رصد معاملات آغاز هفته

روزی که گذشت، تداوم استقبال سهامداران فرابورسی از ابتدای روز کاری مشهود بود و آغاز مثبتی را برای شاخص کل فرابورس رقم زد. روند صعودی آیفکس تا انتهای روز کاری ادامه پیدا کرد. سهامی ذوب‌آهن اصفهان بیشترین اثر فزاینده را بر نماگر بازار وارد کرد و حدود ۵/ ۷ واحد به ارتفاع آن افزود. سهام «هرمز» و «سمگا» نیز در مجموع حدود پنج واحد دیگر شاخص کل را افزایش دادند. در مقابل پتروشیمی مارون بیشترین اثر کاهنده را بر آیفکس وارد کرد که کمتر از دو واحد بود. پالایش نفت شیراز نیز در رده بعدی نمادها با اثر منفی، موجب عقبگرد نزدیک به یک واحدی نماگر بازارهای اول و دوم شد.

در اولین روز هفته جاری بیش از ۹۵۴ میلیون سهم به ارزش نزدیک به ۳۲۲ میلیارد تومان در بازارهای اول و دوم دست به دست شد که بیش از یک‌چهارم این متغیر در معاملات صنعت فلزات اساسی به گردش درآمد. ارزش معاملات سهام گروه فلزی طی این جلسه معاملاتی نزدیک به ۸۹ میلیارد تومان بود که نسبت به روز چهارشنبه از افزایش ۹۰ درصدی برخوردار شد. بالغ بر ۷۹ میلیارد تومان از ارزش معاملات صنعت مزبور در معاملات سهامی ذوب آهن اصفهان رقم خورد که با اختلاف فاحشی نسبت به سایر نمادهای بازارهای اول و دوم، عنوان بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد. از دیگر صنایع پرمعامله دیروز نیز می‌توان به گروه‌های تک سهمی هتل و رستوران و همچنین محصولات کاغذی اشاره کرد که در مجموع حدود ۱۶ درصد از کل ارزش مبادلات را در بر داشتند.طی این روز، متوسط قیمت سهام در ۱۹ صنعت فرابورسی افزایش یافت. در صدر صنایع رشد یافته بیشتر گروه‌های تک‌سهمی به چشم می‌خورد. گروه هتل و رستوران، پیمانکاری صنعتی و نیز تولید محصولات کامپیوتری از جمله این صنایع بودند. در میان گروه‌های کالایی نیز فلزات اساسی با رشد ۹/ ۱ درصدی پیشتاز بود و در مرحله بعدی، فرآورده‌های نفتی قرار داشت که افزایش محدود ۰۲/ ۰ درصدی را تجربه کرد. در مقابل نیز ۶ صنعت سرخ‌پوش شدند که صنعت تک‌نمادی خرده‌فروشی در قعر این دسته‌بندی قرار داشت. محصولات پتروشیمی و استخراج کانه‌های فلزی نیز با افت محدودی در جرگه صنایع افت یافته قرار گرفتند.

هفتمین روز غلبه حقیقی‌ در سمت خرید

روز گذشته، همسو با هفتمین رشد متوالی شاخص کل فرابورس، سهامداران خرد نیز هفتمین خرید قدرتمند خود را رقم زدند. در این فرآیند، نزدیک به ۱۰۹ میلیون سهم به ارزش حدود ۲۹ میلیارد تومان در مسیر حقوقی به حقیقی جابه‌جا‌ شد. به‌طور متوسط بیشترین خالص خرید سهامداران خرد در صنعت محصولات غذایی و آشامیدنی رقم خورد که که طی آن حدود ۱۱ میلیارد تومان سهام زیرمجموعه مزبور از پرتفوی سهامداران عمده خارج و به سبد معامله‌گران خرد منتقل شد. در رده بعدی نیز توجه سهامداران حقیقی به صنعت فلزات اساسی جلب شد که منجر به ثبت خالص تغییر مالکیت حدود ۹ میلیارد تومانی در گروه مزبور شد. در مجموع ۱۶ صنعت از حمایت بازیگران خرد برخوردار شدند که تنها گروه کالایی میان آنها، سهام فلزی بود. در میان نمادها نیز، کانون توجه این دسته از سهامداران در سهامی ذوب‌آهن اصفهان تمرکز یافت که به خالص تغییر مالکیت ۵۴ میلیارد تومانی «ذوب» به ارزش بیش از ۹ میلیارد تومان در مسیر حقوقی به حقیقی شد. در ادامه نیز، بیشترین خالص خرید مثبت معامله‌گران خرد در نمادهای غذایی «غشهداب» و «بهپاک» رقم خورد که در مجموع بیش از هشت میلیارد تومان بود.در مقابل، سهامداران حقوقی نسبت به محصولات پتروشیمی بیشترین توجه را نشان دادند و خالص خرید بیش از یک میلیارد تومانی را در سهام مزبور رقم زدند. در هفت صنعت دیگر نیز از جمله استخراج کانه‌های فلزی و محصولات پالایشی، این دسته از بازیگران با تفاوت اندکی نسبت به سهامداران خرد، خالص خرید مثبتی را رقم زدند. طی این روز نماد مورد علاقه سهامداران عمده «شبصیر» بود که به تغییر مالکیت یک میلیارد و ۵۰۰ میلیونی نماد مزبور انجامید. «ارفع» و‌ «ثعمرا» نیز از دیگر نمادهای قابل توجه بازیگران عمده بودند.

تنزل نرخ «اخزا»ها به کانال ۲۲ درصد

روز گذشته، در بازار اوراق با درآمد ثابت، بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار ورقه به ارزش نزدیک به ۱۱۴ میلیارد تومان معامله شد. ارزش معاملات اوراق خزانه اسلامی معامله شده در بازار نام‌برده، بالغ بر ۱۰۶ میلیارد تومان بود که بیشترین ارزش دادوستدها به اوراق «اخزا۷۰۶» با ۱۳ میلیارد تومان اختصاص داشت. شمار بسیاری از اوراق مزبور با رشد قیمت به روز خود پایان دادند که عقبگرد دیگری برای متوسط نرخ سود اسناد خزانه به دنبال داشت. در این میان اوراق «اخزا۷۱۲» با رشد بهای بیش از ۵/ ۲ درصدی کمترین نرخ سود ۴/ ۱۴ درصدی را در اختیار داشت. در مقابل اسناد خزانه به نماد «اخزا۷۱۳» بیشترین بازدهی را در سطح ۹/ ۲۳ درصدی به خود اختصاص داد. در نهایت، متوسط نرخ بازدهی اوراق خزانه اسلامی طی این روز حدود ۲/ ۰ واحد درصد نسبت به روز چهارشنبه کاهش یافت و در سطح ۸/ ۲۲ درصدی متوقف شد. همچنین در بازار اوراق تسهیلات مسکن، بالغ بر ۸۲ هزار ورقه به ارزش چهار میلیارد تومان دست به دست شد. اوراق تسهیلات مسکن صادره در فروردین ۹۸ بیشترین ارزش معاملات را در اختیار داشت که حدود نیمی از ارزش معاملات کل بازار بود. در جریان معاملات این روز، تقریبا شمار اوراق رشد و افت یافته با یکدیگر برابر بود و با توجه به فرارسیدن سررسید اوراق تسهیلات مسکن صادره در اردیبهشت ۹۶، بیشترین فشار عرضه بر اوراق نامبرده وارد شد که قیمت آن را با پنج درصد کاهش در کف روزانه قرار داد. کمترین قیمت نیز به اوراق تسهیلات مسکن عنوان‌شده تعلق پیدا کرد که ۳۵ هزار و ۸۷۳ تومان بود. بیشترین قیمت نیز در سطح ۴۹ هزار و ۸۳۶ تومان به امتیاز تسهیلات مسکن «تسه۹۸۰۱» اختصاص داده شد.