یکی از نکات قابل‌توجه در روز گذشته، شدت گرفتن انتشار گزارش‌های عملکرد ۶ماهه شرکت‌ها در سامانه کدال و توجه ویژه سرمایه‌گذاران به این گزارش‌ها بود. به‌طوری‌که در این راستا شاهد تشکیل صف‌های خرید سنگین در نمادهایی که عملکرد خوبی را در نیمه نخست سال داشتند، بودیم. البته باید عنوان کرد که در سمت مقابل فشار فروش‌های ناشی از عملکرد ضعیف ۶ ماهه شرکت‌های بورسی نیز مشاهده شد.  

در میان گزارش‌های منتشر شده، گزارش‌های عملکرد ۶ماهه شرکت‌های پالایشی قابل‌توجه بود. در این میان پالایش نفت اصفهان در ۶ ماه نخست سال مالی ۹۸ بیش از ۳هزار و ۶۸۰میلیارد تومان (معادل ۱۸۴ تومان به ازای هر سهم) سود خالص شناسایی کرده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۱۸۸ درصد رشد نشان می‌دهد. هزار و ۹۳۸میلیارد تومان از سود خالص مزبور یعنی معادل ۵۳درصد از این رقم، در فصل تابستان محقق شده است. همچنین میزان فروش «شپنا» در فصل تابستان حدود ۲۵هزار میلیارد تومان بوده است.  در این گروه روز گذشته گزارش عملکرد پالایش نفت تبریز نیز بر سامانه کدال قرار گرفت. «شبریز» در نیمه نخست سال، سود خالصی بیش از هزار میلیارد تومان محقق کرده که در مقایسه با نیمه نخست سال ۹۷، رشد ۲۵۴درصدی را تجربه کرده است. مقایسه سود خالص محقق شده توسط شرکت در فصل تابستان امسال با سال ۹۷، قابل‌توجه است. به گزارش «دنیای بورس»، پالایش نفت تبریز در فصل تابستان ۶۲۰میلیارد تومان سود خالص ساخته که در مقایسه با تابستان سال گذشته با رشد ۴۵۲درصدی روبه‌رو شده است. سود خالص محقق شده «شبریز» در ۶ماهه سال ۹۷ معادل ۱۱۲میلیارد تومان بوده است. همچنین میزان فروش «شبریز» در تابستان ۹۸ معادل ۷هزار و ۴۲۶میلیارد تومان بوده که نسبت به فروش ۳هزار و ۵۳۲میلیارد تومانی شرکت در فصل بهار، نشان از رشد ۱۱۰درصدی دارد. همچنین در این گروه سود خالص محقق شده پالایش نفت لاوان در فصل تابستان با رشدی بالغ بر ۴۵درصد نسبت به فصل بهار روبه‌رو شده و به ۲۶۱میلیارد و ۶۰۰میلیون تومان (حدود ۲۲۹تومان به ازای هر سهم) رسیده است.

انتشار گزارش‌های عملکرد ۶ماهه شرکت‌های سیمانی نیز از جمله ترافیک‌های روز گذشته بر سامانه کدال بود. در این میان گزارش سیمان تهران قابل‌توجه بود و بالاخره این شرکت در فصل تابستان به سوددهی دست یافت. در حالی «ستران» فصل بهار را با زیان خالص ۹میلیارد و ۶۰۰میلیون تومانی سپری کرد که در فصل تابستان به سود خالصی بالغ بر ۱۸میلیارد و ۲۰۰میلیون تومان دست یافت. به این ترتیب سود خالص شرکت در مقایسه دو فصل بهار و تابستان ۹۸، رشدی بالغ بر ۲۸۹درصد را تجربه کرده است. از سوی دیگر سود مقایسه عملکرد شرکت با تابستان ۹۷ نیز نشان از افزایش ۱۰۷۱درصدی سود خالص آن طی این دو دوره دارد. در همین راستا سیمان فارس‌نو نیز گزارش عملکرد ۶ماه نخست سال جاری را با سود خالص بیش از ۴۶میلیارد تومان روانه بازار کرد.  در میان اخبار کلان نیز صحبت‌های سخنگوی دولت درخصوص واگذاری سهام دولتی قرار داشت. بر این اساس علی ربیعی عنوان کرد: دولت برای جلوگیری از تکرار مشکلات در شرکت‌های واگذار شده در فرآیند خصوصی‌سازی، شرایط واگذاری را در هیات عالی واگذاری مورد بازنگری قرار داده که به‌زودی جزئیات آن اعلام می‌شود. در همین راستا علی‌اکبر کریمی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز با اشاره به اینکه بورس یکی از مطمئن‌ترین بازارها برای جذب سرمایه‌های خُرد است، تاکید کرد: باید بستر لازم برای حضور گسترده تمامی آحاد جامعه در بازار سرمایه فراهم شود.  از سوی دیگر روز گذشته تفاهم‌نامه داخلی‌سازی تجهیزات صنایع پتروشیمی به ارزش ۶۰ میلیون یورو میان شرکت‌های مهندسی و ساختمان صنایع نفت (اویک) و دو شرکت‌ بورسی ماشین‌سازی اراک و آذرآب منعقد شد. این تفاهم‌نامه که در حضور وزیر صنعت امضا شد، ساخت تجهیزات داخلی برای دو شرکت پتروشیمی را به دنبال دارد.  همچنین روز گذشته شاهد انتشار اخباری پیرامون فروش بلوک ملی مس ایران توسط بانک ملت بودیم. در حالی ۲۰ مهر بانک ملت مجددا مبادرت به آگهی فروش سهام شرکت ملی مس کرد که این دارایی ۷۴/ ۵ درصد از سهام شرکت ملی مس را تشکیل می‌دهد. در این راستا سایت تحلیلی «دنیای بورس» در گزارشی تحت عنوان «سود بانک ملت از فروش بلوک ملی‌مس» به بررسی سودآوری این موضوع برای «وبملت» پرداخته و عنوان کرده که سودی در حدود ۲ هزار میلیارد تومان (معادل ۳۸ تومان سود به ازای هر سهم) از این محل عاید بانک ملت خواهد شد. البته هر چند انتظار می‌رفت که بلوک مزبور روز گذشته معامله شود و به گزارش «بورس پرس»، طبق برنامه قبلی و تفاهمات انجام شده قرار بود این بلوک توسط سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات خریداری شود، ولی به دلیل سنگین بودن تعهدات و وثایق، «ومعادن» از این تصمیم منصرف شد. اما مشتری دیگری به‌نام صندوق صبا میهن از طریق یکی از کارگزاران وابسته به بانک دولتی در دقایق پایانی معاملات درخواست خرید این بلوک را داد که به دلیل دیر رسیدن ضمانت‌نامه‌های بانکی و رعایت مقررات به امروز چهارشنبه موکول شده است.

به این ترتیب بازار روز سه‌شنبه با معامله (با احتساب مبادلات بلوکی و اوراق مشارکت) هزار و ۶۶۹میلیارد تومانی در بورس و ۹۳۴میلیارد تومانی در فرابورس ایران پایان یافت.