10-01

در همین راستا طی هفته گذشته خالص تغییر مالکیت بورس تهران بالغ بر 761 میلیارد تومان به سمت بازیگران حقیقی بود. در این هفته طی 3 روزی که شاخص کل در مسیر صعودی بود معامله‌گران حقیقی خالص خرید مثبت ثبت کردند و روز دوشنبه که شاهد افت نسبتا شدیدی در نماگرهای بازار سهام بودیم این دسته از سهامداران بیشتر فروشنده بودند. به این ترتیب بعد از 21 روز کاری شاهد خالص خرید منفی معامله‌گران حقیقی بودیم.

اقبال حقیقی‌ها به صنایع کالامحور

نکته جالب توجه در معاملات هفته گذشته اقبال بالای کدهای حقیقی به نمادهای کامودیتی‌محور بود. به‌طوری که هر 4 صنعت فرآورده‌های نفتی، محصولات شیمیایی، فلزات اساسی و کانه‌های فلزی با خالص خرید مثبت از سمت معامله‌گران حقیقی بازار همراه شدند. در این بین 2 صنعت فرآورده‌های نفتی و محصولات شیمیایی با تغییر مالکیت‌های 223 و 210 میلیارد تومانی در صدر فهرست صنایع با بیشترین خالص خرید حقیقی قرار گرفتند. سومین صنعت این فهرست نیز گروه تک نماد اطلاعات و ارتباطات با خالص خرید 103 میلیارد تومانی بود.

هفته گذشته کالاها در بازار جهانی اغلب بر مدار صعودی قرار داشتند و با افزایش قیمت همراه شدند. به نظر می‌رسد همین عامل در کنار رشد نرخ دلار نیمایی منجر به افزایش اقبال بورس‌بازان به نمادهای کامودیتی‌محور بورس تهران شد. در همین راستا در صنعت فرآورده‌های نفتی «شتران» با خالص خرید بیش از 96 میلیارد تومانی توسط کدهای حقیقی، سومین نماد بورس تهران با بیشترین اقبال حقیقی‌ها بود. در جایگاه چهارم این فهرست هم نمادی دیگر از این گروه، یعنی «شبندر» با خالص خرید 83 میلیارد تومانی حقیقی‌ها قرار داشت. در صنعت فرآورده‌های نفتی «شپنا» نیز با تغییر مالکیت 31 میلیارد تومانی به سمت بورس‌بازان حقیقی همراه بود. طی هفته گذشته در بین 314 نماد فعال در بورس تهران، «خودرو» با بیشترین اقبال کدهای حقیقی همراه بود. این نماد خالص خرید بیش از 104 میلیارد تومانی از سوی سهامداران حقیقی را تجربه کرد. ایران‌خودرو یکشنبه هفته گذشته بالاخره از افزایش سرمایه خود رونمایی کرد. طبق پیشنهاد هیات‌مدیره، این شرکت قصد افزایش سرمایه 2008 درصدی از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها را دارد. این درحالی است که پیش‌تر بعضا انتظار افزایش سرمایه‌های سنگین‌تری در بازار شکل گرفته بود. ضمنا سهم هرکدام از دارایی‌ها در میزان افزایش سرمایه ایران‌خودرو ممکن است چندان با انتظارات قبلی بورس‌بازان همخوان نباشد. به همین دلیل بود که در دو جلسه پایانی معاملات هفته قبل «خودرو» در مجموع با افت بیش از 6 درصدی ارزش بازار مواجه شد. البته در همین دو جلسه این بورس‌بازان حقیقی بودند که بیشتر در سمت خرید «خودرو» نشستند و خالص خرید مثبتی را به ثبت رساندند. نکته جالب توجه در این صنعت خالص خرید مثبت کدهای حقوقی در نماد «خساپا» بود. این نماد که طی هفته گذشته بیش از 8 درصد از ارزش بازار خود را از دست داد با تغییر مالکیت 6 میلیارد و 182 میلیون تومانی به سمت کدهای حقوقی همراه شد. خودروسازی سایپا هم پس از پایان معاملات روز چهارشنبه از پیشنهاد هیات‌مدیره برای افزایش سرمایه رونمایی کرد. طبق اطلاعیه «خساپا» این شرکت قصد افزایش سرمایه 440 درصدی از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها به‌منظور اصلاح ساختار سرمایه و خروج از شمولیت ماده 141 قانون تجارت را دارد. واکنش بورس‌بازان، به‌ویژه حقیقی‌های بازار نسبت به این خبر می‌تواند از نکات جالب توجه امروز بازار سهام باشد. در رده دوم فهرست نمادهای با بیشترین خالص خرید معامله‌گران حقیقی «های‌وب» با تغییر مالکیت 103 میلیارد تومانی قرار داشت. این نماد طی معاملات هفته قبل، در پی اقبال بالای کدهای حقیقی رشد 4/ 10 درصدی را تجربه کرد.

بانک و مخابرات در تسخیر کدهای حقوقی

از دیگر نکات جالب توجه در معاملات هفته گذشته، اقبال بالای بازیگران بزرگ به نمادهای صنعت بانک‌ها بود. به‌طوری‌که خالص خرید حقوقی‌ها در این صنعت بیش از 94 میلیارد و 400 میلیون تومان بود. در این صنعت «وبملت» با تغییر مالکیت 29 میلیارد و 754 میلیون تومانی دومین نماد بورس تهران با بیشترین اقبال خریداران حقوقی بود. «وبصادر»، «وپاسار» و «ونوین» دیگر نمادهای بانکی بودند که طی هفته قبل با اقبال بالای این دسته از فعالان بازار همراه شدند. خریدهای گسترده کدهای حقوقی در این صنعت موجب شد تا متوسط قیمت‌ها در گروه بانک‌ها طی هفته گذشته با رشد 5/ 0 درصدی همراه شود. دومین صنعت بورسی با بیشترین اقبال کدهای حقوقی گروه مخابرات بود. این گروه که میزبان دو نماد «اخابر» و «همراه» است، طی هفته گذشته خالص خرید 27 میلیارد و 517 میلیون تومانی توسط کدهای حقوقی را تجربه کرد. با این حال رویکرد معامله‌گران به دو نماد این گروه متفاوت بود: «اخابر» بیشتر توسط کدهای حقوقی خریداری شد و «همراه» را معامله‌گران حقیقی بیشتر خریدند. «اخابر» با تغییر مالکیت هفتگی بیش از 32 میلیارد تومانی به سمت حقوقی‌ها، در بین نمادهای بورسی، بیشترین حمایت حقوقی‌ها را به سمت خود جلب کرد. مخابرات ایران طی هفته گذشته با افت بیش از 4/ 6 درصدی ارزش بازار مواجه شد.

هفته‌ای که گذشت

هفته گذشته به واسطه تعطیلی روز 22 بهمن، شاهد 4 روز کاری در بورس تهران بودیم. در روزهای شنبه، یکشنبه و چهارشنبه این معامله‌گران حقیقی بودند که بیشتر در سمت خرید سهام ظاهر شدند. روز شنبه 372 میلیارد تومان، روز یکشنبه بیش از 176 میلیارد تومان و در روز چهارشنبه نیز 240 میلیارد تومان سهم به پرتفوی این دسته از سهامداران اضافه شد. اما در روز دوشنبه به واسطه شدیدترین افت بازار سهام طی یک ماه اخیر، این معامله‌گران حقوقی بودند که بیشتر در سمت خرید سهام ظاهر شدند و طی این روز خالص خرید کدهای حقوقی از 24 میلیارد تومان فراتر رفت.   در همین راستا طی روز شنبه کدهای حقیقی بیشتر در سمت خرید نمادهای پالایشی و سهام شرکت‌های پتروشیمی قرار گرفتند. به‌طوری که خالص خرید این دسته از معامله‌گران در نمادهای «شبندر»، «شتران» و «شپدیس» بیش از دیگر نمادها بود. کدهای حقوقی نیز در این روز بیشتر در سمت خرید نمادهای بانکی و خودرویی ظاهر شدند. بیشترین خالص خرید این معامله‌گران طی روز شنبه در «وبملت»، «وبصادر» و «خودرو» بود. روز یکشنبه هم معامله‌گران حقیقی در «شتران»، «ولصنم» و «های‌وب» بیشترین خالص خرید را داشتند و در سمت مقابل در نمادهایی مانند «فملی»، «اخابر» و «کلوند» فروشنده بودند.  اما در سومین جلسه معاملاتی هفته، بازار سهام بار دیگر شاهد خالص خرید بالای حقیقی‌ها در «خودرو» بود. این دسته از معامله‌گران در سمت خرید «حکشتی» و «ولصنم» باز هم فعال‌تر از حقوقی‌ها بودند. در این روز «وپارس»، «اخابر» و «ولیز» بیش از دیگر نمادها مورد اقبال معامله‌گران حقوقی قرار گرفتند. در آخرین روز کاری هفته نیز معامله‌گران حقیقی دوباره در سمت خرید «خودرو» و «های‌وب» و همین‌طور «جم» فعال‌تر ظاهر شدند و حقوقی‌ها نیز نهایتا در این روز سراغ «وتجارت»، «حفاری» و «رمپنا» رفتند.