به گزارش «دنیای‌اقتصاد» محسن شریف در پنل تخصصی «امکان‌سنجی پروژه‌های سرمایه‌گذاری در شرایط متغیر، به‌روزآوری، تحلیل ریسک و تحلیل سناریوی شناور» که در کیش برگزار شد گفت: نبود اطلاعات به روز و منابع دولتی ارزان‌قیمت و تورم در سال‌های گذشته، محاسبات واقعی و پیش‌بینی آینده را با مشکل مواجه کرده است.

وی افزود: انجام مطالعات امکان‌سنجی یک کالای لوکس نیست که بتوان از آن چشم‌پوشی کرد یا آن را به تعویق انداخت. وی با بررسی و توضیح انواع ریسک‌ها و سناریوهای مختلف در طرح‌های توجیهی اضافه کرد: مطالعات امکان‌سنجی یا طرح توجیهی فنی-اقتصادی، مطالعات پایه‌ای است که امکان‌پذیری هر پروژه را در چارچوب حداقلی برای یک موفقیت پایدار بررسی می‌کند. به گفته وی بررسی پروژه‌ها در چارچوب استاندارد، خطاهای ذهنی و امکان غفلت از جزئیات زیربخش‌های مختلف طرح را کاهش می‌دهد و طرح‌هایی که از یک یا دو بُعد (بازار، فنی، مالی) دارای شرایط امکان‌پذیر هستند را با نگرش جامع، حذف می‌کند. شریف یکی از مشکلات اساسی این طرح‌ها را جوابگو نبودن آنها برای سال‌ها و حتی ماه‌های آینده در شرایط پر تغییر امروزی دانست و گفت: یکی از دلایل عدم اعتبار طرح‌های توجیهی برای ماه‌ها و سال‌های آینده عدم آینده‌نگری در این طرح‌هاست.

وی ادامه داد: از طرف دیگر به‌روزآوری طرح‌های توجیهی با توجه به تغییرات سریع پارامترهای مختلف علاوه بر صرف وقت باعث صرف هزینه‌های اضافی می‌شود. وی تصریح کرد: امکان‌سنجی پویا یا دینامیک علاوه بر صرفه‌جویی در وقت و هزینه، به بررسی شرایط مختلف و اثرگذاری ریسک‌ها و پیش‌بینی آینده پروژه می‌پردازد. شریف با اشاره به اینکه آینده‌نگری در پروژه‌ها می‌تواند یک دید کامل از اجرای پروژه را برای کارفرما تصویر کند، افزود: این امر علاوه بر کاهش ریسک‌ها و هزینه‌ها باعث تصمیم‌گیری بهتر و درنتیجه اجرای مناسب و دقیق‌تر یک پروژه می‌شود.