاتی مربوط به شرکت‌های با سرمایه پایه ۱۰۰میلیون و بیشتر، به میزان ۲۰۰ هزار و در نمادهای معاملاتی مربوط به شرکت‌های با سرمایه پایه کمتر از ۱۰۰ میلیون، به میزان ۱۰۰ هزار سهم تعیین شده و از جلسه معاملاتی دوشنبه ۱۸ فروردین ۱۳۹۹ اعمال می‌شود.

همچنین درخصوص نمادهای معاملاتی که اخیرا عرضه اولیه شده‌اند (شامل وآوا، کلر، فروی، ومهان، شصدف، شگویا و ساوه) نحوه تعیین محدودیت حجمی هر سفارش تا اطلاع‌ثانوی براساس وضعیت فعلی است. این سازمان در اطلاعیه دیگری اعلام کرد حداقل ارزش خرید ارسالی از طریق سامانه معاملات بر خط به استثنای سفارش‌های خرید در روز عرضه اولیه، از مبلغ یک میلیون ریال به مبلغ ۵ میلیون ریال افزایش یابد. این مصوبه نیز از ۲۰ فروردین‌ماه عملیاتی می‌شود.

همچنین دیروز معاون بازار شرکت فرابورس درباره برنامه این شرکت برای شروع عرضه اولیه سهام در سال جدید و اینکه آیا امکان عرضه سهام سرمایه‌گذاری صبا تامین در چهارشنبه هفته جاری وجود دارد یا خیر به بورس پرس گفت: احتمال اینکه «صبا» چهارشنبه این هفته عرضه اولیه شود کمی دور از ذهن است. چراکه مدیران این شرکت ۵/ ۱ هزار میلیارد تومانی درحال نهایی کردن برخی امور هستند.

وی ادامه داد: در این میان شرکت آریا ساسول با ارسال نامه‌ای برای عرضه اولیه این هفته، اعلام آمادگی کرده است. بنابراین در صورت حل دو نکته مربوط به تعیین تکلیف افشای اطلاعات محرمانه (ارسال نامه از مراجع بالادستی) و درصد عرضه سهام، «آریا» می‌تواند برای چهارشنبه این هفته عرضه اولیه شود. این مقام مسوول در مورد درصد عرضه اولیه سهام آریا ساسول هم توضیح داد: طبق برنامه قبلی قرار بود ۵ درصد از سهام واگذار شود اما رایزنی‌ها برای افزایش درصد واگذاری درحال انجام بوده و احتمال دارد با هدف پاسخ بهتر به نیاز طرف تقاضا، تعداد سهام قابل عرضه از حدود ۲۳۰ میلیون سهم بیشتر شود.

روی موج کدال

روز گذشته شرکت توسعه خدمات دریایی و بندری سینا در اطلاعیه‌ای اعلام کرد با توجه به ابلاغیه مورخ ۱۱ اسفند ۹۸ سازمان بنادر و دریانوردی از تاریخ اول فروردین ۹۹ لغایت ۳۱ شهریور ۹۹ تخفیف کلیه هزینه‌های،THCکانتینر و خدمات جانبی در کلیه بنادر شمالی و جنوبی از ۲۵ درصد به ۱۰ درصد کاهش خواهد یافت.

شرکت ریل سیر کوثر نیز فعالیت یک ماهه خود را برای دوره منتهی به پایان اسفند ۹۸ روی سامانه کدال بارگذاری کرد. براساس این گزارش «حسیر» در دوره یک ماهه منتهی به ۲۹ اسفند ۹۸، مبلغ ۳ میلیارد و ۲۷۶ میلیون تومان زیان شناسایی کرده است. این شرکت براساس عملکرد ۱۲ ماهه ۶۰ میلیارد و ۴۵۴ میلیون تومان درآمد داشته که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۲ درصد رشد داشته است. همچنین درآمد ناشی از فروش بلیت «حسیر» تا پایان بهمن ماه ۹۸ معادل ۶۳ میلیارد و ۷۳۱ میلیون تومان و در حدود ۹۸ درصد پیش‌بینی فروش بلیت سال ۹۸ بوده که در اسفند ماه سال‌جاری به‌دلیل شیوع بیماری کرونا و استرداد بخش عمده بلیت‌های فروخته شده سفر‌های نوروزی در نتیجه فروش اسفند ماه معادل ۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان منفی بوده که با توجه به حاشیه سود این بخش از عملیات شرکت حدود ۴ درصد پیش‌بینی می‌شود.

رصد فعالیت بازیگران فرابورسی

فرابورس ایران روز ‌شنبه برای هفتمین روز متوالی شاهد ثبت خالص مالکیت به نام بازیگران خرد بازار بود. در این روز در مجموع حدود ۱۶۴ میلیون و ۹۶۶ هزار سهم به ارزش افزون بر ۲۱۱ میلیارد تومان از پرتفوی حقوقی‌ها به سبد سهام معامله‌گران حقیقی منتقل شد. در این میان نماد معاملاتی شرکت تولید نیروی برق دماوند بیشترین مشارکت بازیگران حقیقی را به خود دید. بررسی خالص تغییر مالکیت این شرکت طی روز معاملاتی گذشته حکایت از جابه‌جایی حدود ۴/ ۹ میلیون سهم «دماوند» به ارزش حدود ۵۲ میلیارد و ۶۹۹ میلیون تومان از سوی بازیگران حقوقی به حقیقی دارد. پس از آن نیز «بجهرم» شاهد بیشترین خالص تغییر مالکیت به سمت معامله‌گران حقیقی به ارزش ۱۹ میلیارد و ۴۳۰ میلیون تومان بود. سهام بانک دی نیز در این روز شاهد جابه‌جایی ۱۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان نقدینگی در مسیر حقیقی به حقوقی بود. در آن سوی بازار نماد معاملاتی شرکت سرمایه‌گذاری توسعه و عمران استان کرمان شاهد بیشترین خالص خرید سهام به نام حقوقی‌ها بود. بر این اساس دیروز حدود ۷۱۰ هزار سهم «کرمان» به ارزش حدود ۵ میلیارد و ۲۴۵ میلیون تومان از سبد سهام معامله‌گران حقیقی به پرتفوی حقوقی‌ها منتقل شد. پس از آن نیز نماد معاملاتی شرکت پخش هجرت بیشترین خالص خرید از سوی معامله‌گران عمده بازار به میزان ۴ میلیارد تومان را تجربه کرد.

سود بازار بدهی در کانال ۱۸ درصد

در بازار اوراق با درآمد ثابت فرابورس نیز دیروز افزون بر یک میلیون و ۲۴۰ هزار ورقه به ارزش تقریبی ۷۹میلیارد تومان در ۲۰۲۲ نوبت معاملاتی مورد دادوستد قرار گرفت. همچنین در این روز شاهد معامله حدود ۷۵۳ هزار ورقه اسناد خزانه اسلامی به ارزش ۵۷ میلیارد تومان بودیم. «اخزا»ها در این روز در محدوده قیمتی ۶۵ تا ۹۹ هزار تومان نوسان کردند. بیشترین رشد قیمت در این روز با افزایش قیمت ۷/ ۲ درصدی به «اخزا۸۰۵» اختصاص پیدا کرد و در مقابل «اخزا۷۲۲» شاهد کاهش قیمت به میزان ۴۵/ ۰ درصد بود. در مجموع روز گذشته، متوسط نرخ سود موثر اسناد خزانه اسلامی با کاهش در سطح ۵/ ۱۸ درصد قرار گرفت.