به‌دنبال ریزش قیمت نفت و دیگر کالاها و همسو با بازار جهانی، انتظار برای افت قیمت سهام در بورس تهران نیز افزایش یافت. به‌طوری‌که پس از ریزش ۳۰درصدی قیمت نفت در بازگشایی هفتگی بامداد دوشنبه و تنزل قیمت برنت در بازار جهانی به ۲۷/ ۳۱ دلار بر بشکه، در بازار دیگر کامودیتی‌ها افت‌های شدیدی رقم خورد. به‌طوری‌که روند نزولی قیمت فلزات رنگین در بازار جهانی ادامه پیدا کرد و هر تن مس به کمتر از ۵۵۰۰ دلار رسید و فلز روی در سطوح زیر ۲ هزار دلار معامله شد. این امر سبب شد تا صف‌های فروش سنگین به ویژه در سهام کالامحور بورس تشکیل شود. در واقع، افت ۷/ ۲درصدی شاخص کل بورس بیشتر تحت‌تاثیر بزرگان بازار از گروه‌های مختلف شکل گرفت؛ در صدر آنها دو نماد فولادمبارکه و ملی مس در مجموع بیش از ۲۴۰۰واحد در ریزش بازار نقش داشتند. هر چند بخشی از صف فروش این دو نماد با توجه به عرضه‌های صورت گرفته از سوی حقوقی‌ها کاهش یافت ولی در پایان معاملات همچنان انباشت عرضه در این طیف از سهم‌ها وجود داشت. به‌طوری‌که «فولاد» و «فملی» با صف فروش بیش از ۲۰میلیون سهمی معاملات دیروز را ترک کردند. در همین راستا به‌دنبال کاهش شدید قیمتی سهام پالایشی، تداوم صف‌های سنگین فروش نمادهای این گروه نیز تا پایان بازار ادامه داشت. به‌طوری‌که صف فروش پالایش نفت اصفهان به حدود ۷۰میلیون سهم رسید و دو نماد «شتران» و «شبندر» نیز هر کدام به ترتیب صف‌ فروشی درحدود ۷۰میلیون سهم و ۲۳میلیون سهم را تجربه کردند.  همان‌طور که عنوان شد بخش عمده فشار فروش‌های روز گذشته با توجه به ریزش شدید قیمت نفت در بازارهای جهانی رقم خورد. این درحالی است که سهام شرکت‌های بورسی به‌ویژه پالایشی رابطه مستقیم با قیمت نفت ندارند و حتی چنان که کارشناسان عنوان می‌کنند در برخی موارد می‌تواند افت قیمت نفت در راستای بهبود کرک‌اسپرد شرکت‌های پالایشی عمل کند اما تشخیص این رابطه در هیجان حاکم بر معاملات دیروز گم شد. از سوی دیگر نکته جالب توجه در فضای منفی بازار دیروز، استقبال سرمایه‌گذاران از گروه‌های کوچک بازار به‌ویژه غذایی‌ها بود. به‌طوری‌که این گروه با معامله ۳۹۰میلیارد تومانی به‌عنوان برترین گروه از لحاظ ارزش معاملات در بازار دیروز شناخته شد. البته بخش عمده‌ای از این معاملات به دادوستد سهام گلوکوزان تعلق داشت. به‌طوری‌که «غگل» معاملاتی درحدود ۲۵۷میلیارد تومان داشت. نماد مزبور روز گذشته پس از برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده مبنی بر تصویب افزایش سرمایه و همچنین انتشار اطلاعات حاصل از برگزاری کنفرانس اطلاع‌رسانی با جهش قیمتی حدود ۷۰ درصدی بازگشایی شد و همان‌طور که عنوان شد معاملات پرحجمی را تجربه کرد. بر این اساس افزایش سرمایه ۲۹۵۳درصدی این شرکت از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها در مرجع ثبت شرکت‌ها به ثبت رسیده و دوشنبه هفته گذشته بازگشایی شد ولی به وجود ظن دستکاری بازار یا استفاده از اطلاعات نهانی مجدد متوقف شد. تا اینکه سرانجام روز گذشته اطلاعات مربوط به کنفرانس مطبوعاتی در سامانه اطلاع‌رسانی کدال منتشر و بازگشایی شد.  در میان اخبار مهم بازار درحالی انتظار کاهش دامنه نوسان معاملات بورس و فرابورس از ۵ به ۲درصد می‌رفت که قرار بود از شنبه این تغییرات اعمال شود. این درحالی است که با حکم وزیر اقتصاد این تغییرات منتفی شد و قرار است امروز، یعنی سه‌شنبه ۲۰ اسفندماه، جلسه شورای‌عالی بورس درباره تغییرات دامنه نوسان قیمت برگزار شود.

همچنین درحالی این روزها صحبت‌هایی پیرامون اختلال در سامانه معاملات و هسته بورس به گوش می‌رسد که این موضوع در بازار دیروز نیز مشاهده شد. در این راستا مدیرعامل شرکت مدیریت فناوری بورس تهران در گفت‌وگو با «ایرنا»، دلیل اختلال روز گذشته را ایجاد صف‌های سنگین عنوان کرد و افزود: مشکل نرم‌افزار معاملات آنلاین کارگزاری‌ها (که روز شنبه با مشکل مواجه شده بود) برطرف شده است. روح‌الله دهقان در ادامه با اظهار این مطلب که اکنون برخی از مشکلات کوچک در سیستم معاملات وجود دارد، گفت: این موارد چندان جدی نیست و معاملات در سامانه معاملات بورس تهران به‌صورت طبیعی درحال انجام است. همچنین هسته معاملات نیز مشکلی ندارد و به خوبی درحال انجام معاملات است و فقط تا حدودی در انتشار قیمت پایانی با مشکل روبه‌رو هستیم. در میان دیگر اخبار مهم دیروز، صحبت‌های معاون بازار شرکت بورس اوراق بهادار تهران درخصوص زمان قطعی عرضه اولیه جدید بود. محمود گودرزی با اشاره به آمادگی بورس تهران برای پذیرش شرکت‌ها و واگذاری سهام، درباره برنامه عرضه اولیه بعدی به بورس‌پرس گفت: طبق برنامه قبلی، سرمایه‌گذاری کشاورزی کوثر آماده عرضه اولیه شده و قرار است چهارشنبه ۲۱ اسفند، ۱۵ درصد سهام آن به عموم واگذار شود. یادآور می‌شود «زکوثر» از ۳۰ بهمن به‌عنوان پانصد و سی و پنجمین شرکت بورسی در ﺑﺨﺶ کشاورزی و ﮔﺮوه پرورش حیوانات و در بازار دوم معاملات بورس تهران درج شده و طبق بررسی‌های بورس‌پرس، خرداد ۶۲ به‌نام شرکت تصویران به ثبت رسید و مهر ۸۱ به سرمایه‌گذاری کشاورزی کوثر تغییر نام داد. شرکت پلیمر آریاساسول نیز که به تازگی با درج نماد، آماده عرضه اولیه شده با ارائه گزارش فعالیت دوره مالی ۹۶ و ۹۷ و عملکرد ماهانه فروردین تا آذر سال‌جاری، اقدام به تکمیل اطلاعات کرد. همچنین «آریا» گزارش عملکرد فعالیت دوره آذر ماه سال‌جاری را نیز منتشر و عنوان کرده است از فروش محصولات اتیلن، پلی‌اتیلن سبک، پلی‌اتیلن متوسط و سنگین و سی‌تری پلاس ۴/ ۶۱۷میلیارد تومان درآمد داشته است. این شرکت در عملکرد ۹ ماهه ۱/ ۶ هزار میلیارد تومان درآمد شناسایی کرده است. نرخ پلی‌اتیلن سبک ۱/ ۹ و سنگین ۷/ ۸ میلیون تومان بوده است. شنیده‌ها حاکی از آن است که این سهم نیز در همین روزهای پایانی سال در فرابورس ایران عرضه خواهد شد.

افزون بر این درحالی روز شنبه هفته جاری شاهد عرضه اولیه سهام پتروشیمی تندگویان در فرابورس ایران بودیم که این سهم روز گذشته را به‌عنوان نخستین روز معاملاتی بعد از عرضه با نوسان مثبت ۵درصدی و صف خرید سنگین درحدود ۱۳۰میلیون سهم پشت‌سر گذاشت. در این راستا صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس به‌عنوان سهامدار عمده و مالک ۵۵/ ۶۶ درصدی سهام «شگویا» به ارائه شفاف‌سازی در سامانه کدال پرداخت. براین اساس، «فارس» اعلام کرد: روز شنبه ۱۷ اسفند بیش از ۲میلیارد سهم پتروشیمی تندگویان معادل ۲۴/ ۹درصد از سهام در قالب عرضه اولیه واگذار شد. از این محل ۴/ ۹۲۳میلیارد تومان سود عاید این شرکت خواهد شد. اثرات سود و زیان حاصل از عرضه فوق در عملکرد سال مالی منتهی به خرداد ۹۹ این شرکت لحاظ خواهد شد.

در میان دیگر اخبار بازار، برنده شدن شرکت فرابورس در مزایده فروش ساختمان نوساز تجاری اداری قرار داشت. درحالی نماد معاملاتی فرابورس روز شنبه به‌دلیل افشای اطلاعات با اهمیت متوقف شد که روز گذشته شفاف‌سازی کرده و آماده بازگشایی در بازار امروز شد. بر این اساس شرکت اعلام کرده ۱۵ اسفند در مزایده فروش ساختمان تجاری اداری به مبلغ ۸/ ۳۰۹ میلیارد تومان حضور یافته و برنده شده است.

به این ترتیب در مجموع بازار دیروز، بورس تهران شاهد معامله (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) بیش از ۷/ ۳هزار میلیارد تومان بود. در فرابورس ایران نیز ارزش معاملات به ۲هزار میلیارد تومان رسید. همچنین با ثبت افت ۷/ ۲درصدی شاخص کل بورس در جریان معاملات روز گذشته، بازدهی بازار سهام از ابتدای سال‌جاری تا کنون به ۱۹۹درصد رسید.