با وجود این، نگرانی‌ها در بورس تهران دوام چندانی نداشت و شاخص کل سهام روز گذشته به محور صعودی بازگشت. بر این اساس، نماگر اصلی سهام در پایان معاملات دیروز رشد ۹هزار و ۷۸۲ واحدی را به ثبت رساند و در میانه کانال ۵۱۵ هزار واحدی مستقر شد. رشد ۹/ ۱ درصدی شاخص کل در معاملات روز گذشته در حالی رقم خورد که شاخص هم‌وزن با اثرپذیری یکسان از تمام نمادها شاهد پیشروی ۹/ ۲ درصدی بود. در نتیجه، در حالی که بورس تهران از ابتدای سال‌جاری به بازدهی ۶/ ۱۸۸ درصدی دست یافته، شاخص هم‌وزن در جهشی بی‌سابقه طی این مدت حدود ۴۳۰ درصد افزایش یافته است.

روز یکشنبه صنعت محصولات شیمیایی بیش از ۱۳ درصد از ارزش کل معاملات خرد (معادل ۳ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان) را در بورس تهران در اختیار گرفت و با اختلاف در صدر فهرست صنایع با بیشترین ارزش معاملات قرار گرفت. متوسط قیمت در این گروه نیز به واسطه این اقبال قابل توجه معامله‌گران ۷/ ۲ درصد افزایش یافت. در همین راستا می‌توان خاطرنشان کرد که در این گروه از ۳۰ نماد فعال در معاملات تنها «جم پیلن» با افت ارزش بازار مواجه شد و بقیه نمادهای زیرمجموعه بزرگ‌ترین صنعت بورسی در مدار صعودی معاملات به کار خود پایان دادند. از ۲۹ نماد مثبت در این گروه نیز ۲۰ نماد مازاد تقاضا در سقف قیمتی مجاز روزانه (صف خرید) را تجربه کردند. در این گروه نماد معاملاتی «فارس» به‌عنوان بزرگ‌ترین نماد بازار سهام، با رشد بیش از ۵/ ۳ درصدی همراه شد تا به واسطه اثرگذاری مثبت ۱۰۹۶ واحدی در صدر فهرست نمادها با بیشترین تاثیر بر شاخص کل قرار بگیرد. همچنین در این گروه «پارس»، «جم»، «پاکشو»، «شیران» و «شپدیس» به واسطه رشدهایی که تجربه کردند در مجموع اثرگذاری مثبت ۱۰۳۶ واحدی بر نماگر اصلی بازار سهام داشتند.

همچنین در صنعت پتروشیمی، نماد معاملاتی «شلعاب» روز گذشته اطلاعات حاصل از برگزاری کنفرانس اطلاع‌رسانی خود را منتشر کرد. در این اطلاعیه لعابیران در پاسخ به سوالی مبنی بر برنامه شرکت برای افزایش از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها پاسخ داد: با توجه به اینکه افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها منافعی برای سهامداران ندارد، شرکت برنامه‌ای برای افزایش سرمایه ندارد. همچنین پاسخ شرکت به پرسش دلیل افت شدید مقدار فروش در بهمن‌ماه این بود که فروش «شلعاب» به‌صورت سفارشی است و در ماه‌های ابتدایی و انتهایی هر سال شاهد این افت در مقدار فروش هستیم. این شرکت در پاسخ به سوالی مبنی بر برنامه شرکت برای سال آتی گفت: لعابیران برنامه دارد که مقدار فروش در سال ۹۹ به ۸ هزار تن برسد. این در حالی است که این شرکت از ابتدای سال‌جاری در مجموع ۴ هزار و ۸۸۱ تن لعاب کاشی و سرامیک فروخته است. بعد از بازگشایی «شلعاب» شاهد رشد ۳/ ۱۰ درصدی آخرین قیمت این سهام بودیم.

دومین صنعت با بیشترین ارزش معاملات در روز گذشته گروه ساخت خودرو و قطعات با ۳۶۵ میلیارد تومان معامله بود. اقبال بالای سهامداران به این دسته از نمادها منجر به رشد ۴ درصدی شاخص صنعت خودرو شد. از ۲۸ نماد فعال این گروه در معاملات روز گذشته ۲۵ نماد با رشد قیمت سهم همراه شدند و در این بین ۱۸ نماد هم صف خرید را تجربه کردند. اما در سمت مقابل «خپویش»، «ختراک» و «خفنر» سه نمادی بودند که با افت قیمت مواجه شدند. در همین راستا «ختراک» دیروز با صف فروش مواجه شد تا شاهد افت بیش از ۲/ ۱۴ درصدی ارزش بازار ریخته‌گری‌ تراکتورسازی‌ ایران‌ طی ۴ جلسه معاملاتی اخیر باشیم. «خفنر» نیز که روز شنبه اطلاعیه برگزاری کنفرانس خبری خود را در کدال بارگذاری کرد، در جریان دادوستدهای دیروز حدود ۹/ ۶ درصد از ارزش بازار خود را از دست داد تا به این شیوه شاهد نارضایتی بورس‌بازان از پاسخ‌های فنرسازی زر در اطلاعیه مذکور باشیم.

سومین صنعت با بیشترین ارزش معاملات نیز طی روز گذشته فلزات اساسی بود. در حالی شاهد معاملات ۳۵۰ میلیارد تومانی نمادهای این صنعت بودیم که شاخص آن بدون کوچک‌ترین تغییری روز کاری قبلی را به پایان رساند. عدم تغییر متوسط قیمت‌ها در این گروه در حالی بود که بزرگ‌ترین نماد فلزی یعنی «فولاد» به‌عنوان بزرگ‌ترین نماد این صنعت در کنار اغلب شرکت‌های کوچک‌تر رشد ۶/ ۰ درصدی ارزش بازار را تجربه کرد. اما در سمت مقابل شاهد افت قیمتی دیگر بزرگانی مانند «فملی»، «فخوز» و «فخاس» بودیم. در نهایت نیز زور هیچ کدام از گروه‌ها به دیگری نچربید.

در این گروه «فخاس» به واسطه افت ۱/ ۴ درصدی ارزش بازار، دومین نماد با بیشترین اثرگذاری منفی بر شاخص کل بود و فشار ۲۷۹ واحدی بر نماگر اصلی بورس تهران وارد کرد. طی روز گذشته نماد «فنورد» نیز به منظور بررسی وضعیت شفافیت اطلاعاتی، حداکثر تا روز ۲۵ اسفند توسط ناظر تعلیق شد. پس از تعلیق این نماد، شرکت نورد و تولید قطعات فولادی طی اطلاعیه‌ای خبر از فروش ماشین‌آلات نورد عریض به مبلغ ۳۰ میلیارد تومان داد. این رقم که حدود ۷ درصد از کل فروش شرکت در سال گذشته است.

از هنگامی که خبر شیوع ویروس کرونای جدید در ایران به‌طور رسمی تایید شد شاهد اقبال بالای سهامداران به نمادهای دارویی هستیم. متوسط قیمت‌ها در این گروه طی روز گذشته هم بیش از ۱/ ۴ درصد دیگر رشد کرد تا بازدهی این صنعت طی ۷ جلسه معاملاتی اخیر به نزدیکی رقم ۲۵ درصد برسد. این صنعت که طی چند ماه گذشته از گروه‌های کمتر مورد توجه معامله‌گران بود، از هفته قبل به سطوح بالای فهرست صنایع با بیشترین ارزش معاملات بازگشته است. به‌طوری که داروسازان با ۲۶۲ میلیارد تومان معامله در روز گذشته پنجمین گروه بورسی از این حیث بودند.