در هفته گذشته شاخص کل بورس با افت خیره‌کننده ۹هزار و ۲۶۹واحد، معادل ۶/ ۵درصد، یکی دیگر از عملکردهای منفی خود را در سال جاری به ثبت رساند. به این ترتیب بازدهی بورس در سال جاری به رقم ۶۲درصد عقب‌نشینی کرد. در توجیه دلایل این کاهش کمبود نقدینگی، افت شدید بهای نفت و مواد خام در بازار جهانی، تداوم کاهش قیمت دلار در برابر ریال و همچنین سردرگمی معامله‌گران در مورد وضعیت نمادهای عمده و تاثیر تحریم بر آنها را می‌توان ذکر کرد. از دیدگاه کارشناسان هر چند امیدواری برای بازگشت کوتاه‌مدت در بازار در هفته گذشته وجود داشت، اما کاهش خریدها از سوی معامله‌گران خرد و ادامه تقویت ارزش ریال و افت بهای نفت، ملغمه‌ای نگران‌کننده را فراهم آورد تا مانع از رشد کوتاه مدت بازار شود. در این میان همچنان افزایش ارزش ریال به انگیزه‌ای برای عدم سرمایه‌گذاری در بازارها بدل شده است. به‌طوری‌که نقدینگی با ناامیدی از کسب بازدهی در بازارهای مختلف در حال چرخش بین این بازارهاست. در این شرایط نگاه‌ها به سوی گزارش‌های ۹ماهه شرکت‌هاست تا شاید بتواند انگیزه‌ای را برای تغییر قمیت‌ها در بازار سهام فراهم آورد.

روز چهارشنبه نیز بازار وضعیتی نظیر روزهای دیگر هفته داشت. در این روز شاخص کل بورس با افت ۹۲/ ۱درصدی معادل ۳هزار و ۶۳ واحدی به رقم ۱۵۶هزار و ۸۳ واحد رسید. در این روز شاخص کل هم‌وزن نیز با افت ۲۱/ ۱درصدی مواجه شد. دراین روز نمادهای فولاد مبارکه، گل‌گهر، صنایع پتروشیمی خلیج فارس، پالایش نفت بندرعباس، پتروشیمی پارس، پالایش نفت اصفهان و چادرملو بیشترین تاثیر را در افت شاخص کل داشتند.

در مهم‌ترین خبرهای روز چهارشنبه فرهاد دژپسند وزیر اقتصاد در نشست بررسی روند واگذاری اموال مازاد بانک ها، سرعت همراه با دقت و سلامت را شرط‌های مهم واگذاری اموال مازاد و بنگاه‌های متعلق به بانک‌ها عنوان کرد. به گفته وی، دو موضوع به‌طور مستمر از وزارت اقتصاد مورد مطالبه قرار می‌گیرد؛ یکی بحث کلی «اصلاح نظام بانکی» و دیگری «واگذاری اموال و دارایی‌های مازاد بانک‌ها». همچنین عضو کمیسیون انرژی مجلس از تصویب جزئیات «طرح یک شوری افزایش ظرفیت پالایشگاه‌های میعانات گازی و نفت‌خام با استفاده از سرمایه‌گذاری مردمی» در کمیسیون متبوعش خبر داد. به گزارش خانه ملت، علی بختیار در تشریح جلسه (سه‌شنبه ۲۷آذرماه) کمیسیون انرژی از تصویب جزئیات «طرح یک شوری افزایش ظرفیت پالایشگاه‌های میعانات گازی و نفت‌خام با استفاده از سرمایه‌گذاری مردمی» با حضور مسوولان و کارشناسان وزارت نفت، سازمان برنامه و بودجه کشور و مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی خبر داد. در گروه تصفیه نفت روز چهارشنبه اکثر نمادها با کاهش قیمت شدید مواجه شده و برخی نظیر پالایشگاه بندرعباس با صف فروش همراه بودند. در بازار جهانی کاهش بهای نفت روز پنج‌شنبه و جمعه نیز ادامه داشت و بهای نفت خام برنت به کانال ۵۴تا ۵۵دلار در هر بشکه نیز عقب‌نشینی کرد.

در این گروه مجوز افزایش سرمایه ۱۰۰درصدی نفت پارس از محل مطالبات و آورده جهت مشارکت در افزایش سرمایه شرکت پالایش پارسیان سپهر صادر شد. به این ترتیب قرار است سرمایه «شنفت» از ۱۲۵میلیارد تومان به ۲۵۰میلیارد تومان از‌محل‌مطالبات ‌حال‌شده‌ سهامداران‌ و ‌آورده‌نقدی افزایش یابد. درگروه بانکی بانک پاسارگاد سرانجام مجمع خود را برگزار کرد. با انجام این مجمع راه برای بازگشایی این نماد فراهم می‌شود. در مجمع پاسارگاد عنوان شد این بانک به دنبال تحقق سود ۲۰۰ ریالی برای سال مالی ۹۷ است.

در این گروه بانک تجارت نیز در شفاف‌سازی از تاثیرات بازگشت نیروگاه تجارت فارس به این بانک خبر داد؛ براین اساس با عدم ایفای تعهدات خریدار این نیروگاه که در سال ۹۴ معادل یک هزار و ۵۵۰میلیارد تومان ارزش‌گذاری شده بود، اینک با ارزش بیشتری ناشی از افزایش قیمت ارز قابل واگذاری است.

در مجموع بازار روز چهارشنبه بازاری به شدت منفی بود که در آن ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس به ۴۴۸میلیارد تومان و در فرابورس به ۳۹۲میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات در مقایسه با هفته قبل از آن با ۹درصد کاهش به ۲هزار و ۵۰۴میلیارد تومان در مجموع هفته رسید.