تلاش برای افزایش سواد مالی

معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار در مراسم افتتاحیه سومین دوره لیگ ستارگان بورس با اشاره به ابعاد بین‌المللی برگزاری لیگ کنونی، گفت: سومین دوره لیگ ستارگان بورس به‌صورت بین‌المللی در حال برگزاری است. به‌طوری‌که طبق آمار۶۵ تیم در این رویداد شرکت کرده‌اند که ۶۰ تیم داخلی و ۵ تیم خارجی هستند.حسن امیری در ادامه با اظهار این مطلب که برگزاری چنین رویدادهایی با ابعاد بین‌المللی می‌تواند نتایج مهمی به همراه داشته باشد، به ارتقای سواد مالی به‌عنوان دیگر آثار مهم برگزاری چنین مسابقاتی اشاره کرد و گفت: یکی از ایرادات و اشکالاتی که هم اکنون در حوزه مباحث آموزشی وجود دارد، موضوع فرهنگ مالی و سواد مالی است. متاسفانه به این موضوع مهم کمتر پرداخته شده است.وی در ادامه با تاکید بر اینکه ارتقای سواد مالی باید از سطوح پایین آغاز و به سطوح بالاترگسترانده شود، گفت:‌ باید مفاهیم اولیه را در اختیار دانش آموزان و دانشجویان قرار داد تا بتوانند در آینده تصمیمات مهم مالی و اقتصادی درستی را اتخاذ کنند.

به گفته امیری، این روزها در سطوح کلان اقتصادی تصمیماتی اتخاذ می‌شود که به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم بر بازارسرمایه اثرگذار است. بر این اساس آشنایی با مباحث مالی و بازار سرمایه باید در همه رشته‌های تحصیلی نهادینه شود.وی در ادامه با بیان اینکه از حضور سایر رشته‌های دانشگاهی در رقابت‌های لیگ ستارگان استقبال می‌شود، گفت: آشنایی سایر رشته‌های تحصیلی با بازار سرمایه، می‌تواند به تصمیم‌گیری‌های آتی کشور کمک کند. این امر رشد بازار سرمایه در سنوات آتی را به دنبال خواهد داشت.معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه به آثار مثبت برگزاری این چنین دوره‌هایی اشاره کرد و گفت: گسترش و بسط مفاهیم نوین بازار سرمایه، تشویق دانشجویان به فعالیت در بازار سرمایه، تقویت رقابت‌های دانشجویی، یافتن فرصت‌های شغلی، برقراری ارتباط بین صنعت و بازار سرمایه، ارتقای فرهنگ و سواد مالی و ارتقای فرهنگ کارآفرینی از مهم‌ترین اهداف برگزاری این لیگ خواهد بود.

 ارتباط موثر دانشگاه و بورس

علی رحمانی، معاون مالی و اداری دانشگاه الزهرا در مراسم روز گذشته با اظهار این مطلب که برگزاری چنین مسابقاتی بسیار ارزشمند خواهد بود، گفت: بازار سرمایه نمود آشکار یک بازار سالم رقابتی مبتنی بر تخصص و دانش است. در این راستا طی چند سال گذشته سیر تحولات بازار سرمایه تصاعدی بوده است. به‌طوری‌که بازار سرمایه همواره کانون توجه دانشجویان حسابداری، مالی و اقتصاد قرار داشته است، ولی اکنون مورد توجه دانشجویان سایر رشته‌ها نیز قرار گرفته است. مدیرعامل سابق شرکت بورس در ادامه یکی از مهم‌ترین نتایج مثبت برگزاری چنین مسابقاتی را ارتباط دانشگاه و صنعت عنوان کرد و گفت: این رویداد مهم‌ترین فرصت برای دانشجویان علاقه‌مند به بازار سرمایه است. همچنین توسعه شبکه ارتباطاتی، کار آفرینی، تحلیل مالی، تصمیم‌گیری، شناخت ساختار‌ها، افزایش مهارت‌های گروهی و یادگیری اخلاق حرفه‌ای از دیگر فواید برگزاری چنین رویداد‌هایی خواهد بود.رحمانی در ادامه به تشکیل لیگ سوم با حضور تیم‌های بین‌المللی اشاره کرد و افزود: تعاملات بین‌المللی شکل گرفته در این دوره لیگ اقدام بسیار ارزشمندی است و امیدوارم مسیر آن ادامه داشته باشد.

 لزوم توسعه فرهنگ سهامداری

مهدی رباطی از فعالان بازار سرمایه نیز در این مراسم توسعه فرهنگ سهامداری را یکی از مهم‌ترین دغدغه‌ها دانست و گفت: متاسفانه به رغم ظرفیت بالای بازار سرمایه، فرهنگ سرمایه‌گذاری در بورس به خوبی نهادینه نشده و بازارهای موازی بیشتر مورد توجه هستند.وی ادامه داد: ناآشنایی جامعه با بورس و بازار سرمایه باعث شده از ظرفیت‌های بی نظیر بازار سرمایه استفاده لازم نشود. به همین دلیل باید تلاش بیشتر در توسعه بحث‌های فرهنگ‌سازی بازار سرمایه صورت گیرد.وی در ادامه با اشاره به اینکه بر اساس آمار ضریب نفوذ بازار سرمایه در کشور ما بسیار پایین‌تر از اقتصادهای توسعه یافته است، گفت: به این ترتیب سرمایه‌ها به جای بورس، جذب بازارهای موازی می‌شود. این رویکرد باید تغییر کند و در این راه به فرهنگ‌سازی نیاز داریم و برگزاری رویداد‌هایی همچون لیگ ستارگان بورس مسیر را هموار می‌کند.